۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۷
کد خبر: ۵۲۷۱۰۶
چند خبر اسلامی؛

ویژه‌برنامه‌های دهه اول محرم در مرکز اسلامی انگلیس

مرکز اسلامی انگلیس در دهه اول ماه محرم با برگزاری مراسم به زبان‌های مختلف میزبان عزاداران حسینی و شیفتگان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است.
امام حسین

به گزارش خبرگزاری رسا، مرکز اسلامی انگلیس در دهه اول ماه محرم با برگزاری مراسم به زبان‌های مختلف میزبان عزاداران حسینی و شیفتگان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است. در فراخوان ویژه برنامه‌های مرکز اسلامی انگلیس در دهه اول محرم آمده است: این برنامه‌ها از فردا(31 شهریورماه) آغاز می‌شود و به مدت 10 شب ادامه دارد.

زمان آغاز مراسم به زبان فارسی ساعت 21 به وقت محلی اعلام شده است و شیخ احمد واعظی و سیدهاشم موسوی سخنرانان مراسم خواهند بود.

بهزاد مولایی نیز در این مراسم برای حاضران مداحی می‌کند.

بنا بر فراخوان منتشره، هر شب مراسم عزاداری به زبان عربی از ساعت 19:45 دقیقه در سالن اصلی مرکز اسلامی انگلیس، عزاداری به زبان انگلیسی در همین ساعت در سالن 2 و مراسم عزاداری به اردو نیز از ساعت 21 در سالن 2 مرکز برگزار می‌شود.

عزاداری روزهای تاسوعا و عاشورا نیز از ساعت 10 صبح به وقت محلی آغاز می‌شود و تا نماز ظهر و عصر ادامه خواهد یافت.

عاشقان حسینی مسجد آمریکا را سیاه‌پوش کردند

عاشقان امام حسین(ع) از کشورهای مختلف آمریکا، مکزیک، کنیا، پاکستان، ایران، هندوراس و افغانستان شامگاه سه شنبه(28 شهریور) به صورت داوطلبانه مسجد حضرت «فاطمه(س)» در شهر «دنور» را با نصب پرچم و پارچه‌های سیاه روی در و دیوار برای ایام سوگواری محرم آماده کردند.

مراسم سوگواری ایام محرم از امروز پنج شنبه در این مسجد آغاز می‌شود و به مدت 14 شب ادامه دارد.

شرکت‌کنندگان در مراسم سیاه‌پوش‌کردن مسجد دنور معتقد هستند امام حسین (ع) شیعیان آمریکا را متحد کرده است.

یکی از مسلمانان شرکت‌کننده درباره لزوم برگزاری مراسم عزاداری حسینی گفت: با این مراسم اهداف اهل بیت(ع) یادآوری و زنده نگه داشته می‌شود.

رونمایی از نماهنگ «آقای من حسین» در باکو

در آستانه ماه محرم، مراسم رونمایی از نماهنگ زیبا با عنوان «من حسین» اثر زائو اسلام، کارگردان جوان آذری، 27 شهریور در خانه فرهنگ شهریار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باکو، برگزار شد.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و با اجرای قطعاتی در مدح سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) توسط گروه‌های موسیقی اهل بیت(ع) ادامه یافت که مورد توجه حضار قرار گرفت.

سپس شاعران اهل بیت(ع) در مدح و ثنای امام حسین(ع) و کربلا سروده‌های خود را برای حضار قرائت كردند.

در ادامه این مراسم، نماهنگ جدید «آقای من حسین» معرفی شد و بعد از پخش این نماهنگ، دست‌اندرکاران کلیپ به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند.

تعامل اندیشمندان قرآنی ایران و الجزایر

ماضی عبدالقادر ولد جیلالی، محقق علوم قرآنی الجزایر، 27 شهریورماه با سید عبدالامیر موسوی‌بدر، رایزن فرهنگی ایران در الجزایر، دیدار و درباره توسعه فرهنگ قرآنی، گفت‌وگو كرد.

عبدالقادر ولد جیلالی در سخنانی، با اظهار علاقه‌مندی خود به قرآن كریم بر ضرورت توجه بیشتر به مفاهیم قرآنی و تأثیرگذاری کلام وحی در راستای اتحاد و انسجام امت اسلامی، تأكید كرد.

این محقق علوم قرآنی كه از سنین كودكی به قرآن کریم علاقه‌مند بوده است، گفت: رازهایی در حروف مقطعه (الم، یس و ...) وجود دارد. این حروف را نباید حروف مقطعه نام نهاد، بلکه بایستی حروف رمزدار نامیده شوند.

وی با اذعان اینكه 19 جلد کتاب در زمینه كشف رازهای قرآنی تألیف كرده است، گفت: به علوم قرآنی در الجزایر از دیدگاه محاسبات ریاضی با فرمول‌های پیچیده که نیاز به رمزگشایی دارد، توجهی نمی‌شود.

ماضی عبدالقادر ولد جیلالی خواستار تعامل دانشمندان علوم قرآنی ایران و الجزایر شد و اظهار كرد: اساتید و دانشمندان علوم قرآنی ایران، دستاوردهای خوبی در زمینه کشف رازهای قرآنی دارند از این رو، علاقه‌مندم روابط بین دو كشور در زمینه قرآن كریم توسعه یابد.

رایزنی ایران با بالاترین مرجع اسلامی فیلیپین

رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین در خبری اعلام کرد: هیئت عالی‌رتبه مجمع جهانی اهل بیت به سرپرستی حجت‌الاسلام و المسلمین نواب، دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و با همراهی حجت‌الاسلام ملک محمدی، مدیر کل آسیا و اقیانوسیه مجمع، حجت‌الاسلام رضوان طلب، استاد دانشگاه تهران و ریيس مركز جذب اساتيد وزارت علوم، حجت‌الاسلام اکبری، رییس جامعة المصطفی شعبه مانیل و محمد جعفری‌ملک، رایزن فرهنگی ایران امروز در کمیسیون امور مسلمن ـ بالاترین مرجع رسمی مسلمانان فیلیپین که به وزارت امور مسلمانان هم معروف است ـ با مسؤولان این مرکز دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در این دیدار ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص موضوعات مختلف مسلمانان فیلیپین چگونگی کمک به رشد و ارتقای فرهنگی مسلمانان مورد بحث قرار گرفت.

ابتدا هر یک از کمیسیونرها و مدیر کل فرهنگی کمیسیون مسلمانان فیلیپین نکاتی را در خصوص آخرین وضعیت فرهنگی مسلمانان این کشور مطرح کردند سپس آقای مرادوس، کمیسیونر امور اقلیت‌های کمیسیون امور مسلمین ضمن ارائه توضیحاتی درباره شرایط فعلی مسلمانان فیلیپین، در خصوص اهم مسائل مورد نیاز برای ارتقاء سطح علمی این گروه مطالبی را بیان کرد.

ضرورت توسعه دارالقرآن با همکاری ایران در فیلیپین
 
وی اظهار کرد: در حال حاضر مدارس فیلیپین برای رشد نیاز به کمک‌های جمهوری اسلامی ایران دارند این مدارس شامل مدارس دینی و مدارس معمولی تحت نظر دولت فیلیپین می‌شود، مورد بعدی نیز توسعه دارالقرآن در یکی دیگر از مناطق مانیل است و امیدواریم جمهوری اسلامی ایران در آینده نزدیک نسبت به تأسیس دارالقرآن دیگری در کلان شهر مانیل اقدام کند.

همچنین آموزش دانشجویان و طلاب علوم دینی به خصوص برادران اهل تسنن از دیگر تقاضاهای طرف فیلیپینی بود و این هیئت درخواست پذیرش دانشجویان علوم دینی و علوم جدید به ویژه برادران اهل تسنن در مقاطع مختلف در ایران را داشت.

آمادگی برای پذیرش دانشجویان اهل سنت فیلیپینی در ایران

حجت‌الاسلام نواب، دبیر شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت ضمن تشکر و تأیید تقاضای طرف فیلیپینی گفت: در حال حاضر برای جمهوری اسلامی ایران موضوع برادران اهل تسنن و شیعه اصلا مطرح نیست؛ زیرا که پیامبر همه ما حضرت محمد(ص) است و کتاب آسمانی ما قرآن کریم، لذا جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد ضمن احترام به قوانین دولتی فیلیپین به تمامی مسلمانان این کشور کمک کند و در این راستا رایزنی فرهنگی آماده است با کمیسیون امور مسلمین به عنوان بالاترین مرجع فعالیت‌ها و پیگیری حقوق مسلمانان همکاری لازم را داشته باشد.

حجت‌الاسلام نواب ضمن تأیید پیشنهاد یکی دیگر از اعضای کمیسیون مبنی بر حضور هیئتی از فیلیپین در تهران گفت: ما آمادگی داریم که یک هیئت از این کمیسیون میهمان جمهوری اسلامی ایران باشند و با فعالیت‌های علمی و فرهنگی کشورمان از نزدیک آشنا شوند.

وی در ادامه تأکید کرد: جامعة المصطفی آمادگی دارد که برادران اهل تسنن فیلیپینی را در شعبه شهرستان گرگان پذیرش کند.

حجت‌الاسلام نواب در ادامه آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای اعطای فرصت‌های مطالعاتی تحقیقاتی و بورس تحصیلی در مقاطع مختلف به افراد معرفی‌شده از سوی کمیسیون اعلام کرد و مقرر شد در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور رایزن فرهنگی به منظور عملیاتی‌شدن موارد مطرح‌شده برگزار و نتایج به ایران ارسال شود.

ربناهای قرآنی در «من و سرنوشت» هامبورگ

واحد بانوان مرکز اسلامی هامبورگ در فراخوانی اعلام کرد: بیست‌ویکمین محفل دوستی بانوان مسلمان با عنوان «من و سرنوشت» 11 و 12 آذرماه سال جاری(دوم و سوم دسامبر) در این مرکز برگزار می‌شود و با برنامه‌های مختلفی همراه است.

سخنرانی و پرسش و پاسخ آزاد با آیت‌الله رضا رمضانی، رییس مرکز اسلامی هامبورگ، مسابقه حفظ ربناهای قرآنی و اهدای 3 جایزه نفیس به نفرات برتر و پرسش و پاسخ درباره احکام بانوان از برنامه‌های این محفل عنوان شده است.

پخش فیلم سینمایی و نقد و بررسی آن، دو و نیم ساعت بازی در سالن ورزشی بولینگ، مسابقه غذای سرد، صرف غذا در رستوران و دیگر برنامه‌های متنوع آموزشی و تفریحی نیز برای محفل بانوان مسلمان در هامبورگ در نظر گرفته شده است که در خلال برنامه اعلام خواهد شد.

زمان آغاز برنامه‌ها ساعت 9 صبح به وقت محلی روز شنبه، 11 آذرماه(دوم دسامبر) و پایان برنامه روز یکشنبه، 12 آذرماه(سوم دسامبر) ساعت 16 اعلام شده است.

بیست‌و‌یکمین محفل دوستی بانوان مسلمان در هامبورگ با ترجمه هم‌زمان آلمانی همراه خواهد بود و همه بانوان مسلمان با هر ملیت و از هر منطقه‌ای می‌توانند در آن شرکت کنند.

نمایشگاه «تأثیر اسلام در توسعه اروپا» در بروکسل

نمایشگاه «اسلام بخشی از تاریخ اروپا» با هدف نشان‌دادن تأثیر اسلام در توسعه اروپا از جمعه گذشته(۲۴ شهریور) در «بروکسل» پایتخت بلژیک آغاز به کار کرده است و تا اول بهمن‌ماه سال جاری ادامه دارد.

این نمایشگاه که در بسیاری از کشورهای اروپایی برگزار  شده است، قرار بود سال گذشته در بلژیک برگزار شود که به دلیل وقوع حملات تروریستی داعش به تأخیر افتاد.

در نمایشگاه بروکسل آثار هنری مسلمانان در گذشته و امروز و موضوعات روزمره مربوط به زندگی آنان به نمایش گذاشته شده و از سیستم‌های چندرسانه‌ای برای نشان‌دادن تأثیر اسلام در اروپا در طول فرمانروایی اعراب بر اسپانیا و پرتغال، حکومت عثمانی و دوره استعمار استفاده شده است.

همچنین در این نمایشگاه تأثیر مهاجران مسلمان کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی و تهدیدات تروریستی در وضعیت کنونی اروپا نشان داده شده است.

«ایزابل بنوئیت»، تاریخ‌دان اروپایی که نمایشگاه بروکسل را سازماندهی کرده است، گفت: هدف ما این است که به مردم اروپا نشان دهیم اسلام بخشی از تمدن اروپا است و اخیرا وارد اروپا نشده بلکه ورود آن به قرن سیزدهم برمی‌گردد.

داعش به حذف قرآن روی آورد

تشکیلات تروریستی داعش با اختلافات و شکاف‌های داخلی شدیدی درباره تفسیر آیات جهاد مواجه است و اخیرا آیه 42 سوره انفال :« لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ: تا كسى كه [بايد] هلاک شود با دليلى روشن هلاک گردد» را که امتناع اعضای این تشکیلات از جنگ در صفوف داعش را در پی داشته است، از دستورات جهادی خود حذف کرده است.
 
داعش برای نخستین‌بار با اذعان به اختلافات پیش‌آمده بیانیه‌ای را صادر کرده و مدعی شده است: توضیحات تفسیری مربوط به این آیه به دلیل خطاهای علمی و جملات کنترل‌نشده حذف شده است!

این در حالی است که آیه مذکور به صراحت نشان می‌دهد که قرآن با کشتن افراد بیگناه مخالف است و حتی در جهاد در راه خدا نیز که این روزها بهانه داعش برای پیشبرد اهداف تروریستی خود شده، باید دلیل مشخصی برای کشتار انسان‌ها وجود داشته باشد.
 
این گروه تروریستی همچنین اعلام کرد: به جای آیه 42 انفال دو کتاب « التقرير المفيد فى أهم أبواب العقيدة: بیانی مفید در مهم‌ترین مسائل اعتقادی» و «توعية الرعيبة بالسياسة الشرعية: بالابردن آگاهی در مورد سیاست مشروع» بازنشر شده تا اعضای داعش برای اطلاع از مسائل شرعی مانند تکفیر مشرکین! از این منابع استفاده کنند.

قرائت قرآن در مراسم رسمی دولت هلند

دولت هلند سال جدید کاری پارلمان این کشور را طی مراسمی با حضور مارک روتی، نخست‌وزیر، اعضای شورای وزیران، نمایندگان پارلمان و رؤسای احزاب سیاسی در کلیسای بزرگ لاهه آغاز کرد.
 
نکته جالب توجه در این مراسم که تمامی تشکل‌های سیاسی هلند در آن حضور یافتند، قرائت آیاتی از سوره بقره از جمله آیه 156 «الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ: [همان] كسانى كه چون مصيبتى به آنان برسد مى‌‌گويند ما از آن خدا هستيم و به سوى او باز مى‏‌گرديم» بود.
 
برگزارکنندگان مراسم بر وحدت و اتحاد در جامعه تأکید کردند.
 
نمایندگان ادیان مختلف همچون اسلام، مسیحیت، یهودیت و بودایی در این مراسم حضور داشتند و بر ضرورت و اهمیت گفت‌و‌گو و مشارکت بین ادیان تأکید کردند.
 
از دیگر نکات جالب توجه در مراسم اهتمام ویژه نخست‌وزیر هلند به شرکت‌کنندگان مسلمان و کودکان بود./۹۹۴/ب
۹۰۲/ف

ارسال نظرات