۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۵۲۷۲۹۰
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه:

والدین با رعایت فرایض دینی بهترین الگو برای فرزندان خود باشند

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه با تاکید بر اینکه پدران و مادران بهترین الگو برای پسران و دختران خود هستند، گفت: والدین باید با رعایت فرایض دینی و اخلاقی در تربیت دینی برای کوشا باشند.
حجت الاسلام گرایلی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام محمدباقر گرایلی، استاد سطح عالی حوزه علمیه امروز در همایش شیرخواران حسینی در حسینیه امامزاده سیدمظفر(ع) بندرعباس با اشاره به آیه شریفه «وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ» گفت: اگر شکر نعمت به جای آوردیم خدای متعال نعمت را زیاد می کند اما با کفران نعمت، نه تنها پروردگار نعمت را از ما می گیرد بلکه عذاب نیز می دهد.

وی از فرزند به عنوان یکی از نعمت های خداوند نام برد و با اشاره به آیه شریفه « وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا» افزود: انسان قادر به شمارش نعمت های خداوند نیست، یکی از این نعمت های دراختیار انسان، فرزند است و حال سؤال اینجاست که فرزند خوب است یا بد؟

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد تصریح کرد: به فرموده قرآن کریم، فرزند، زینت دنیا و عصای پیری والدین بوده و فرزند صالح بعد ازمرگ به فکر پدر و مادر است، والدین در جنسیت فرزندان هیچ اصراری نداشته باشند، زیرا فرزند چه دختر و چه پسر، مایه عزت و افتخار والدین است.

حجت الاسلام گرایلی تاکید کرد: جوانان باید در امر ازدواج کوتاهی نکنند، باید زود ازدواج کنند و هرچه سریع تر بچه دار شوند، نباید فاصله سنی والدین با فرزندان زیاد باشد.

وی گفت: والدین به ویژه افرادی که از تمکن مالی خوبی برخوردارند به تعداد اندک فرزند اکتفا نکنند، حضرت علی (ع) در این باره فرمودند: اگر وضع تان خوب است باید تعداد بچه هایتان بیشتر باشد، اما در جامعه ما برعکس است و هر کس از تحصیلات بیشتری برخوردار است یا افراد  با تمکن مالی بیشتر، تعداد فرزندشان کمتر است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی العالمیه واحد مشهد با تاکید بر پرهیز از اصرار به خداوند برای اعطای فرزند دختر یا پسر، گفت: بچه چه دختر و چه پسر خوب بوده و مایه آبروی والدین است.

حجت الاسلام گرایلی با بیان اینکه فرزندان امانت الهی در دستان والدین هستند گفت: پدر و مادران باید مواظب این امانت باشند و خدایی ناکرده خیانت در امانت نکنند.

وی تاکید کرد: والدینی که فرزند معلول و یا یتیم دارند باید مواظب باشند، مبادا به آنان اهانت شود، مادران بدانند هر محبتی که به این فرزندان می کنند خداوند هزاران برابر جبران می کند، در روایات آمده که هرکس از روی محبت بر سر یتیمی دست بکشد به اندازه هر مویی که از زیر دستش رد می شود خداوند یک قصر در بهشت پاداش می دهد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به وظایف والدین در قبال فرزندان گفت: حضرت علی(ع) در نهج البلاغه چنین آورده اند: پدر و مادر به گردن فرزند حق دارد و همچنین فرزند نیز حقی بر گردن والدین دارد، اما حق فرزند به گردن پدر و مادر این است که انتخاب نام نیکو، ادب خوب و آموزش قرآن است.

حجت الاسلام گرایلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تربیت دینی فرزندان گفت: والدین برای تربیت دینی باید به فرزندان خود الگو ارائه دهند، پدران و مادران بهترین الگو برای پسران و دختران خود هستند، بنابراین باید با رعایت فرایض دینی و اخلاقی در تربیت دینی برای کوشا باشند./851/پ۲۰۲/ب۱

 

 

 

ارسال نظرات