۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۵۲۶۹۳۵
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی:

سیره حضرت نوح نقشه راه مبلغان در عرصه تبلیغ دین است

استاد حوزه علمیه قم گفت: سیره حضرت نوح الگوی و نقشه راه مبلغان در عرصه تبلیغ دین است.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان نجمه خاتون(س) آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که در آیه 59 سوره اعراف پس از بیان کلیات توحید در آیات قبلی، داستان حضرت نوح(ع) بیان شده است، افزود: در این آیه نهضت و انقلاب توحیدی حضرت نوح(ع) بیان شده که از روی دلسوزی قوم خویش را به توحید و یکتا پرستی دعوت کرده و پس از آن آنها را به وسیله عذاب الهی انذار می کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در این آیه منظور از عذاب، عذابی نیست که قوم نوح دچار آن شدند بلکه در اینجا مراد از عذاب، عذاب روز آخر و عذاب قیامت است و به عبارت دیگر در این آیه اصل توحید و اصل معاد یادآوری می شود.

وی افزود: در آیه 61 سوره اعراف سومین اصل از اصول دین یعنی اصل نبوت بیان شده است و حضرت نوح(ع) به قوم خود می فرماید«قَالَ يَا قَوْمِ لَيْسَ بِي ضَلَالَةٌ وَلَكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در آیه 60 سوره اعراف نیز حضرت نوح(ع) به بزرگان قوم خود که انتظار انذار از جانب کسی حتی از جانب حضرت نوح(ع) را نداشتند می فرماید که من شما را در گمراهی آشکار می بینم و وقتی که بزرگان قوم حضرت نوح(ع) با چنین سخنی از جانب حضرت نوح(ع) روبه رو شدند ایشان را به سخره گرفتند و بیان کردند که ما تو را در گمراهی مطلق می بینیم.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی ادامه داد: اما این سخنان آنها موجب نشد که حضرت نوح(ع) از تبلیغ دین الهی دست بردارند و 950 سال با استقامت دین الهی را در میان قوم خود تبلیغ کردند هر چند که عده اندکی از آنها به حضرت نوح(ع) و خداوند ایمان آوردند.

وی افزود: سیره تبلیغی حضرت نوح(ع)به ما نشان می دهد که با وجود سرسختی در برابر سخن حق و توحید نباید از تبلیغ ناامید شد بلکه باید تا آخرین لحظه به دعوت دینی ادامه داد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عده ای وقتی در امر تبلیغ موفق نمی شوند زود ناامید شده و از تبلیغ دینی الهی کناره گیری کرده و سعی می کنند دین خود را حفظ کنند در حالی که سیره حضرت نوح(ع) نشان می دهد که ما تا وقتی زنده هستیم مأمور به تبلیغ دینی الهی بوده و در این زمنیه مأمور به نتیجه نیستیم حتی اگر پیروان حق اندک باشند و باید فریضه امر به معروف و نهی از منکر را تا جایی که می توانیم انجام دهیم.

وی یادآور شد: سیره حضرت نوح(ع) بهترین الگو برای مبلغان در عرصه دین است و نشان می دهد که یک مبلغ دینی حق قضاوت را ندارد بلکه باید رسالتی را که به او واگذار شده و برای آن تربیت شده را به درستی انجام دهد و به عبارت دیگر سیره تبلیغی حضرت نوح(ع) الگوی عمل و نقشه راه مبلغان در عرصه تبلیغ دین الهی است./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات