۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۸
کد خبر: ۵۲۶۶۹۳

انتشار کتاب «ذخیرة المعاد» آیت الله سید اسماعیل اردکانی

کتاب «ذخیرة المعاد» نثری دلنشین و روان دارد و مشحون از آیات و روایات و اشعار فارسی و عربی است.
دد

به گزارش خبرگزاری رسا، انتشارات دلیل ما کتاب فاخر و ارزشمند «ذخیرة المعاد» را در سه جلد و 1852 صفحه  منتشر کرده است.

مؤلف این اثر، آیت الله سید اسماعیل اردکانی از علمای بنام و صاحب تألیف در سال 1254 هجری قمری  د ر اردکان یزد دیده به جهان گشود (او پدر سید محمد رضا خاتمی – والد حاج سید روح الله خاتمی – بوده است).

ایشان در طول عمر بابرکت خویش، در کنار رسیدگی به امور مذهبی و اجتماعی منطقه اردکان، نگاشته های بسیاری را قلم زد؛ از جمله کتاب «ذخیرة المعاد» که برای نخستین بار در سال 1321 قمری در 370 صفحه رحلی چاپ گردید.

کتاب «ذخیرة المعاد» نثری دلنشین و روان دارد و مشحون از آیات و روایات و اشعار فارسی و عربی است، و گاهی نیز به نکته های ظریف اخلاقی توجه می نماید. این کتاب از یک دیباچه، بیست و هفت مقدمه و صد و پنجاه و شش مجلس گرد آمده و مؤلف بر این نکته تاکید دارد که نظم و سیاق ملحوظ شده در این کتاب ، تازه و بدیع می باشد، به گونه ای که تمام ظرایف فن روضه خوانی از کیفیت مطالب تا زمان و ترتیب مجالس و اقتضای حال ذاکرین و مستمعین، همگی را مد نظر داشته است.

مجالس ذخیرة المعاد از لحاظ سیر تاریخی رویدادهای واقعه کربلا، کاملا به هم پیوسته است و هر مجلسی با روایت رخدادها شروع گردیده، گفته ها و شنیده ها و نقل های مرتبط با هر واقعه ای در ضمن با اشاره به منبع و ماخذ آن بیان شده، و در پایان به ذکر مصیبت و یا به شرح روایاتی که (به قول مولف) مُبکی است پرداخته می شود.

خانه فرهنگ خاتمی با توجه به نیاز فرهنگی جامعه امروز، به تصحیح و تحقیق این اثر وزین همت گماشته و مراحل ذیل را انجام داده است:

1. تحقیق و تصحیح اثر بر اساس تصویر نسخه ای از تنها چاپ آن

2. تخریج مصادر مطالب آن از منابع مربوطه

3. اعراب گذاری عبارات عربی و ترجمه آنها

4. ویرایش فنی متن و سجاوندی آن

5. تدوین فهارس فنی

انتشارات دلیل ما  کتاب ارزشمند «ذخیرة المعاد» را در 3 جلد و 1852 صفحه و  قیمت دوره 100 هزار تومان منتشر کرده است.925/د 103/ش

ارسال نظرات