۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷
کد خبر: ۵۲۶۵۹۹

دانشگاه الازهر از برخورد با فتواهای شاذّ عقب‌نشینی کرد

دانشگاه الازهر مصر که وعده برخورد با صاحبان فتواهای شاذ را داده بود از برخورد قاطع با دو استاد فقه مقارن این دانشگاه عقب نشینی کرد.
دانشگاه الازهر مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، دانشگاه الازهر مصر در حالی از آغاز تحقیق از صبری عبد الرئوف و سعاد صالح از اساتید فقه مقارن الازهر خبر داد که این دو استاد تاکنون نسبت به این مساله اظهار بی‌اطلاعی کردند.

عبدالرئوف و سعاد صالح در اظهار نظر عجیب، آمیزش جنسی با مردگان و حیوانات را جایز شمرده بودند که این سخنان واکنش شدید علما و شخصیت‌های دینی مصر را به همراه داشت.

الازهر با اعلام خبر آغاز تحقیق از این دو استاد تاکید کرد که در مسیر آرام نگه‌داشتن افکار عمومی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد و ضمن احترام به نظر علما، جهت انجام تحقیقات بیشتر این دو استاد به کمیته تحقیقات علمی الازهر ارجاع داده شدند.

احمد زارع سخنگوی رسمی دانشگاه الازهر مصر با اعلام این خبر گفت: پیش از آغاز به تحقیق باید نقاط ابهام این مساله مشخص شود و سپس تحقیقات به صورت کامل صورت گیرد.

وی با امتناع از اظهار نظر پیرامون فتواهای صادر شده از سوی عبدالرئوف و صالح خاطر نشان کرد: الازهر در مورد موضوعاتی که در جامعه ایجاد تنش کرده و با اندیشه و ساختار اعتدالی الازهر مخالف است ذره‌ای کوتاهی نخواهد کرد اما باید قبل از صدور حکم ابعاد این مساله به درستی تبیین شود.

در مقابل سعاد صالح استاد فقه مقارن الازهر مدعی شد که وی تا کنون هیچ ابلاغیه احضار به کمیته تحقیق دریافت نکرده و همانند گذشته به تدریس و فعالیت علمی آکادمیک خود مشغول است.

وی با عقب نشینی از سخنان خود تصریح کرد: من شانیت صدور فتوا را ندارم بنابراین دلیلی برای بازجویی نمی‌بینیم. منتظر دریافت ابلاغیه هستم تا از نظرات خود در کمیته تحقیقات علمی به صورت مستدل دفاع کنم.

هرچند که در این روزها صدور فتواهای شاذ از سوی افراد غیر متخصص افزایش یافته اما گویا الازهر خواستار ورود جدی به این مساله نیست همانگونه که پیرامون این دو استاد نیز گویا از سخن خود مبنی بر برخورد جدی با صاحبان فتواهای شاذّ عقب نشینی کرده است./981/ب۹۰۲/د

ارسال نظرات