۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۲۷۴۰۳
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان:

مجالس عزاداری امام حسین مدارس انسان ساز است

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان، مجالس عزاداری سیدالشهدا را مدرسه ای انسان ساز دانست و گفت: یکی از رموز موفقیت افراد، توجه به گفتمان انسانی و اسلامی بزرگان دین است.
حجت الاسلام میرزایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام علی اکبر میرزایی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان در دومین شب از ماه محرم در حسینیه سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به راهکارهای مناسب برای برنامه ریزی ها و موضع گیری ها در زندگی روزمره گفت: انبیا، قرآن و بزرگان دو نوع تحلیل و گفتمان اعم از گفتمان انسانی و اسلامی دارند.

وی در ادامه افزود: گفتمان اسلامی پیامبران و ائمه اطهار (ع) شامل الگوهای رفتاری و دستورات دینی است، به عنوان مثال آن بزرگواران، خود به تمامی فرائض دینی عمل می کنند و ما را نیز به انجام آنها فرامی خوانند.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان همچنین گفتمان اسلامی انبیا و ائمه اطهار (ع) را مهمترین گفتمان خواند و تصریح کرد: در قرآن کریم به اهمیت این نوع گفتمان که برگرفته از وحی بوده اشاره شده است.

حجت الاسلام میرزایی بیان کرد: ما به گفتمان اسلامی پیامبران و امامان پررنگ تر می پردازیم اما غافل از اینکه این بزرگان، گفتمان دیگری نیز به نام گفتمان انسانی نیز دارند، اگر مومنان به نماز امیرالمومنین حضرت علی(ع) اهتمام می ورزند باید به این نکته مهم نیز توجه کنند که آن حضرت از دروغ، غیبت، تهمت، تخریب، تحقیر، مسخره کردن دیگران نیز دوری می کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: در ماه محرم باید هر دو گفتمان انسانی و اسلامی امام حسین(ع) نهادینه شود و تنها به گفتمان عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) پرداخته نشود، بلکه ویژگی های اخلاقی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) را نیز مدنظر قرار دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز داشت: گفتمان انسانی و اسلامی امام حسین(ع) در ماه محرم همانند گفتمان دیگر بزرگان دین مهم بوده و بی توجهی به یکی از آنها، دیگری نیز بی ارزشی است، بنابراین در ماه محرم باید علاوه بر پرداختن به گفتمان اسلامی سیدالشهدا(ع) باید به گفتمان انسانی نیز توجه کنیم.

حجت الاسلام میرزایی در ادامه، یکی از رموز موفقیت در زندگی را توجه به دو گفتمان انسانی و اسلامی بزرگان دین عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال خواندن نماز و مسخره کردن دیگران معنایی ندارد و نمونه بارز نقص گفتمان انسانی و اسلامی بزرگان دینی است.

 وی تاکید کرد: شرط موفقیت افراد در هر عرصه و یا پیشرفت در هر موضعی، پرداختن به گفتمان انسانی و اسلامی بزرگان دین به صورت مساوی است، ماه محرم بهترین فرصت برای اجرای گفتمان انسانی و اسلامی امام حسین(ع) است.

رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی هرمزگان از مراسم عزاداری امام حسین(ع) به عنوان مدرسه ای انسان ساز یاد کرد و افزود: عاشقان و عزادارن سید و سالار شهیدان از شاگردان مدرسه اباعبدالله الحسین(ع) هستند اگر خدایی ناکرده برای سرگرمی وارد این مدرسه شوند خروجی مناسبی ندارد چراکه کلام و رفتار امام حسین(ع) به فراموشی سپرده می شود.

 حجت الاسلام میرزایی ادامه داد: اگر کسی برای سرگرمی وارد مجالس عزاداری امام حسین(ع) شود نسبت به حرف های سیدالشهدا(ع) و اخلاق و رفتارهای اجتماعی آن حضرت بی تفاوت است و تنها هدفش گذراندن اوقات خود در هیئت مذهبی است، اینها همه برای یک هیئت مذهبی آسیب محسوب می شود.

وی با تاکید بر اینکه قرآن کریم توجه ویژه ای به گفتمان انسانی بزرگان دین دارد گفت: خداوند درمورد رعایت برخی از رفتارها نظیر احترام به پدر و مادر و کرامت بخشیدن به افراد، انسان را خطاب قرار داده و این بیانگر اهمیت گفتمان انسانی است.

مدرس حوزه و دانشگاه، با تاکید بر پرهیز از سهل انگاری در اقامه نماز گفت: فرائض دینی باید با اخلاص انجام شود، در غیر این صورت، افراد با مشکل مواجه می شوند، برخی افراد گفتمان انسانی را رعایت نمی کنند، وای به حال آنانی که به دنبال عیب جویی و یا مسخره کردن دیگران باشد.

حجت الاسلام میرزایی همچنین تاکید کرد: عزاداری موفق است که هم به گفتمان انسانی و هم به گفتمان اسلامی مجالس عزاداری توجه داشته باشد، به این معنا که اگر برای امام حسین(ع) سینه می زند نماز و روزه اش هم کامل باشد، اگر توجه کامل به فرائض دینی دارد برای حضور در مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) هم وقت بگذارد./۸۵۱/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات