۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۵۲۶۹۸۵
حجت الاسلام عباسی:

کمک و یاری رساندن به مردم از مصادیق مهم عبادت است

مسؤول روابط عمومی اتاق تبلیغ خراسان عبادت را اسکلت بندی محکم زندگی دانست و گفت: کمک و یاری رساندن به مردم از مصادیق مهم عبادت است.
حجت الاسلام و المسلمین عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد حجت الاسلام علی عباسی عصر چهارشنبه در مراسم سخنرانی با موضوع «اهمیت عبادت در زندگی انسان» که در حرم مطهر رضوی برگزار شد گفت: اهمیت عبادت در قرآن به اندازه خلقت و آفرینش انسان است و انسان از طریق عبادت به قله کمالات انسانی راه می یابد. اگر فردی عمرش، به عنوان بزرگ ترین سرمایه وجودی اش را در راه عبادت صرف نکند دچار خسران بزرگی خواهد شد.  

مسؤول روابط عمومی اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به نقش عبادت به عنوان مستحکم ترین بخش زندگی انسان همچون یک اسکلت محکم افزود: عبادت تسلیم و خضوع در برابر معبود و انجام فرامین و اطاعت از دستورات او است. اگر کسی خوب به عبادت بپردازد اسلکت فلزی بسیار محکمی را در بین تمام بخش‌های زندگی‌اش استوار کرده که در صورت وقوع زلزله های مختلف در زندگی، این بخش سایر بخش‌ها را از آسیب نگاه خواهد داشت.

وی عبادت را هزینه هست مند شدن انسان و موجودات دانست و خاطر نشان کرد: همه موجودات عالم  بندگی میکنند و هرموجودی که از عدم به هستی رسیده است باید هزینه هست شدنش را پرداخت کند  و عبادت، پرداخت هزینه هست شدن و تشکر از آفریده شدن است. خداوند متعال در آیه 18 سوره حج می فرمایند: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یَسْجُدُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ وَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ وَ النُّجُومُ وَ الْجِبالُ وَ الشَّجَرُ وَ الدَّوَابُّ وَ کَثیرٌ مِنَ النَّاسِ؛ آیا ندیده ای که هر کس در آسمانها و هر کس که در زمین است و آفتاب و ماه و ستارگان و کوه ها و درختان و جنبندگان و بسیاری از مردم خدا را سجده می کنند؟»

حجت الاسلام عباسی با بیان اینکه سعادت دنيا و آخرت انسان در بندگي است، گفت: امام حسين(ع) فرمودند: «حتی حیوانات نیز برای تشکر از بودنشان در این عالم  با خدا نجوا می کنند و به او پناه می برند». در سوره مبارکه  بقره آیه ۲۱ آمده است که «یا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ؛ اى مردم! پروردگارتان كه شما وپيشينيان شما را آفريد، پرستش كنيد تا اهل تقوا شويد».

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به عواملی که انسان را در مسیر عبودیت قرار می دهد افزود: توجه به نعمات خداوند خالق و رزاق، فقر و نیاز وجودی خود، نیاز فطری خود به پرستش و عشق ورزی، اطاعت همه هستی از خداوند و تسبیح گویی همه عالم برای او ما را در مسیر عبودیت قرار می دهد.

وی عبادت را عهد ازلی انسان نسبت به خدا دانست و خاطر نشان کرد: توجه به آیات 172 اعراف، 60 یس، 23 و 33 مؤمنون ما را متوجه این نکته می کند که عبادت عهد ازلی انسان نسبت به خدا است.

حجت الاسلام عباسی رکن و پایه همه عبادت ها را نماز دانست و با برشمردن مصادیق مختلف عبادت گفت: تفکّر و اندیشیدن زیاد در مورد خداوند و جهان خلقت به عنوان عبادت ذهن، نگاه به والدین از روی رافت و به قرآن و دانشمند به عنوان عبادت چشم، گوش دادن به موعظه و تلاوت قرآن به عنوان عبادت گوش، پیاده روی به مسجد و برای رفع نیاز مردم به عنوان عبادت پا، ترک عادت غلط همچون نگاه به نامحرم، بد زبانی، وسواس و... از مصادیق مختلف عبادت می باشند.

مسؤول روابط عمومی اتاق تبلیغ خراسان با اشاره به دیگر مصادیق عبادت افزود: رعایت حقوق مردم و ادای آن مانند آزار نرساندن به همسایه، حفظ حقوق مردم حین رانندگی و… عبادت است. همچنین پرنکردن شکم ازراه حرام عبادت می باشد. امام باقر(ع) در این رابطه فرمودند: «ما عبدالله بشیءٍ أفضل،من عفّه بطنٍ: خداوند با چیزی برتر از عفت شکم پرستیده نشده است.»

وی کمک و یاری رساندن به مردم را از مصادیق مهم عبادت دانست و خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) فرمود: «شخصی خدمت حضرت عیسی(ع) آمد، پیامبر خدا از او پرسید: چکار می کنی؟ آن شخص پاسخ گفت: عبادت می کنم. فرمود: خانواده ات را چطور تأمین می کنی؟ گفت: برادرم. مسیح(ع) پاسخ داد: برادرت از تو عابدتر است.»

حجت الاسلام عباسی علم آ موزی را یکی از مهم ترین ارکان عبادی و دینی برشمرد و گفت: در حدیث آمده است: «مَن خَرَجَ یطلُبُ باباً مِن عِلمٍ لِیرُّدَّ بِهِ باطِلاً إلی حَقٍّ أو ضَلاله إلی هَدی کانَ عَمَلُهُ ذلِک کعِبادَه مُتَعَبَّدٍ أربَعینَ عاماً؛ هر کس از منزل خارج شود تا بابی از علم را بیاموزد که به وسیله آن باطل را به حق و ضلالت را به هدایت باز گرداند، عملش همانند چهل سال عبادت است». همچنین در روایتی دیگر فرموده شده: «أفضَلُ العِبادَه العِلمِ بِاللّهِ؛ افضل عبادات علم به خداست».

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روایاتی درباره کسب و کار به عنوان یکی از برترین مصادیق عبادات افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «عبادت هفتاد قسم است و برترین آنها روزی حلال است. همچنین در روایتی دیگر انس بن مالك می گوید هنگامی كه رسول خدا (ص) از جنگ تبوك بازگشت، سَعد انصارى به پيشواز وى آمد . پیامبر اکرم(ص) پس از آن كه دست او را فشرد، به وى فرمود: به چه سبب دستانت اين گونه سخت و زبر شده است؟ گفت: اى رسول خدا! بيل می زنم و طناب می كشم و خرج زندگی خانواده ام مى كنم. پس رسول خدا(ص) دست وى را بوسيد و فرمود: اين دستى است كه هرگز آتش به آن نمى رسد».

وی خوش خلقی را از دیگر مصادیق پرستش دانست و خاطر نشان کرد: امام حسین(ع) می فرمایند: «خوش اخلاقى عبادت است».

حجت الاسلام عباسی با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم گریه بر امام حسین(ع) را عبادت برشمرد و گفت: امام صادق (ع) فرمودند: «نفس کسى که به خاطر مظلومیت ما اندوهگین شود، تسبیح است و اندوهش براى ما، عبادت است و پوشاندن راز ما جهاد در راه خداست. همچنین امام رضا(ع) می فرمایند: گریه کنندگان باید بر کسى همچون حسین علیه السّلام گریه کنند، چرا که گریستن براى او، گناهان بزرگ را فرو مى ریزد»./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات