۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۵۲۶۸۹۹
حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

حوزه تحول در متون آموزشی را مورد توجه قرار دهد

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آغاز سال تحصیلی در حوزه گفت: آغاز سال تحصیلی در حوزه فرصتی برای ایجاد تحول در زمینه آموزشی است و باید مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام مبلغی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبغلی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان، در پیامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی در حوزه های علمیه گفت: آغاز سال تحصیلی باید خاستگاه توجه حوزویان به تحولات دانشی و آموزشی باشد.

وی اظهار داشت: حوزه باید به امر تحول در سال جدید توجه داشته باشد و تحول در سه ساحت «آموزش، مدیریت علم و بینارشتگی دینی» ایجاد کند.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با تأکید بر این که تحول در متون باید بر هدف، ساحت ها و لوازم آن تمرکز جدی کرد، افزود: در موضوع شناسی نباید به چاله های اگر و شاید فرو رویم.

وی با اشاره به این که آغاز بهار همراه با طراوت، تحول، انعکاس ها و بازتاب های آن بر روح، روان، زندگی و اجتماع انسانی است، ادامه داد: شروع سال تحصیلی نیز باید خاستگاه توجه هر بیشتر حوزویان به تحولات پرطراوت ِ دانشی و آموزشی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با تأکید بر این که حوزه باید در حرکت تحول خواهانه، میان خود و نظام مقدس برخاسته از انقلاب، پل پر رفت و آمد برقرار کند، خاطرنشان کرد: در راستای تزریق تحول به سال تحصیلی، باید از ابتدا گام های آموزشی و دانشی به سمت تحول برداریم.

وی با تأکید بر ضرورت تحول در متون و محتواهای آموزشی در حوزه اظهار داشت: تحول در آموزش دو زیر شاخه تحول در متون و تحول در روش ها دارد، در مقوله تحول در متون باید بر هدف از این تحول و ساحت های آن و لوازم آن تمرکز کنیم.

هدف از ایجاد تحول در متون آموزشی حوزه تولید معرفت دینی است

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که هدف از افکندن تحول در متون و محتواهای آموزشی تولید معرفت دینی است، افزود: حوزه باید علمی اصیل و مطمئن را جهت تولید معرفت دینی به کار گیرد.

وی با تأکید بر این که حوزه باید نقطه هدف را در تحول، تولید معرفت دینی قرار دهند، ادامه داد: معرفتی باید تولید شود که گسترده و ناظر به نیازهای معاصر باشد در غیر این صورت قافیه خدمت به دین را باخته ایم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: حوزه نباید در «محتوا گزینی آموزشی» نسبت به سه مجموعه نیازها شامل نیازهای اسلام جهت حضور در جهان معاصر، نیازهای نظام جهت حل مسائل معاصر  و نیازهای انسان جهت بودن و بالیدن در زندگی معاصر، بی تفاوت باشد.

فعالیت های حوزه در نظام آموزش با هدف ارائه «معرفت دینی ناظر به زمان» باشد

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان با اشاره به این که حوزه مجدانه و بدون تعارف مواد درسی را برمی گزیند، مسائلی را که موضوع درس های خارج قرار می دهد، تحقیق هایی را برای  کلاس ها تعیین می نماید، و حتی  مثال هایی را که برای درس ها انتخاب و اختیار می کند، همه را باید به سمت تولید و ارائه «معرفت دینی ناظر به زمان» را تنظیم کند، ابراز داشت: در غیر این صورت بهره گیری از فرصت های طلایی به نفع دین به هدر داده شده است.

و در ادامه با بیان این که لوازم تحول در متون حوزه نیازمند مطالعات کارشناسانه می باشد، عنوان داشت: اگر محتوای آموزشی تحول یابد، ولی شیوه های آموزشی سنگین پا، بریده از پژوهش، بیگانه با تتبع و ناتوان از بهره گیری از علوم و فنون زمان باقی بماند، حوزه راه به جایی نخواهد برد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: اگر شناخت موضوعات را به جای  نگاه های عینی و دانشی بر بستری از نگاه های فرضی و توهمی قرار دهیم، به جایی نخواهیم رسید.

مدیریت علم، بخش اعظمی از تحول در متون حوزه است

وی در ادامه بر مدیریت علم تأکید کرد و اظهار داشت: بخش مهمی  از تحول در حوزه، رفتن به سمت مدیریت علم است، با توجه به این که انسان چند لایه به معارف چند لایه دین نیاز دارد، نباید حوزه بر فقه تنها، یا در فقه، بر بخشی از آن اکتفا کنند و برای جلوگیری از این اکتفا که به یک پدیده ریشه دار تبدیل شده باید مدیریت علم به میدان بیاید.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این که رها کردن دانش های دیگر که گاهی پشتیبانی کننده فقه، فضا دهنده و مجال دهنده به فقه هستند و ایمان به فقه را تقویت و انسان را از مرحله فقدان هویت دینی به هویت دینی انتقال می دهند، درست نیست، خاطرنشان کرد: اگر در حوزه همزمان با تحول درسی و شروع سال تحصیلی، مدیریت دانش انجام نگیرد و همه به سراغ فقه روند و یا در فقه بر بخشی از مسائل تکیه می کنند و مسائل اساسی تری که امروزه انسان ها را ممکن است به گرداب خود فرو ببرد، وانهند، حوزه نتوانسته است نقش خود را ادا کند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر در علوم به صورت عام، مطالعات بینا رشته ای لازم است در مطالعات دینی که از اجزا آن در یک پیوستگی منظومه ای گسترده قرار دارند، مطالعات بینارشته ای از ضرورت بیشتری برخوردارند، پیشنهاد می شود در این سال تحصیلی، کمیته ای به این امر اختصاص یابد./9459/ت۳۰۳/ج

ارسال نظرات