۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۵۲۷۳۴۶
فضل الله:

مجمع عمومی سازمان ملل به منبر جنگ و انتقام مبدل شده است

امام جمعه بیروت گفت: مجمع عمومی سازمان ملل به منبر جنگ و انتقام و اتهام زنی مبدل شده است.
سید علی فضل الله

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در خطبه های نماز جمعه این هفته در مسجد امامین حسنین منطقه حاره حریک درباره مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: این مجمع که قرار بود عامل همزیستی جهانی، حل اختلافات و توقف جنگ ها باشد به منبر اعلام جنگ و انتقام جویی و نزاع و اتهام زنی مبدل شده است. نمونه بارز این مساله نیز سخنرانی رییس جمهور آمریکاست که چندین دولت را به دلیل اختلاف سیاست هایشان با آمریکا تهدید و آنها را بدون اینکه تفاوت میان تروریسم و مقاومت را بشناسد به تروریسم متهم کرد.

وی با اشاره به عدم پرداختن به مصائب ملت فلسطین و تحمل تروریسم روزانه با حمایت مطلق آمریکا در این مجمع اظهار داشت: سازمان ملل باید به نقش و جایگاه اصلی خود بازگردد تا تکیه گاه ملت های مستضعف باشد و آنان را از طاغوتگری دولت های بزرگ و جنگ ها در امان بدارد. 

این روحانی لبنانی ادامه داد که منطق تهدید و سلطه دیگر جایی در جهان ندارد بلکه زمان تحقق عدالت فرارسیده است چرا که عدالت تنها راه ثبات دولت ها و ملت ها به شمار می آید. 

دولت های بزرگ حق دستور دادن به لبنان را ندارند

امام جمعه بیروت از سخنان رییس جمهور لبنان در این نشست ابراز خرسندی کرد و گفت: مخالفت قاطع میشل عون با اسکان دائمی آوارگان سوری در لبنان شایسته تقدیر است. دولت های بزرگ حق ندارند در این زمینه به لبنان دستور دهند. این آوارگان باید پس از برقراری امنیت به کشور خود بازگردند و لبنانی ها حق محافظت از کشور و حمایت از توازن و ثبات خود را دارند.

وی در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه به بحث های کنونی در این کشور درباره انتخابات پارلمانی پرداخت و تأکید کرد: درخواست برخی جریان ها برای تعویق زمان انتخابات و تمدید فعالیت پارلمان کنونی به بهانه های مختلف موجب نگرانی همگان شده و رییس پارلمان و همه افراد حریص بر لزوم برگزاری انتخابات در موعد مقرر تأکید می کنند.

فضل الله با اشاره به کشمکش درباره تعطیلی روز جمعه در لبنان خاطرنشان ساخت: درخواست مسلمانان برای تعطیلی روز جمعه و انجام اعمال عبادی در مقابل تعطیلی روز یکشنبه مسیحیان به نزاعی اسلامی ـ مسیحی مبدل شده است. جریان های ذیربط باید راه های قانونی را جهت فراهم کردن زمینه برپایی شعائر دینی به دور از تنش داخلی و اختلاف میان مسلمانان و مسیحیان بررسی کنند.

ولایتمداری به اباعبدالله با سکوت در برابر ظلم و ستم مغایرت دارد

وی به سخنان امام حسین(ع) درباره قیام جهت اصلاح امت اشاره کرد و گفت: حضرت اباعبدالله(ع) به بیان اهداف خروج از مدینه به سمت کربلا پرداخته و تأکید می کند که هیچگاه به دنبال هدف شخصی نبوده بلکه اصلاح امت از فساد و انحرافی که از حاکمیت فرد فاسق و قاتلی نظیر یزید نشأت می گیرد را مدنظر داشت.

امام جمعه بیروت افزود: امام حسین(ع) با این هدف که خون خود و خانواده و اصحاب را تقدیم کرد، درصدد اعلام این مساله بود که ولایتمداری به ایشان تنها با تحقق این هدف امکان پذیر است یعنی کسی که ادعای پیروی از این امام را دارد نباید در برابر ظلم و فساد و انحراف و طاغوت سکوت کند. این امام از ما گریه نمی خواهد گرچه در مصیبت ایشان باید گریست اما هدف اصلی ایستادگی در برابر چالش ها به شمار می آید.

وی بر لزوم نهضت عاشورا را جنبشی اصلاحی در میان امت اسلامی خواند و تصریح کرد: عاشورا وحدت اسلامی را به نمایش گذاشته و از فضای تنش مذهبی دوری می کند. امام حسین(ع) نمادی برای همه اسلام است و همه مسلمانان باید به ایشان تمسک جسته و از شعارهای این امام که از فتنه مذهبی کاملا به دور است، بهره گیرند.

فضل الله ادامه داد: ما خواستار بازسازی مناطق به وسیله مجالس عاشورایی هستیم و این مساله با گفتمان متوازنی که حسین(ع) را با شخصیت انسانی و مظلوم آن معرفی می کند، محقق خواهد شد. در مراسم عزای حسینی باید به حق الناس توجه کرده، از بلند کردن صدای بلندگوها خودداری ورزیده، خیابان ها را نبسته و از شعارهای وحدت آمیز استفاده کنیم تا از فضایل این موسم نهایت استفاده را ببریم./980/ب960/د

ارسال نظرات