۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۵۲۷۱۱۶

گزارشی از فعالیت فرقه‌های مختلف پاکستان برای استقبال از ماه محرم

ماه محرم از قداست ویژه‌ای در بین تمام پیروان مذاهب مختلف پاکستان برخوردار است و چهره شهرهای بزرگ و مردم را در این ماه تغییر می‌دهد.
عزاداری محرم

به گزارش خبرگزاری رسا، در ماه‌ سوگواری سید و سالار شهیدان، شیعیان پاکستان با رسم و سنت دیرینه خود به سوگ می‌نشینند. 

با آغاز ماه محرم، شور حسینی، تمامی مناطق اعم از شیعی و حتی غیرشیعی پاکستان را در بر می‌گیرد.

مردها از اصلاح کردن و پوشیدن لباس نو خودداری می‌کنند.

در بین مردم رسم است که کسی در این ماه نمی‌خندند و چنانچه کسی با صدای بلند بخندد به وی تذکر داده می‌شود که در ماه محرم از چنین خنده‌هایی پرهیز کند.

 مردم از رسیدگی به خودشان خودداری می‌کنند خانم‌ها نیز زیور‌آلات منجمله گوشواره و النگو را کنار می‌گذارند.

در هیأت های عزاداری زمانی که سینه زنان خسته می‌شوند، یا مانعی برای عبور هیأت ایجاد می‌شود یا خطری عزاداران را تهدید می‌کند معمولا از شعار نعره حیدری استفاده می‌شود.

شعارهایی چون حسینیت زنده باد یزدیت مرده باد نیز در بین عزاداران شیعه مرسوم است.

چند روز قبل از فرا رسیدن ماه محرم هیأت های عزاداری با نصب پوستر و پخش تبلیغات از رسانه‌ها محل برگزاری مراسم عزاداری در ایام محرم را به اطلاع عموم مردم می‌رسانند این در حالی است که جوانان عضو هیأت های سینه زنی با گرداندن علم حضرت عباس در خیابان‌ها آغاز ماه محرم را به اطلاع همه می‌رسانند تا همه مردم حتی پیروان سایر مذاهب شؤونات این ماه را رعایت کنند.

براساس آمارهای غیررسمی، 20 درصد مردم کشور پاکستان را شیعیان تشکیل می‌دهند. سه فرقه شیعه اثنی‌عشری، اسماعیلی (آقاخانی) و شش امامی (بُهری‌ها) شیعیان این کشور را تشکیل می‌دهند. شیعیان اثنی عشری بیشترین تعداد را دارند و عنوان تشیع بیشتر به انان اطلاق می‌شود اما به هر حال تمام فرق شیعه و حتی سنی‌ها و مسیحیان برای برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان اهتمام می‌ورزند.

در پاکستان مرسوم است، دولتمردان این کشور به مناسبت شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت پیام‌های تسلیتی خطاب به مردم ارسال می‌کنند.

اکثر شیعیان با شروع ماه محرم جامه سیاه بر تن می‌کنند، چراغ‌های منازل خود را خاموش و در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند.

تزئین علم حضرت عباس (ع)، ساختن ماکت حرم امام حسین (ع)، درست کردن تابوت شهدای کربلا و آراستن ذوالجناح اسب امام حسین (ع) برای هیأت هاس عزاداری از جمله رسم‌های مردم پاکستان برای عزاداری سالار شهیدان است.

حتی برخی جوانان اهل سنت و مسیحی نیز در مجالس عزاداری سیدالشهدا (ع) زنجیر‌زنی می‌کنند./۸۴۷/ب۱۰۳/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات