۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۲۶۸۵۴
مشروح نخستین نشست خبری سخنگوی حوزه؛

از تایید منشور حوزه و روحانیت توسط رهبری و مراجع تا تنظیم نهایی سند چشم انداز

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی از تدوین منشور حوزه و روحانیت برای نخستین بار و تایید آن توسط رهبر انقلاب و مراجع تقلید و همچنین تنظیم سند نهایی چشم انداز حوزه خبر داد.
نشست خبری سخنگوی حوزه های علمیه  حجت الاسلام رفعتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سخنگوی مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خبری که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به آغاز ماه محرم و شهادت امام حسین(ع) و گرامیداشت هفته دفاع مقدس ابراز داشت: باید در این هفته یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس را بیشتر گرامی بداریم هرچند حوزه های علمیه و روحانیت این افتخار را دارد که در هشت سال دفاع جانانه از کشور در مقایسه با سایر اصناف بیشترین شهید را تقدیم اسلام و انقلاب کرد.

وی افزود: روحانیت در دوران دفاع مقدس 4350 شهید را تقدیم اسلام کرده است و از این حیث مجاهدان در راه خدا را پرورش داده است و همچنین شهدای مدافع حرم که نخستین آنها از روحانیان بوده است و تعداد زیادی از طلاب حوزه های علمیه در دفاع ازحرم اهل بیت(ع) در عراق و سوریه به شهادت رسیدند.

اهمیت جبهه اطلاع رسانی و خبر در حوزه

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جبهه اطلاع رسانی و خبرنگاری یک جبهه بسیار مهم فرهنگی است و از کسانی هستند که خط مقدم پیاده سازی و تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب را برعهده دارید که ازحوزه خواستند نسبت به فعالیت های حوزوی اطلاع رسانی دقیقی صورت بگیرد و این امر با تلاش خبرنگاران صورت می گیرد.

وی عنوان کرد: توقع هست که صدا و سیما در تحقق این منویات رهبر معظم انقلاب نقش بیشتری ایفا کنند و نسبت به برنامه هایی که حوزه دارد اطلاع رسانی کنند و برای اطلاع رسانی در رابطه برنامه های حوزه قوی تر و منسجم تر شود و در واقع در راستای تحقق این مطالبه رهبر معظم انقلاب مدیر محترم حوزه های علمیه آیت الله اعرافی برای نخستین بار سخنگو تعیین کردند.

استاد درس خارج حوزه با اشاره به هدف این امر ابراز داشت: تحولاتچشم گیری امروز در حوزه در حال اتفاق افتادن هست و فوق العاده شتاب پیدا کرده است که این امر در سراسر کشور مشهود است و این مسأله نیاز دارد که به موقع و صحیح اطلاع رسانی شود.

اعلام مواضع رسمی حوزه های علمیه از سوی سخنگوی حوزه خواهد بود

وی با بیان این که وظیفه دیگر سخنگو اعلام مواضع رسمی حوزه است، ابراز داشت: شما خبرنگاران همواره می خواهید موضع رسمی حوزه را نسبت به جریانات سیاسی، فرهنگی و بین المللی بدانید و ممکن است وقتی با افراد مختلف تماس گرفته شود، هرفردی موضع خودش را اعلام می کرد و چه بسا با یکدیگر یکسان نباشد، بنابراین اعلام رسمی موضع حوزه های علمیه از یک مرکز بسیار حائز اهمیت به نظر می رسد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در ادامه عنوان داشت: البته این مسأله از مطالبات رهبر معظم انقلاب هم هست که در دیدار با اعضای جامعه مدرسین فرمودند حوزه باید در تمامی مسائل کشور موضع تأیید یا موضع نفی داشته باشد؛ همچنانکه درروز های نخست موضع حوزه های علمیه در مسأله میانمار مطرح شد؛ البته این مسأله به معنای لزوم سکوت دیگر بزرگان حوزه نیست ولی از این پس موضع رسمی حوزه های علمیه از جانب سخنگو مطرح می شود.

وی در ادامه به برخی فعالیت های صورت گرفته در دوره مدیریت جدید حوزه اشاره کرد و عنوان داشت: ما همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه ماه محرم را در پیش داریم، از این رو آغاز دروس حوزه های علمیه همزمان با اعزام طلاب و روحانیان در این ماه و برپایی هرچه باشکوه تر مجالس سوگواری امام حسین(ع) است.

اعزام 25 هزار مبلغ در دهه نخست محرم

وی افزود: نزدیک به 25 هزار روحانی مبلغ در این ایام اعزام می شوند که نیمی از این تعداد از استان قم و نیم دیگر از استان های دیگر از طریق سازمان تبلیغات اعزام می شوند؛ البته فعالیت های چشم گیری با آمدن مدیر جدید حوزه در بعد برنامه ریزی آموزشی و فعالیت های علمی و پژوهشی شتاب زیادی پیدا کرده است.

سخنگوی حوزه های علمیه با بیان این که برای نخستین بار در تاریخ حوزه های علمیه منشور حوزه و روحانیت تدوین شد، یادآور شد: این منشور به تأیید رهبر معظم انقلاب و مراجع بزرگوار تقلید رسید و فعالیت دیگر تنظیم نهایی سند چشم انداز حوزه در افق 1404 بود که 9 هدف کلان بر اساس رسالت حوزه در آن بیان شده است.

وی ادامه داد: کار دیگری که جدیدا صورت گرفت و فعالیت مهمی در زمینه اسناد بالادستی به شمار می رود تنظیم و تدوین نظامات حوزه است؛ در این سند 16 نظام تدوین شد که 12 مورد آن تصویب نیز شده است و کار بزرگ دیگری که در دوره جدید مدیریت حوزه صورت گرفته و از مطالبات رهبر معظم انقلاب و شورای عالی حوزه نیز بود چابک سازی ساختار ستادی مدیریت حوزه های علمیه است.

تأسیس مرکز مطالعات راهبردی حوزه

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با بیان این که در ساختار جدید، معاونت ها کمتر و فعالیت های ستاد بدون دیوان سالاری و اتلاف وقت به روز ادامه پیدا خواهد کرد، ابراز داشت: از امور مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد تأسیس مرکز مطالعات راهبردی است، چراکه در نخستین دیداری که اعضای شورای عالی حوزه با رهبر معظم انقلاب داشتند ایشان به این مسأله اشاره کردند.

وی ادامه داد: مرکز دیگری که برای حوزه بسیار حائز اهمیت است و در روزهای آینده کار خود را آغاز می کند مرکز آموزش های مهارتی و کاربردی است، چراکه بسیاری از طلاب وقتی وارد عرصه کار می شوند، بسیاری از دروسی که خوانده اند را بدون کاربرد می دانند، از این رو طلبه باید یک آموزش های کوتاه مدت مهارتی و کاربردی داشته باشند تا طلاب در امور مختلف از جمله امامت جمعه، تبلیغ و فعالیت های دیگر به توفیقات بیشتری دست پیدا کند.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در ادامه از راه اندازی مجتمع آموزش عالی تبلیغ در حوزه خبر داد و یادآور شد: این مرکز در رشته های مختلف تبلیغی به تربیت و پرورش مبلغان می پردازد؛ تأسیس مرکز آموزش های غیر حضوری فعالیت دیگر مدیر جدید حوزه است.

وی افزود: بسیاری از طلاب که از حوزه فاصله گرفته و در شهرستان ها مشغول فعالیت هستند و نمی خواهند از سرچشمه علم و تحصیل فاصله بگیرند، از این رو این مرکز برای آنها آموزش های سطوح عالی و تکمیلی را دنبال خواهد کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در بخش دیگری ازسخنان خود تشکیل شورای عالی هماهنگی نهادهای حوزوی را یکی دیگر از اقدامات مدیر جدید حوزه های علمیه دانست و گفت:  همیشه بین نهادهای حوزوی در حمایت از طلاب و اعزام نابسمانی وجود داشته است، از این رو برای هماهنگی بیشتر این مرکز به ریاست مدیر حوزه های علمیه تأسیس شد که دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه العالمیه، مرکز خدمات حوزه های علمیه و مرکز مدیریت حوزه های خواهران در آن عضو هستند و تاکنون 12 جلسه و مصوبات ارزشمندی داشته است.

وی به برخی از مصوبات شورای عالی هماهنگی نهادهای حوزوی اشاره کرد و ابراز داشت: برگزاری همایش حوزه علمیه و جمعیت که در همین هفته برگزار شد از سوی همین شورا بود و همچنین تصویب طرح معرفی حوزه های علمیه در سطح ملی و بین المللی، ساماندهی ورود طلاب و روحانیان در امر طب سنتی، تصویب سند چشم انداز مشترک تعامل نهادهای حوزوی، تصویب نظام جامع حقوق و دستمزد نهادهای حوزوی، صدور بیانیه در مورد سند 2030و ارائه طرح جهت ساماندهی امر تبلیغ از جمله فعالیت های آن است.

تولید شناسنامه دیجیتالی مدارس

سخنگوی حوزه های علمیه ابراز داشت: از فعالیت های دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم تولید شناسنامه دیجیتالی مدارس، طرح تدوین سند تحول حوزه های علمیه، تدوین و تصویب طرح جامع هنر است که مورد آخر به معاونت تبلیغ ابلاغ شده است،  و هدف آن ارتقای فعالیت فرهنگی در فضای مجازی، شعر، نویسندگی و فیلمنامه نویسی از سوی طلاب است.

وی با بیان این که مدیریت جدید حوزه بر اساس نظام شورایی است، افزود: شورای تخصصی آموزش، پژوهش و تهذیب تشکیل شده است و یکی از برنامه هایی که در حال تدوین است، برنامه پنج ساله حوزه بر اساس چشم انداز است؛ به طور کلی ابتدا رسالت حوزه مشخص شد، بعد از آن منشور حوزه شکل گرفت، در ادامه نظامات جامع حوزه تصویب و در آخر برنامه پنج ساله با اولویت های پیش رو در این طرح در نظر گرفته شده ولی هنوز نهایی نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح مسأله توجه به بهداشت اسلامی در مدیریت جدید حوزه با اشاره به این که چندین هزار روایت در مورد بهداشت و درمان داریم،  یادآر شد: بهداشت اسلامی عنوان جامع تری است، چرا که از نظافت تا دستورات مستحبی زیادی در اسلام در مورد بهداشت و سلامت جسم مطرح شده است، از این رو بهداشت اسلامی بسیار مورد تأکید است و در حوزه نیز این مسأله دنبال می شود.

وی ادامه داد: بر اساس این روایات افرادی که متخصص در امور پزشکی و جسمی و روحی هستند نیز باید کار علمی انجام دهند، چراکه ما در مورد مسائل فقهی از هر روایتی استنباط حکم شرعی نمی کنیم بلکه ابتدا سند روایت بررسی می شود و در مورد طب و بهداشت نیز دراین روایات کار جامعی صورت نگرفته است؛ در این طرح برخی روایات بهداشتی و طبی به صورت علمی و دقیق بررسی می شود.

برنامه مهم مدیر حوزه های علمیه برای سطوح عالی

استاد درس خارج حوزه در ادامه ساماندهی دروس سطوح عالی را کاری بسیار با اهمیت برشمرد و ابراز داشت: برنامه ای که از سوی آیت الله اعرافی به معاونان ابلاغ شده این است که سطوح عالی نه باید به صورت یله و رها باشد و نه به صورت محدود و دانشگاهی بشود بلکه باید حد وسطی داشته باشد که تمام امتیازات حوزه آزاد از جمله انتخاب استاد حفظ شود و در عین حال نظارت و هدایت تحصیلی بر طلاب سطوح عالی صورت بگیرد؛ به همین جهت در سال تحصیلی جدید یک پایگاه هدایت تحصیلی در مدرسه امام هادی(ع) شکل گرفته که وظیفه مشاوره علمی، تهذیبی و پژوهشی را برعهده دارد.

شورای راهبردی رسانه در حوزه تشکیل می شود

وی در ادامه با بیان این که حوزه در مورد امور رسانه ای گام بلندی برداشته است، خاطرنشان کرد: به همین جهت دبیرخانه امور رسانه ای حوزه تأسیس و یک شورای راهبردی برای امور رسانه ای حوزه بالاتر از شورای تخصصی طراحی شده و به زودی تصویب خواهد شد که در آن تمامی نهادهای حوزوی و غیر حوزوی که در امور رسانه ای حوزه نقش دارند، عضو آن هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در پاسخ به سؤالی با بیان این که تغییر در متون درسی حوزه از ظرافت و اهمیت ویژه ای برخوردار است و نمی توان این متون را یک شبه تغییر داد، ابراز کرد: مرکز تدوین متون درسی حوزه در ابتدای سال تحصیلی چندین متن در پایه های مختلف سطوح حوزه را تغییر داده است ولی در رابطه با فقه و اصول برنامه ای که معاونت آموزش تدوین کرده این است که از تک متنی خارج شویم و کتب های دیگر به جای کتب معمول قرار می گیرد تا طلبه حتی در پایه های چهار و پنج و شش مخیر باشد از کتاب های مستند و مستحکم دیگر غیر از کتب معمول استفاده کند.

توسعه موضوعات درس خارج در مسائل روز

وی افزود: حتی نظر مدیر محترم حوزه های علمیه این است که طلبه حتی در پایه پنج و شش بتواند برخی از دروس خود را از خارج مدرسه انتخاب کند؛ در مورد تقویت دروس خارج باید گفت که در دو جهت دستور از جانب مدیر حوزه های علمیه رسیده است که نخست توسعه موضوعات درس خارج به ویژه در مسائل جدید و مستحدثه است و اساتید بیشتر به مسائلی بپردازند که مورد ابتلای جامعه است.

سخنگوی حوزه های علمیه فقه پزشکی، فقه رسانه، فقه تربیتی و مسائل متسحدثه از جمله معاملات و بانک داری را در اولویت درس های خارج برشمرد و افزود: برخی از اساتید مبرز درس خارج دعوت شده اند تا نسبت به پیگیری این مسأله تأمل جدی داشته باشند و البته یکی از اتفاقات مبارک برگزاری درس خارج فقه و اصول در استان ها برای نخستین بار است که این مسأله به مدیران استانی ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در این طرح پس از معرفی استاد از سوی استانی ارزیابی صورت می گیرد و پس از تصویب و تأیید به عنوان درس رسمی خارج فقه و اصول برگزار می شود؛ تا طلبه پس از پایان دوره سطح برای شرکت در درس خارج نیازی به آمدن در قم یا آموزش غیرحضوری نداشته باشند.

برای عملیاتی شدن پیشنهادهای خبرگزاری رسا فکر می کنیم

در بخش دیگری از این نشست خبری، خبرنگار خبرگزاری رسا پیشنهاد تشکیل کارگروه تعامل و هم اندیشی حوزه و رسانه ها و همچنین امکان شرکت اصحاب رسانه در درس خارج فقه رسانه را خدمت حجت الاسلام والمسلمین رفعتی مطرح کرد که وی ضمن استقبال از این پیشنهادات تاکید کرد که در این باره تامل خواهد داشت و در صورتی که به نتیجه برسد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی ابراز داشت: پیشنهاد شما بررسی خواهد شد و در مورد درس خارج نیز طلبه باید پیش نیازهای حضور در این درس را داشته باشد و مسلما افرادی که طلبه نیستند امکان استفاده ندارند و برای طلاب درس خارج خوان منعی وجود ندارد و کارگروهی هم که مطرح کردید برای عملیاتی شدن بررسی دقیق خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار رسا درباره حجم انبوه پژوهش ها و تولید علم صورت گرفته در حوزه های علمیه و بی خبری کامل جامعه از این دستاوردها و این که چه برنامه ای برای تبیین این دستاوردها خواهید داشت، افزود: بله قبول داریم امروز شاهد فعالیت های علمی و آثار انبوه پژوهشگران حوزه هستیم که یکی از شؤون و وظایف سخنگوی حوزه همین است که در این زمینه اطلاع رسانی کند، چراکه جامعه از آثار علمی حوزه بی خبر است و بسیاری از مردم گمان می کنند که طلبه در حوزه روضه خوانی یاد می گیرد، در صورتی که به طلبه در هیچ پایه ای این مسأله آموزش داده نمی شود.

سخنگوی حوزه های علمیه با تأکید بر این که دستاودهای علمی حوزه بسیار زیاد است که اطلاع رسانی مناسب در مورد آن وجود ندارد، خاطرنشان ساخت: البته این مسأله از طریق نشست خبری هم امکان ندارد بلکه برنامه ای داریم تا بتوانیم دستاوردهای حوزه و روحانیت را به اطلاع جامعه برسانیم و از ظرفیت رسانه ها و خبرنگاران محترم نیز بهره ببریم./1330/پ۲۰۰/ج

ارسال نظرات