۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۲۷۱۲۶

اخبار مهم بازار نشر

رونمایی از پنج عنوان کتاب در دست چاپ در هفته دفاع مقدس، انتشار کتاب های «تاریخ خوزستان» و «فلسفه فضای مجازی» و رونمایی از ۲۸ عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در۲۹ شهریور جدیدترین اخبار بازار نشر هستند.
رونمایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا رونمایی از پنج عنوان کتاب در دست چاپ در هفته دفاع مقدس، انتشار کتاب های «تاریخ خوزستان» و «فلسفه فضای مجازی» و رونمایی از 28 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در29 شهریور  جدیدترین اخبار بازار نشر هستند.

رونمایی از پنج عنوان کتاب در دست چاپ در هفته دفاع مقدس

دکتر رضا طیبی، دبیر شورای عالی و رئیس سازمان نشر معارف و تجارب انتظامی و دفاع مقدس ناجا اظهار کرد:

 در سال گذشته هفت جلد کتاب خاطرات جنگ توسط سازمان نشر معارف تدوین شده است و بخش اعظم کاری که الان انجام می‌شود، دایره‌المعارف هشت سال دفاع مقدس است که با همکاری پژوهشگاه انتظامی و نقش نیروهای انتظامی هر استان در آن استان در حال تدوین است. همچنین به دستور فرمانده ناجا از سالروز برگشت آزادگان به میهن در تابستان امسال، تشکلی تحت عنوان مجمع آزادگان نیروی انتظامی تشکیل شد که مسئولیت آن هم به عهده خود آن‌هاست و خاطرات آزادگانی که در اسارت نیروهای عراق بوده‌اند در حال ثبت است.
 

وی از رونمایی پنج عنوان کتاب در دست چاپ در هفته دفاع مقدس خبر داد و افزود: این کتاب‌ها جدا از تحقیقات، دایره‌المعارف هشت سال دفاع مقدس و قرارگاه انتقال تجربیات است که در موضوعاتی چون خاطرات رزمندگان، زندگی‌نامه شهدا و گزارش ستادی مانند از بخش شمال غرب است. همچنین در حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روی پارامترهای خاصی چون انفجار دفتر نخست وزیری، نقش دفاع مقدس و قبل از آن کتابی در حال تدوین است که قرار است تا 22 بهمن امسال چاپ شود و در اختیار عموم قرار گیرد.
 

رونمایی از 28 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس در 29 شهریور

مراسم رونمایی از 28 عنوان کتاب با موضوع دفاع مقدس چهارشنبه 29 شهریور با حضور حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده مسئول ولی فقیه در نیروی قدس سپاه در سالن همایش‌های خبرگزاری دفاع مقدس برگزار شد.

حجت‌الاسلام علی شیرازی در ابتدای نشست با اشاره به اهداف ترجمه کتاب‌ها به زبان‌های مختلف گفت: امروز می‌توانیم ادعا کنیم یکی از آرزوهای مقام معظم رهبری را جامعه عمل پوشاندیم و در عرصه ترجمه کتاب‌های دفاع مقدس گام‌های خوبی برداشته شده است. چند سال قبل فعالیت‌هایی دنبال شد تا این هدف به نتیجه برسد و آن ترجمه برخی از کتاب‌های اساسی و مهم در حوزه دفاع مقدس بود.

وی اظهار کرد: باید بگویم این چنین اتفاقی که در یک مراسم رونمایی به صورت یک‌جا از ده‌ها کتاب در حوزه دفاع مقدس رونمایی شود کم است. این کتاب‌ها به بیشتر زبا‌ن‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند، بیست جلد از کتاب‌هایی که تا کنون ترجمه و منتشر شده‌اند به زبان عربی، دو جلد به زبان ترکی آذری، هشت جلد ترکی استانبولی، دو جلد روسی و دوجلد هم به زبان اردو است. نزدیک به 30 جلد کتاب در حال ترجمه یا چاپ است که این کتاب‌ها به زودی روانه کتاب‌فروشی‌ها می‌شوند.

نماینده مسئول ولی‌فقیه در نیروی قدس یادآور شد: علاوه بر زبان‌های گفته شده به زبان‌های انگلیسی، سواحلی، نیجری، هندی، اسپانیولی و فرانسوی در حال ترجمه و یا ترجمه آنها رو به اتمام است. اسامی کتاب‌هایی که در این جلسه رونمایی می‌شوند و ترجمه و چاپ شده‌اند به این شرح است: «آن 23 نفر»، «گل‌های سرخ»، «پایی که جا ماند»، «جشن حنابندان»، «خاک‌های نرم کوشک»، «لشگر خوبان»، «دختر شینا»، «من زنده‌ام»، «سلام بر ابراهیم»، «مسیح در شب قدر»، «من و کتاب»، «نسیم سبز خاطره‌ها»، «نگین هامون»، «نورالدین پسر ایران»، «هدایت سوم»، «همت»، «تپه برهانی»، «گلستان یازدهم» و «همه سیزده‌ سالگیم» این کتاب‌ها به زبان‌های عربی، آذری، استانبولی، روسی و اردو ترجمه و چاپ شده‌اند.

حجت‌الاسلام علی شیرازی گفت: مقام معظم رهبری توجه ویژه به کتاب‌های حوزه هنری دارند و چند سخنرانی ویژه در امور کتاب‌های حوزه هنری هم از سوی ایشان انجام شد. کتاب‌هایی که در این مراسم از آنها رونمایی می‌شود مربوط به حوزه هنری است.

وی اظهار کرد: در پروسه ترجمه کتاب‌ها در حوزه دفاع مقدس از دو نکته در تاریخ که تا کنون کمتر به آن توجه شده است نباید غافل باشیم. یکی نقش دیگران در جنگ ایران و عراق است. افرادی در جنگ ایران و عراق شهید و اسیر شدند که این افراد از لبنان و افغانستان و دیگر کشورهای جهان بودند. کتابی درباره همین موضوع با نام «شبیه دیوارها» منتشر شد. پرداختن به نقش روحانیت در جنگ، بعد دوم این هدف است که بیشتر باید به‌ آن باید توجه شود. تا کنون به این موضوع در جنگ کمتر توجه شده و در این کتاب‌ها به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است. اولین کتاب با این موضوعات با نام «زنده رود در تکریت» و «شبیه دیوارها» که روایت خاطرات روحانی لبنانی است و علاوه بر این دو جلد کتاب، سه جلد دیگر در حال تدوین است.

نماینده مسئول ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه در مورد کتاب‌هایی با محوریت مدافعان حرم گفت: شاید در جامعه نزدیک به صد جلد کتاب در مورد این موضوع نگارش یافته است که اکثر آنها کتابچه‌هایی هستند که به کتاب‌های پنج دقیقه‌ای معروفند. اکنون هدف ما این است که از زندگی شهدای مدافع حرم داستان و رمان بنویسیم که بخشی مربوط به تاریخ شفاهی است. کتابی با عنوان «نوبل الزهرا» که نام دو شهری در نزدیکی حلب سوریه است. این کتاب روایت زندگی مردم شیعه‌نشینی است که چند سال در محاصره تروریست‌ها بوده‌اند و نقش شیعیان و مردم این شهر‌ها را در مبارزه با نیروهای تروریستی را نمایان می‌سازد.

شیرازی درباره شعر شهدای مدافعان حرم اظهار کرد: دو جلد کتاب با عنوان «ما را مدافعان حرم آفریده‌اند» اواخر مهرماه وارد بازار می‌شوند. این کتاب در مورد نقش روحانیت در جنگ سوریه و عراق است. فقط از ایران 27 روحانی شهید داریم و این تعداد در کشورهای عراق و سوریه بیشتر هم هستند. همچنین کتاب‌هایی نزدیک به 16 تا 17 جلد که  تدوین برخی از آنها تمام شده و برخی هم در حال نگارش و آماده چاپ هستند که 4 یا 5 جلد است.

وی در ادامه افزود: پس از تدوین این کتاب‌ها کنگره بزرگ شهدای مدافع حرم را شکل خواهیم داد که در اوایل سال آینده امیدواریم به سرانجام برسد. کتاب «شهیدحسین‌پور»، «شهید سلمانیان»، «شهید کیهانی» و کتاب «شهید موسوی ناجی» تالیف و تدوین شده‌اند. علاوه بر این از شهدای روحانی و غیر روحانی 30 مستند آماده پخش است و یک فیلم سینمایی هم در حال ساخت است. بیشتر این کتاب‌ها را بنیاد فرهنگی شهید شیرازی چاپ کرده و برخی از کتاب‌ها هم برای سرعت بخشیدن به کار چاپ از سوی بنیاد فرهنگی سوره منتشر شده است.

این مقام مسوول در انتهای این مراسم رونمایی از ترجمه کتاب‌ها توسط مترجمان کشورهای هدف گفت: کشورهایی که این کتاب‌ها به زبان ‌آنها ترجمه شده‌اند آمادگی چاپ را خودشان باید اعلام کنند لذا در ایران چاپ نمی‌شوند همچنین استقبال خوبی از سوی برخی کشورها در مورد چاپ و نشر آنها صورت گرفت. مترجمان و ناشران از خود کشورها هستند تا متناسب با فرهنگ هر کشور ترجمه صورت گیرد.

تاریخ خوزستان

کتاب «تاریخ خوزستان 1604-1905» تألیف جان گوردون‌لوریمر با ترجمه محمدجواد جواهرکلام به بخشی از تاریخ محلی خوزستان اختصاص دارد، تاریخ محلی که به چگونگی حکومت و تحولات این منطقه تا دوره مشروطه پرداخته است.

جان گوردون لوریمر، متولد 14 ژوئن 1870م است. وی عضو دفتر خدمات کشوری هند بود و از 9 دسامبر 1913م مقام سرپرست سیاسی و سرکنسول بریتانیا در بوشهر را بر عهده داشت.
 

مطالب کتاب در پنج دوره تنظیم شده است: «دوره اول از سال 1604 تا 1797»، «دوره دوم از سال 1797 تا 1834»، «دوره سوم از 1834 تا 1848»، «دروه چهارم 1848- 1896» و «دوره پنجم، از 1896 دوره مظفرالدین‌شاه».

«آنچه تحت عنوان «تاریخ خوزستان» در کتاب لوریمر آمده، تاریخ این استان از سال 1604 تا 1905 را در برمی‌گیرد و اطلاعات آن از نظر زمانی، مقدم بر اطلاعات کتاب مصطفی انصاری، تاریخ خوزستان(1878-1925) است. کتاب حاضر با فرمانروایی «والیان حویزه» اعقاب خاندان مشعشعی آغاز می‌شود و پس از بررسی چگونگی به قدرت رسیدن خاندان کعب در ایالت، در آستانه سال 1905 (بیش و کم همزمان با مشروطیت) به پایان می‌رس».

مؤلف، کتاب را به پنج دوره و شرح زیر تقسیم کرده است:
دوره اول: از سال 1604 تا 1797 این دوره همزمان با قدرت گرفتن خاندان کعب در خوزستان است و در آن تاریخ کعب(در قرن هفده و هجده) و چگونگی لشکرکشی کریم خان زند به خوزستان می‌پردازد.
 

دوره دوم: از سال 1797 تا 1834 این دوره مصادف با حکمرانی فتحعلی شاه قاجار و سلسله قاجاریه بر ایران است و در آن ضمن تشریح وضع داخلی قبیله کعب، روابط خوزستان با دولت ایران، ترکیه عثمانی و انگلیسی‌ها بررسی می‌شود. در این دوره و در سال 1812 میلادی تیره محیسن از قبیله بنی کعب قدرت می‌یابد و محمره را مرکز خود قرار می‌دهد.
 

دوره سوم: این دوره با فرمانروایی محمدشاه قاجار مقارن است و در آن قضایایی چون کشاکش میان کعب فلاحیه(شیخ ثامر) و محیسن محمره(شیخ جابر) را دربرمی‌گیرد. تقسیمات اداری خوزستان در سال 1834، خراب شدن سد کویر کوت نهر هاشم و آغاز ویرانی حویزه، تصرف محمره به دست نیروهای ترک در سال 1837 منصوب شدن معتمدالدوله به عنوان حکمران اصفهان، لرستان و خوزستان در سال 1839، عملیات او علیه قبیله کعب و محمره و سرگذشت دردناک اسارت محمدتقی خان، سرکرده بختیاری به دست او، در همین دوره اتفاق می‌افتد. کوشش‌های لایارد و برای باز کردن ایالت بر تجارت انگلیسی و آزمایشی کشتی‌های انگلیسی برای دریانوردی و در کارون از رویدادهای این دوره است.
 

دوره چهارم: این دوره با حکومت ناصرالدین شاه قاجار هم زمان است. گسترش قدرت دولت مرکزی در خوزستان، سرکوبی کعب محیسن، حکومت نظام السلطنه(1896-1887)بر خوزستان، تاسیس اداهر پست ایران در محمره در سال 1981، متصل شدن محمره، اهواز، شوشتر و دزفول از طریق تاسیس سیستم مرکزی تلگراف در برازجان، منصوب شدن اولین کارگزار وزارت خارجه ایران در محمره از جمله رویدادهای این دوره است.
 

دوره پنجم: در آخرین دوره که با حکمرانی مظفرالدین شاه قاجار مصادف است، شاهد رشد سریع منافع سیاسی و تجاری انگلیس در خوزستان هستیم. این دوره مالامال از رویدادهای گوناگون است و در آن اوضاع داخلی خوزستان شمالی، منطقه حویزه، شیخ نشین محمره، قتل شیخ مزعل و جلوس شیخ خزعل در سال 1897، فروپاشی شیخ‌نشین کعب فلاحیه، روابط شیخ محمره(خزعل) با انگلیس و روسیه، تشدید اختلافات خزعل با حکومت مرکزی، مساله گمرکات و... بررسی شد.
 

در سراسر این کتاب از خوزستان به نام عربستان یاد شده است. واقعیت این است که خوزستان لااقل بالغ بر سه قرن(همزمان با حکومت شاه عباس صفوی تا اواخر دوره قاجاریه) به همین نام خوانده می‌شد.
 

در قسمتی از متن کتاب با اشاره به رویدادهای دوره ناصرالدین‌شاه آمده است: «در دسامبر 1875، دکتر تولوزان، پزشک شاه و مرد قابلی که در شاه تاثیر فراوانی داشت، طرحی به حکومت ایران ارائه داد که امتیاز توسعه عمومی خوزستان را در دست بگیرد و به شرکتی فرانسوی واگذار کند. امتیاز می‌بایست حق بازسازی سد اهواز و احیا و آبیاری قطعات وسیعی از اراضی حاصلخیز پیرامون آن را به شرکت واگذار کند. همچنین باید حق بهره‌برداری از معادن، جنگل‌ها و تاسیس کارخانه‌هایی از همه نوع را به آنان بدهد.

پیش‌نویس طرح ناظر به مسائل عمومی بود، اما موضوع چنان بود که ظاهرا حقوق مطلقی برای فرانسه قائل می‌شد، بی‌آنکه احساسات دولت ایران را جریحه‌دار کند. وزیرمختار بریتانیا در تهران با دادن امتیاز مخالفت کرد، بر این اساس که تسویه دوستانه مطالبات بارون دورویتر، امتیاز گیرنده انگلیسی از دولت ایران را ناممکن می‌ساخت. بر اثر این مخالفت، شاه ایران پیشنهادهای فرانسوی را در سال 1876 رد کرد

کتاب «تاریخ خوزستان 1604-1905» تالیف جان گوردون‌لوریمر ترجمه محمدجواد جواهرکلام در 234 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و به قیمت 15 هزارتومان از سوی نشر شادگان به چاپ رسیده است.

فلسفه فضای مجازی

کتاب «فلسفه فضای مجازی» جدیدترین اثر دکتر سعیدرضا عاملی درباره فضای مجازی است که توسط انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. این کتاب، نهمین مجلد از مجموعه فرهنگ، رسانه و فضای مجازی است.

کتاب فلسفه فضای مجازی در هفت فصل شامل مقدمه، پنج فصل اصلی و نتیجه‌گیری است. در مقدمه مباحثی پایه پیرامون فضای مجازی از دیدگاه هستی‌شناختی، فلسفی و معرفت‌شناختی مطرح شده است. در این فصل، کلیاتی از هستی‌شناسی فضای مجازی، فلسفه فضای مجازی و معرفت‌شناسی فضای مجازی مورد تحلیل و کنکاش قرار گرفته است.

فصل اول کتاب مبانی فلسفی فناوری فضای مجازی را مورد توجه قرار داده است. این فصل پس از مفهوم‌شناسی فناوری و فلسفه فناوری، به بررسی رویکردهای مکاتب فلسفی قاره‌ای و تحلیلی به فناوری پرداخته شده است. در بخش بعدی این فصل مؤلف به گونه‌شناسی رویکردهای نظری به فناوری توجه کرده است که در آن به تشریح و تبیین پنج رویکرد ابزارگرایانه، رویکرد جبرگرایانه، رویکرد قائم به ذات، رویکرد انتقادی و رویکرد ساخت‌گرایانه اجتماعی به فناوری پرداخته است

فصل دوم کتاب، به بررسی عناصر پایه‌ای فلسفه فضای مجازی پرداخته است. در این فصل، هوش مصنوعی، رایانش، اطلاعات و رایانه به‌مثابه عناصر اساسی فلسفه فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته‌اند و فلسفه این عناصر و رویکردهای فلسفی به آنها و همچنین مباحث شکل گرفته حول این عناصر تحلیل شده‌اند.

فصل سوم کتاب فلسفه فضای مجازی به «هستی‌شناسی فضای مجازی و بررسی عناصر و مؤلفه‌های آن پرداخته است. در این فصل پس از مقدماتی درباره چیستی هستی‌شناسی فضای مجازی، به خصوصیات ذاتی و مفاهیم ماهوی فضای مجازی توجه شده است. یکی از مهمترین بخش‌های این کتاب در این فصل مطرح شده است که با رویکرد هستی‌شناختی سه مفهوم مجازی‌گرایی، مجازی‌بودگی و مجازی‌سازی تحلیل شده است. از سوی دیگر مختصات ذاتی فضای مجازی در دو سطح کلان و خرد نیز با رویکردی هستی‌شناسانه مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل چهارم این کتاب با رویکردی تجویزی به بایسته‌های فلسفه فضای مجازی پرداخته است. مؤلف تلاش کرده است تا با منطق فضای مجازی، نگاهی فلسفی به فضای مجازی داشته باشد. از سوی دیگر فلسفه مطلوب فضای مجازی با تبیین بایسته‌های فضای مجازی را مورد توجه قرار داده است. مؤلف در پاسخ به این سوال که «فلسفه فضای مجازی چه باید باشد؟» کوشیده است تا بایسته‌های زیرساختی، بایسته‌های نهادی و ظرفیتی و بایسته‌های فرآیندی و محتوایی مطلوب فضای مجازی را تبیین نماید

آخرین فصل کتاب تبیین نگاه و نظریه مؤلف نسبت به فضای مجازی است؛ دوفضایی‌شدن‌ها. مؤلف این نگاه و نظریه را به‌مثابه رویکردی ارزش‌گرا و بومی معرفی کرده است. فصل پنجم کتاب در تبیین ریشه‌های فلسفی این نگاه، دوگانه‌های عینی‌ ـ ذهنی، نمایی ـ بازنمایی و واقعی ـ مجازی را مورد تحلیل و تبیین قرار داده است. در واقع دوگانه‌های عینی ـ ذهنی، نمایی ـ بازنمایی و واقعی ـ مجازی در راستای تحلیل ریشه‌شناختی و فلسفی فضای مجازی از دیدگاه دوفضایی‌شدن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

مؤلف در نتیجه‌گیری، به تبیین ارتباط مفهومی مطالب مطرح در متن پرداخته و تلاش کرده است پارادایم دوفضایی‌شدن‌ها را به‌مثابه مبنای معرفتی نظام فضای مجازی تبیین کند. از دیدگاه مؤلف فلسفه فضای مجازی در پی شناسایی منطق فهم فضای مجازی و یافتن منطق ریاضی و تحلیل درک این فضاست و بر این اساس که ماهیتی رایانشی دارد و ناظر بر محیطی عددی است، می‌توان گفت فلسفه فضای مجازی انشعابی از فلسفه تحلیلی است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «فضای مجازی با ماهیتی متفاوت از فضای فیزیکی، ظرفیتی پویا، جهانی و اثرگذار به آن بخشیده است. فضای مجازی از یک ماهیت عددی، تعاملی، هایپرلینک و غیرمرکزی و در عین حال متعلق به فضایی است که همه‌جاحاضر و منعطف نسبت به تغییر متمایل به بی‌نهایت می‌باشد. با چنین رویکردی به فضای مجازی این کتاب تلاشی برای ارائه تصویری فلسفی و هستی شناختی از فناوری اطلاعات و ارتباطات و فلسفه هوش مصنوعی، رایانه و اطلاعات است. در این کتاب می‌توان با خصوصیات ماهیتی و ذاتی فضای مجازی آشنا شد و الگوی متفاوتی از درک فضای مجازی بر بستر پارادایم دوفضایی‌شدن را دریافت نمود

کتاب «فلسفه فضای مجازی» نوشته سعیدرضا عاملی با شمارگان 500 نسخه در 254 صفحه به بهای 27 هزار تومان توسط انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر کرده است./925/ پ204/ش

 

ارسال نظرات