۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۲۶۶۰۳

پاسخ دارالافتای مصر به شبهه «قتل مرتد»

دارالافتای مصر در پاسخ به شبهه «قتل مرتد» خاطر نشان کرد که اسلام همواره به آزادی عقیده و اندیشه احترام می‌گذارد.
دارالافتای مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، دارالافتای مصر با اشاره به غیر قابل اجرا بودن حکم فقهی «قتل مرتد» تاکید کرد که وجود این حکم در منابع اسلامی به معنای مجازات و برخورد با آزادی بیان و اندیشه نیست بلکه مساله مرتبط با قوانین اداری است.

دارالافتا در بیانیه‌ای در پاسخ به شبهه قتل مرتد خاطرنشان کرد: مساله قتل مرتد در اندیشه غربی‌ها به عنوان یک مشکل لاینحل مطرح است بنابر این گمان می‌کنند که اسلام نسبت به مردم کینه و نفرت دارد مگر آنکه به اسلام گرایش پیدا کنند.

این نهاد دینی افزود: غربی‌ها به منظومه دینی توجهی ندارند و از این حکم دین نیز غافل شدند که «لا اکراه فی الدین». این آیه به صراحت به آزادی عقیده و اندیشه حکم می‌کند.

دارالافتای مصر تصریح کرد: از دو منظر می‌توان به مساله قتل مرتد نگاه کرد: اول آنکه یک نص شرعی است که قتل مسلمان را در صورتی که از دین اسلام خارج شود، جایز می‌شمارد. دوم از ناحیه اجرای این حکم و چگونگی نحوه تعامل اسلام با مساله ارتداد در عصر پیامبر اکرم(ص) و خلفای راشدین.

دارالافتا با اشاره به سیره نبوی در برخورد با مساله ارتداد ادامه داد: در زمان پیامبر اکرم(ص) با آنکه افراد فراوانی مانند عبدالله‌بن‌أبی، ذاالخویصره تمیمی و سایر افرادی که با الفاظ ناشایست و زننده به پیامبر اسلام توهین کردند را به قتل نرساند در صورتی که اتهام به پیامبر اکرم(ص) یا اهانت به ایشان به معنای تکذیب نبوت و رسالتش و در نتیجه ارتداد است.

این نهاد دینی اظهار داشت: حوادث صدر اسلام سبب شده تا فقهای اسلام اینگونه دریابند که مساله قتل مرتد یک موضوع مرتبط با آزادی اندیشه و سرکوب عقیده نیست. بلکه اسلام بیش از مساله خروج از اسلام به مساله خروج بر اسلام (یعنی مبارزه و ایستادن در مقابل اسلام) تاکید دارد.

دارالافتا خاطر نشان کرد: مساله قتل مرتد به دلیل ارتداد نیست بلکه به خاطر تلاش برای گمراه ساختن مردم است زیرا بسیاری از افرادی که از دین اسلام خارج شدند، با افکار و اندیشه‌های خود به دنبال خارج ساختن مسلمانان از اسلام هستند و این مساله یعنی جنگ با اسلام و دین است./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات