۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۵۲۶۹۷۸

آیا تحصیلات تکمیلی تنها مسیر کسب درآمد است

مسؤولان و برنامه ریزان کشور نیز باتوجه به این نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان جوان و دانشگاهی کشور، بهتر است در برنامه ریزیهای کلان کشور به فرایند تحصیلات تکمیلی توجه کنند.
کار بی کار

به گزارش خبرگزاری رسا، این روزها و با شروع مهر ماه، تب و تاب ورود به دانشگاه و تحصیل در آن داغ است و جوانان زیادی را به خود مشغول کرده است و هر کدام با انگیزه های مختلفی میخواهند به دانشگاه بروند. اما شاید بتوان مهمترین هدف از ورود به دانشگاه و تحصیل درآن را اشتغال به شغلی مناسب در آینده و کسب درآمد دانست، چراکه به حسب ظاهر فرایند تحصیل باید منتهی به نتیجه ای مناسب همچون اشتغال و به تبع تولید درآمد و ارزش افزوده اقتصادی در سطح کلان اقتصادی و در سطح خرد، درآمد شخصی  شود، آن هم شغلی که از وجهه و جایگاه اجتماعی خوب و درآمد بالا برخوردار باشد. اما بد نیست برای بررسی نتیجه این فرایند و تحقق این هدف و آرزو، نگاهی به آمارهای موجود در مورد میزان بیکاری در بین تحصیل کردگان دانشگاهی با مدارج علمی بالا بیاندازیم تا صحت و سقم این موضوع را دریابیم.

طبق آمارهای مرکز آمار ایران از وضعیت نیروی کار، در کشور بین سال های 1385 تا 1394 میزان جمعیت دارای تحصیلات عالی 5 میلیون و 742 هزار نفر افزایش یافته است و این در حالی است که طی این مدت نرخ بیکاری این جمعیت رشد 2.6درصد را تجربه نموده است. چرا که درسال 85 این نرخ معادل  15.8 درصد بوده که در سال 1394، به  18.4 درصد رسیده است.

همچنین در سال 1394 از کل شاغلین کشور حدود 68 درصد دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم، 18 درصد دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس، 5 درصد دارای مدرک فوق لیسانس و دکتر و 3 درصد نیز بی سواد بوده اند.  همچنین از کل جمعیت بیکار در سال 1394 حدود 36 درصد دارای مدرک فوق دیپلم و لیسانس و 6 درصد نیز دارای مدرک دکتری بوده اند.

این آمارها نشان میدهد که بحران بیکاری نه تنها برای فارغ التحصیلان دانشگاهی بیشتر است بلکه همچنان سیر صعودی را نیز طی میکند و بازار کار کشور چه در بخش خصوصی و چه دولتی توان جذب این تعداد افراد آماده به کار را ندارد.

باتوجه به این موضوع دو نکته قابل تذکر و توجه است:

1- جوانان که به عنوان آینده سازان این مملکت محسوب میشوند، قدری واقع بینانه تر نسبت به آینده خود بیاندیشند و تصمیم بگیرند و نخواهند که به هر قیمتی وارد دانشگاه شوند و سالهای مفید جوانی خود را سپری کنند تا شاید از این راه کسب درآمد نمایند. و بدانند که راه شاغل شدن و کسب درآمد فقط و فقط از دانشگاه نمی گذرد و فرصتهای کاری بسیاری وجود دارد که میتوانند در آن مسیر استعدادهای خود را شکوفا نمایند و در عین حال درآمد بالایی کسب کنند و به اقتصاد کشور کمک کنند.

2- مسؤولان و برنامه ریزان کشور نیز باتوجه به این نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان جوان و دانشگاهی کشور، بهتر است در برنامه ریزیهای کلان کشور به فرایند تحصیلات تکمیلی توجه کنند و ظرفیت ورود به دانشگاه ها را متناسب با فرصتهای شغلی تعریف نمایند./۸۴۱/د۱۰۳/س

ارسال نظرات