۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۲۶۶۴۱

همایش آموزشی مبلغان و شبهات عاشورایی به کار خود پایان داد

همایش آموزشی دو روزه «مبلغان و شبهات عاشورایی» از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و با حضور جمع زیادی از مدیران، اساتید، مبلغان و طلاب حوزه علمیه به کار خود پایان داد.
همایش آموزشی دو روزه مبلغان و شبهات عاشورایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز از همایش آموزشی «مبلغان و شبهات عاشورایی» با حضور جمع کثیری از روحانیان، مبلغان و اساتید و مسؤولان حوزه امروز از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار و به کار خود پایان داد.

پورفلاح استاد حوزه و دانشگاه و معاون وزیر اطلاعات در این همایش به ارائه برخی شبهات شبکه های وهابی و تکفیری و راهبردهای مقابله با آن پرداخت و تأکید کرد که در شرایط کنونی باید مبلغان تمام تلاش خود را برای تحکیم وحدت شیعه و سنی به کار بگیرند.

در ادامه این همایش سه کارگاه علمی و آموزشی برگزار شد که در کارگاه نخست آیت الله محمدهادی یوسفی غروی استاد درس خارج و پژوهشگر تاریخ اسلام به عنوان ارائه دهنده، حجت الاسلام سید حمید روحانی پژوهشگر و مدرس دانشگاه به عنوان کارشناس نشست و همچنین آقای حاجی کاظم به عنوان مدیر اجرایی نشست به ارائه مباحثی در زمینه شبهات پیرامون مسائل تاریخی عاشورا پرداختند.

در ادامه کارگاه دوم همایش با موضوع شبهات کلامی درباره حماسه عاشورا برگزار شد که در این نشست حجت الاسلام والمسلمین حسین غیب غلامی هرساوی پژوهشگر کلام اسلام و رییس مؤسسه علمی پژوهشی ابتا به ارائه بحث پرداخت؛ حجت الاسلام حسین شهسواری پژوهشگر گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی، کارشناسی نشست و آقای حاجی کاظم اداره نشست را برعهده داشتند.

کارگاه سوم نیز با کارشناسی حجت الاسلام شهسواری و با ارائه استاد علی کورانی پژوهشگر لبنانی تاریخ اسلام و اندیشه‌های مذاهب اسلامی و بنیان‌گذار شرکت نرم‌افزاری المعجم الفقهی بود که وی نیز به شبهاتی کلامی در موضوع واقعه عاشورا پاسخ داد.

پخش کلیپ های توصیه به مبلغان، شبهه پراکنی شبکه های وهابی علیه عاشورا، اهمیت اهل سنت به مسأله عاشوا و پاسخ گویی به سؤالات کتبی و شفاهی حاضران از سوی کارشناسان و ارائه دهندگان بحث در پایان پایان هر دو کارگاه از دیگر بخش های این همایش بود.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه رصد شبهات مربوط به محرم، عاشورا و زیارت از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) و همچنین مسائل مربوط به اندیشه جریان های تکفیری و اهداف آن در طبقه فوقانی همایش برقرار بود.

با توجه به اعلام مسؤولان برگزار کننده همایش در پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، این نشست دو روزه با هداف آشنا کردن مبلّغان با شبهات جدید و پاسخ‌های مربوطه و حل شدن گره‌های ایشان، ایجاد زمینه‌ای برای ورود پاسخ‌ها به فضای تبلیغ و خنثی سازی تبلیغات مهاجم و فراهم شدن زمینه برای ورود بیشتر محققان به پاسخ گویی در این زمینه برگزار شد.

با توجه به میزان نفوذ ماهواره و شبکه‌های اجتماعی به ویژه در نقاط دوردست کشور، احتمال اثرگذاری این رسانه‌ها علیه فرهنگ عاشورایی که موجب قوام اجتماعی و دینی جامعه ماست، جدی است؛ این موضوع که بسیاری مبلّغان ما حتی برخی شبهات را پیش از این نشنیده‌اند، موجب می‌شود نتوانند در مواجهه با پرسشگران، توان پاسخگویی کافی داشته باشند، بنابراین مسؤولان پژوهشکده باقرالعلوم(ع) تلاش دارند توانمندی لازم در این زمینه را از طریق برگزاری همایش‌های آموزشی در زمینه شبهات ایجاد کنند./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات