۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۵۲۷۲۱۰
امام جمعه موقت ساری:

جنایات تاریخی ناشی از حاکم شدن شهوت بر عقل است

حجت الاسلام قاسمی بسیاری از حوادث و جنایات تاریخی را ناشی از حاکم شدن شهوت بر عقل دانست و گفت: جنایات بسیاری به دلیل عدم حاکمیت عقل در طول تاریخ انجام شده است.
حجت الاسلام قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد قاسمی امام جمعه موقت ساری پنجشنبه شب در مراسم عزاداری هیأت خادم الرضای قم در جمع عزاداران حسینی که در ورزشگاه حیدریان برگزار شد، با بیان این که مسائل پیرامون انسان به نوعی به زیبا و زشت تقسیم می شوند، گفت: انسان زیبا پسند است و خداوند متعال نیز زیبایی را دوست دارد.

وی با اشاره به برتری انسان بر فرشتگان افزود: خدا به فرشتگان عقل داده و شهوت ندارند، حیوانات دارای شهوت بوده و عقل ندارند اما انسان از عقل و شهوت برخوردار هستند که می توانند از هر کدام که می خواهد استفاده کند، اگر عقل انسان بر شهوت حاکم باشد او برترین موجودات خلقت خواهد بود.

حجت الاسلام قاسمی بسیاری از حوادث و جنایات تاریخی را ناشی از حاکم شدن شهوت بر عقل دانست و اظهار داشت: جنایات بسیاری به دلیل عدم حاکمیت عقل در طول تاریخ انجام شده است، در سپاه امام حسین(ع) عقل حاکم بود اما شهوت جاه و مقام سپاه دشمن را احاطه کرده بود، شهوت مقام و ریاست عقل را پایمال کرد و سبب شد که عده ای فرزند پیامبر اسلام را به شهادت برسانند.

وی ادامه داد: برخی از کسانی که مقابل امام حسین(ع) قرار گرفتند اهل عبادت و قرآن بودند اما حاکمیت عقل را نداشتند و برای چند کیلو گندم به سپاه یزید پیوستند، اگر می خواهیم به زیبایی برسیم باید به عقل همراهی کرده و شهوات را کنار بگذاریم، بنده مورد پسند خداوند باید به گونه ای رفتار کند که خدا را راضی کند.

امام جمعه موقت ساری با بیان این که برای قرار گرفتن بر سر سفره اهل بیت(ع) باید از سوی امام زمان(عج) تأیید شویم، ابراز داشت: بر اساس فرموده امام صادق(ع) یاران امام زمان(عج) دارای سه ویژگی منتظر بودن، ورع و اخلاق کریمانه هستند.

وی عنوان کرد: جامعه چه اندازه در انتظار ظهور حضرت است؟ همه اوقات و لحظات انسان باید به یاد امام زمان(عج) باشد، خواسته امام حسین(ع) این است که جامعه و جوانان امام زمانی باشند و در همه لحظات حضرت را در نظر داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه ویژگی دوم یاران امام زمان(ع) را رعایت ورع دانست و خاطرنشان کرد: مقام ورع از تقوا بالاتر است، تقوا دوری جستن از گناه و معصیت بوده اما ورع عبارت از پرهیز از شبهات است، کسی که در محفل امام حسین(ع) حضور دارد نباید در هر جلسه ای شرکت کند، از محفل و غذای شبهه ناک باید پرهیز شود.

وی اضافه کرد: در جامعه اسلامی نباید دروغ وجود داشته باشد چرا که ایمان انسان را متلاشی می کند اما متأسفانه این مسأله در جامعه دیده می شود، شاه کلید همه گناهان و زشتی ها دروغ است، جامعه امروز ما مریض است و غیبت، تهمت، افترا، سخن چینی و آبروبردن از آن وجود دارد که باید اصلاح شود.

حجت الاسلام قاسمی با بیان این که حضور در هیأت های عزاداری نباید سبب قضا شدن نماز صبح شود، گفت: امام حسین(ع) برای بزرگداشت و اقامه نماز اول وقت شهید شدند، امام باقر(ع) می فرمایند نخستین چیزی که در روز قیامت از آن سؤال می شود نماز است و اگر نماز مورد تأیید بود بقیه اعمال تأیید می شود اما اگر نماز قبول نشود بقیه اعمال نیز قبول نخواهد شد.

وی اخلاق کریمانه را ویژگی دیگر یاران امام زمان(عج) عنوان کرد و افزود: یکی از مسائل مهم در اخلاق کریمه انصاف داشتن است، حرف ها، قضاوت ها و رفتارهای انسان باید منصفانه باشد، آیا امروز در بازار و ادارات انصاف رعایت می شود؟

امام جمعه موقت ساری با بیان این که بسیاری از مشکلات و معضلات کشور ربطی به تحریم ندارد، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات به دلیل دشمنی آمریکا نیست بلکه ناشی از بدرفتاری انسان ها نسبت به یکدیگر است، اگر در جامعه انصاف وجود نداشته باشد دچار مشکل خواهیم شد./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات