۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۲۶۴۸۴

اخبار بازار نشر

حضور ۳۲۹ ناشر در پانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه و انتشار کتاب های مجموعه داستان «اگر فرشته‌ها خندیده بودن»، «مهدی‌باوری در کودکان» و مجموعه چهار جلدی «این من هستم» مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.
چهار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حضور 329 ناشر در پانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه و انتشار کتاب های مجموعه داستان «اگر فرشته‌ها خندیده بودن»، «مهدی‌باوری در کودکان» و مجموعه چهار جلدی «این من هستم» از مهم ترین اخبار بازار نشر هستند.

 حضور 329 ناشر در پانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه:

پانزدهمین نمایشگاه کتاب ارومیه از 28 شهریور تا 3 مهر در مجتمع فرهنگی هنری ارومیه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه 329 ناشر از سراسر کشور 36 هزار 251 عنوان کتاب را در 152 غرفه و در 3 سالن در معرض دید عموم قرار می‌ دهند.
 

از استان آذربایجان‌غربی 21 ناشر به‌صورت مستقیم در نمایشگاه حضور دارند. مبلغ 400 میلیون تومان بن یارانه‌ای خرید کتاب با تخفیف 20 درصدی از طریق بانک عامل مستقر در نمایشگاه در بین بازدیدکنندگان توزیع می‌‌شود. بخش فروش متمرکز، برای حمایت از ناشرانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند کتاب‌های 36 ناشر را عرضه می‌کند.
 

نشست «سبک زندگی اسلامی»، برگزاری «کارگاه‌های آموزشی امربه معروف و نهی از منکر»، نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی کتاب، جشن امضاء کتاب، نشست بررسی «جایگاه ادبیات فولکور در کتاب‌های ترکی»، «کارگاه آموزشی داستان‌نویسی»، «کارگاه آموزشی اخذ شابک»، نشست «بررسی نقش کتابخانه‌های سیار روستایی در توسعه کتابخوانی»، «کارگاه آموزشی خبرنگاری»، «نشست‌های کارآفرینی و اشتغال»، «نقش تاثیر شبکه‌های مجازی با رویکرد خانواده در توسعه کتابخوانی»، «آموزش داستان‌نویسی و قصه‌گویی برای کودکان» و برگزاری «ایستگاه سرگرمی کودکان و نوجوانان» از جمله برنامه‌هایی است که برای بخش جنبی نمایشگاه در نظر گرفته شده است.

 «اگر فرشته‌ها خندیده بودن»

کتاب «اگر فرشته‌ها خندیده بودن» نوشته سیدعلی کاشفی خوانساری شامل 10 داستان کوتاه با موضوع‌های  اجتماعی از سوی انتشارات هزاره ققنوس برای نوجوانان منتشر شده است.
 

«آن شب‌ها، حاضر و غایب، حامد، چشم‌ها می‌شنوند، هفتمین آبی، افسانه یک خانم، چادر نماز، خبر خوش، اگر فرشته‌ها خندیده بودند و محمد» عنوان‌های داستان‌های این مجموعه است.
 

در بخشی از داستان «حاضر غایب» چنین می‌خوانیم: «نگاهی به ساعت کردم به تحویل سال 10 دقیقه مانده بود. مادرم لباس نوهای محمد و مریم را تنشان کرده بود و آنها را هم سر سفره نشانده بود. قاب عکس بزرگه بابا را هم از دیوار برداشته بود و به گلدان وسط سفره تکیه داده بود. سال که تحویل شد همدیگر را بوسیدیم و مادرم یک صدتومانی از لای قران به من عیدی داد و من هم به محمد و مریم هرکدام یک بیست تومانی دادم.
اول از همه امام پیام داد. امام گفت این مشکلات همه امتحان الهی است و دعا کرد که سال 67 سال پیروزی رزمندگان اسلام باشد. دو سه ساعتی بیشتر از عید نگذشته بود که برنامه تلویزیون قطع شد و آژیر زدند. پشت آن هم از صدای یک موشک خانه لرزید. مادرم شروع کرد به نفرین کردن.»
 
سیدعلی کاشفی خوانساری، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، در سال 1350 در تهران به دنیا آمد. وی تا کنون بیش از 40  عنوان کتاب منتشر کرده که عمدتاً در حوزه مسائل نظری ادبیات کودک و نوجوان، تاریخ ادبیات و مطبوعات کودکان ایران بوده است. از جمله آثار کاشفی خوانساری می‌توان به «لالایی‌های تا لیلایی»، «آن که رفت، آن که نیامد»، «شاهنامه‌های كودكانه (کتاب‌شناسی)»، «سروده‌های پس از مرگ»، «عروسک‌های خدا»، «قصه روزنامه‌جات عهد بوق»، «کودکان و شاهنامه»، «مزاحمان»، «تاریخ ادبیات دینی کودک و نوجوان»، «بابای سوره» و «مهمان» اشاره کرد.
 

انتشارات هزاره ققنوس، مجموعه داستان «اگر فرشته‌ها خندیده بودن» را در قالب 68 صفحه با شمارگان 550 نسخه و قیمت 85 هزار ریال منتشر شده است

 «مهدی‌باوری در کودکان»

کتاب «مهدی‌باوری در کودکان» با هدف نهادینه‌سازی آموزه‌های مهدوی در کودکان با روش تربیتی تلقین و الگونمایی، در چهار فصل با عنوان‌های «مفاهیم و کلیات»، «بازشناسی دوره کودکی و آموزه مهدوی متناسب»، «روش تلقین آموزه مهدوی» و «روش الگونمایی مهدوی» تألیف شده است.
 

نویسنده کتاب معتقد است که مهم‌ترین وظیفه برای زمینه‌سازی ظهور، پرورش نسلی مهدی‌باور بوده که بهترین مرحله سِنی آن، دوره کودکی است. نخست باید شخصیت کودک بازشناسی و آموزه‌های مهدوی مناسب گزینش شوند، سپس برای نهادینه‌سازی آن‌ها، می‌توان از روش تربیتی تلقین، الگونمایی، پیوند پیام مهدوی با زندگی کودک، همچنین قالب قصه،‌ شعر، نقاشی و نمایش استفاده کرد تا زمینه آشنایی و درونی‌ شدن معارف مهدوی فراهم شود.
 

در فصل دوم درباره «گونه‌شناسی و گزینش آموزه مهدوی برای کودکان» آمده است: «برای انتقال آموزه‌های مهدوی به کودکان و نهادینه‌سازی آن‌ها، افزون بر اتخاذ روش‌های جذاب، متنوع و متناسب با دوره کودکی، باید به نوع محتوا و معیارهای انتخاب آن جهت قرار گرفتن در سامانه انتقال و آموزش به کودک نیز توجه نمود. بازشناسی این معیارها که از اصول تربیتی و آموزشی ویژه دوره کودکی استخراج می‌شود، ما را به بهره‌بری گزینشی از معارف مهدوی رهنمون می‌سازد، زیرا همه آن آموزه‌ها برای ارائه به کودک مناسب نبوده و قابلیت قرار گرفتن در لیست انتقال به وی را ندارند. با درنظر گرفتن معیارهای مذکور، پس از گونه‌شناسی و دسته‌بندی آموزه‌های مهدوی، باید تعدادی را جهت انتقال و نهادینه‌سازی انتخاب و گزینش نمود. موفقیت در این امر، در گرو توجه به اصل تفاوت‌های فردی و رعایت اصل تناسب است. به هرحال، شخصیت هر کودکی در شرایط و محیط ویژه خود، شکل می‌گیرد و ویژگی‌های خاص خود را دارد، پس تفاوت‌های طبیعی، ارثی، زیستی و فرهنگی بین آنان وجود دارد. بر این اساس، باید کودک از جهات مختلف شناخته شود، مانند ویژگی‌های ظاهری و درونی،‌ شرایط و موقعیت زندگی، محیط تربیتی، روحیه او نسبت به مسائل دینی )تشنه، بی‌تفاوت یا فراری)، مرحله سِنی و رشد، ظرفیت و قابلیت و استعدادها، نیازها و مشکلات
 

«قهرمان‌جویی» در فصل چهارم به‌عنوان یکی از مبانی الگوپذیری در انسان معرفی شده که درباره آن در صفحه 160 می‌خوانیم: «انسان به‌طور طبیعی علاقه‌مند به قهرمان‌ها است. او دارای روح قهرمان‌پروری است، یعنی می‌خواهد به شخص بزرگی عشق بورزد و او را در زندگی خود الگو قرار دهد. یکی از پشتوانه‌های الگونمایی مهدوی، همین روحیه قهرمان‌دوستی و قهرمان‌جویی است. انتخاب قهرمان، عشق‌ورزی به او و همچنین الگوپذیری از وی، در سرنوشت انسان به‌ویژه در دوره کودکی و شکل دادن به زندگی تاثیر فراوانی دارد. هدایت این تمایل فطری به سوی قهرمانان واقعی و الگوهای والای انسانی می‌تواند کمک موثری به پرورش فضائل اخلاقی در فرد و جامعه باشد. (مکارم شیرازی، ناصر، اخلاق در قرآن، ص 382.) می‌توان این خصلت ذاتی در کودک را به سمت قهرمانان مهدوی جهت‌دهی کرد. این قهرمانان، الگوهایی هستند که بسان پلکان رشد، موجبات ترقی و تعالی کودکان در جهت رشد فضایل اخلاقیِ هم‌سو با رضایت امام مهدی (عج) را فراهم می‌سازند
 

نخستین چاپ کتاب «مهدی‌باوری در کودکان» در 221 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 11 هزار تومان از سوی انتشارات مرکز تخصصی مهدویت راهی بازار نشر شده است.
 

حجت‌الاسلام ابراهیم عبداللهی، مدرس و محقق مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم و کارشناس رادیو معارف است. وی در کارنامه پژوهشی خود، تألیف چندین مقاله را نیز دارد که از آن‌جمله می‌توان به «سبک زندگی اسلامی با نگاهی بر رسانه» که سال 1393 در کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی ارائه شده، اشاره کرد.

مجموعه چهار جلدی «این من هستم»

 مجموعه «این من هستم» با ترجمه و بازآفرینی افسانه شعبان نژاد از سوی انتشارات لوپه‌تو منتشر شده است. عنوان‌های این مجموعه چهار جلدی عبارتند از: «در قلب من»، «من شجاع هستم»، «سلام نی نی کوچولو» و «من یک گنج دارم».
 

شعبان‌نژاد در کتاب «در قلب من» از احساس‌های مختلف مثل شادی، غم، ترس و ... با زبانی کودکانه برای کودکان سخن می‌گوید. در کتاب «من شجاع هستم» نیز از ترس‌های کودک و راهکارهای مناسب برای غلبه بر آنها با زبانی کودکانه سخن می‌گوید.
 

نویسنده در کتاب «سلام نی نی کوچولو» از انتظار شیرین کودکی که قرار است خواهر یا برادر شود سخن می‌گوید. در کتاب «من یک گنج دارم» نیز از شادی‌ها و لذت‌های طبیعی کودکان حرف می‌زند.
 

در بخشی از کتاب «من یک گنج دارم» می‌خوانیم: «امروز مادربزرگم یک صندوقچه خوشگل به من داد. او می‌داند که من از صندوقچه‌ام خوب مواظبت می‌کنم. چون که من دختر بزرگی هستم. آن صندوقچه گنج خودم است. می‌خواهم گنج‌هایم را در آن قایم کنم. اما چیزهایی توی صندوقچه‌ام بگذارم؟
آب نبات و شیرینی‌هایم؟
نه آنها به صندوقچه‌ام را خط‌خطی می‌کنند. تازه عروسک خرسی هم توی آنجا نمی‌شود.»
 
افسانه شعبان‌نژاد، شاعر، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، در سال 1342، در شهداد از توابع کرمان به دنیا آمد. وی فعالیت‌های هنری خود را در سن 18 سالگی و با چاپ اولین مجموعه داستان اش برای نوجوانان با نام «نه من نمی‌ترسم» آغاز کرد. شعبان‌نژاد نزدیک به 130 اثر در زمینه شعر، قصه و رمان به چاپ رسانده است كه از آن میان حدود 40 اثر توانسته‌اند جوایزی از جشنواره‌های مختلف هنری و ادبی دریافت كنند.

شعبان نژاد آثار زیادی را در کارنامه‌ خود دارد. از آن جمله می‌توان به »آشناى غنچه ها»، «باغ هزار دخترون»، «بابا و باران»، «جشن گنجشك‌ها»، «يك آسمون، دو آسمون»، «كلاغه كجاست؟ روى درخت»، «خانم چمن و درخت زردآلو»، «شيشه آواز»، «النگوهاى قرمز»، «يار پنهان»، «دختر كدو تنبل»، «باغ فرشته‌ها»، «بهار گمشده»، «صداى صنوبر» و «زنبور و سيب قرمز» اشاره کرد.
  

انتشارات لوپه تو مجموعه 4 جلدی «این من هستم» را با شمارگان هزار نسخه و قیمت 65 هزار ریال برای هر جلد منتشر کرده است./925/ پ204/ش

 

ارسال نظرات