۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۵
کد خبر: ۵۲۶۷۱۳
حجت الاسلام شرفخانی:

برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در ۳۱۲۵ بقعه و امامزاده کشور

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی با شعار محوری کرامت ما در شهادت است در ایام محرم در ۳ هزار و ۱۲۵ بقعه و امامزاده برگزار می شود.
شرفخانی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، نشست خبری سوگواره بصیرت عاشورایی با حضور حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در این سازمان برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: با توجه به اینکه سازمان اوقاف مدیریت موقوفات کل کشور و آستانه امامزادگان را بر عهده دارد و همچنین بخشی از موقوفات در رابطه با عزاداری امام حسین در ایام محرم می باشد لزوم سیاستگذاری و برنامه ریزی در مجموعه این سازمان ضروری به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه در کل کشور بیش از 34 هزار موقوفه در مورد تعزیه داریم، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بیش از 15 هزار موقوفه در رابطه با روضه‌خوانی، بیش از 20 هزار موقوفه در رابطه با احکام عزاداری، حدود 49 هزار موقوفه با نیات تکرار عزاداری و 16 هزار موقوفه در رابطه با عزاداری وجود دارد.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به 18 درصد موقوفات در رابطه با عزاداری‌ها اظهار کرد: 7.9 درصد موقوفات مرتبط با روضه‌خوانی و 10 درصد کل موقوفات مرتبط با اطعام عزاداری سیدالشهدا می باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه موقوفات با نیات عزاداری امام حسین (ع) از نظر زمان‌بندی به زمان رضاشاه و قبل تر از آن برمی گردد، تصریح کرد: کمیسیون اجرایی جهت اجرای امینانه نیات واقفان در رابطه با این مسئله تشکیل شده که یکی از سیاست‌های آن بر اساس متن دقیق وقف‌نامه‌ نیات ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه طرح بصیرت عاشورایی با شعار محوری کرامت ما در شهادت است در ایام محرم برگزار می شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس این سوگواره در سه هزار و 125 بقعه و امامزاده با ارایه محتواهای فرهنگی مناسب با عزاداری سیدالشهدا (ع) برگزار می شود.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به تهیه رهپوشه های محرم ویژه مبلغین تصریح کرد: در این ایام مراسم شیرخوارگان حسینی روز جمعه در 475 امامزاده سراسر کشور برگزار می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به تجمع لبیک یا حسین در روز شنبه اول مهرماه تصریح کرد: این تجمع در 515 امامزاده همزمان با ورود امام حسین به کربلا برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه همایش نوجوانان حسینی با عنوان اهلا من العسل در روز پنجم مهرماه برگزار می شود، اظهار کرد: این برنامه در 317 امامزاده کل کشور با حضور نوجوانان حسینی و تمسک به حضرت قاسم بن الحسن برگزار می شود.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به اجرای برنامه های مختلف با حضور هیئات مذهبی در همه امامزادگان در ایام محرم گفت: همایش رهروان زینبی ویژه بانوان 12 محرم در 488 بقعه سراسر کشور برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به اعزام بیش از 3 هزار و 500 روحانی به سراسر کشور در ایام محرم تاکید کرد: تمامی این مبلغان از حوزه علمیه قم و استان‌ها اعزام شده که به اجرای برنامه های محرم مانند سخنرانی و مداحی و بیان صریح واقعه نهضت حسینی و پاسخگویی به شبهات محرم خواهند پرداخت.

وی با اشاره به برپایی خیمه‌های معرفت در امامزادگان سراسر کشور ادامه داد: برنامه های ویژه کودکان و خانواده و پاسخگویی به سوالات و مشاوره در این خیمه‌ها ارایه خواهد شد.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به برپایی نماز جماعت و مسابقات فرهنگی در امامزادگان افزود: مسابقه‌ای بر اساس کتاب «رسم خط کربلا» در امامزادگان توزیع و برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به برپایی مجموعه نمایشگاهی محرم در 1700 امامزاده تصریح کرد: نرم افزار جامع پرسمان عاشورایی با پاسخ به 185 پرسش ویژه مبلغان محرم طراحی شده است که هفته قبل در قم رونمایی شد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت قاریان قرآن در برنامه های ماه محرم خاطرنشان کرد: در این راستا جهت احیای شب عاشورا برنامه ختم قرآن با نیت امام حسین و یارانش در تمامی امامزادگان کشور برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به برنامه های جانبی سازمان اوقاف در ایام محرم تصریح کرد: نمایشگاه کتب و عرضه محصولات فرهنگی در 249 امامزاده با موضوع عاشورایی برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به برنامه‌هایی در جهت ترویج و تبلیغ فرهنگ وقف در ایام محرم تصریح کرد: اجرای امینانه نیات واقفین مجالس عزاداری در کشور نیز در ماه محرم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بیش از 12 هزار مجلس عزاداری با مشارکت سازمان اوقاف در حسینیه ها و هیئات مذهبی برگزار می شود، گفت: این مجالس با شاخصه‌هایی ولایتمداری و اجرای نیات واقفین برگزار خواهد شد./۱۳۲۵/۱۰۳/خ

ارسال نظرات