۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۵۲۶۴۸۰
آیت الله محمدی ری شهری:

اخلاص و مستند سخن گفتن مهمترین ویژگی ذکران اهل بیت باشد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مجالس امام حسین(ع) باید ظلم ستیز باشد، گفت: اخلاص و مستند سخن گفتن مهمترین شرط برای مداحی و ذاکر اهل بیت(ع) است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در دیدار ذاکرین، مادحین و پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که با حضور جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، سردار سرتیپ نصیری فرمانده سپاه سیدالشهدا(ع)، حجت الاسلام کنگرلو رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ری، مهندس صفوی شهردار محترم شهرستان ری و سایر مدعوین در این آستان مقدس برگزار شد، گفت: امید که این نوع جلسات زمینه ساز تقویت فرهنگ ذاکری و مداحی اهل بیت(ع) باشد.

وی افزود: زمانی که هنر شعر با آهنگ مناسب ترکیب ‌شود نقش موثری در انتقال فرهنگ‌ها اعم از فرهنگ خوب و نامناسب خواهد داشت برهمین اساس دشمنان نیز از همان ابتدای ظهور اسلام برای تضعیف اسلام و مسلمانان از این نوع هنر بهره می‌بردند تا فرهنگ‌های ضد انسانی را گسترش دهند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در دوره رسول خدا(ص) بهره گیری و سوء استفاده از هنر شعر و شاعری بسیار فراوان بود، ابراز کرد: در عرب جاهلیت بهره‌گیری نادرست از شعر فراوان بود برهمین اساس خداوند متعال در قرآن کریم اشاره به شعر و شاعری منفی و مثبت می‌کند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: خداوند در قرآن کریم اشاره به این نکته دارد که در دوران جاهلیت مردم به دنبال شاعران گمراه حرکت می‌کردند بنابراین ذاکران و مادحین باید مراقب باشند از اشعار نادرست که از اعماق وجودی برخی شاعران که براساس خیال و هیجانات غلط شعر سروده‌اند برای توصیف اهل بیت(ع) استفاده نکنند و به بیان فضائل و کمالات نفسانی مستند این بزرگان بپردازند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با استناد به قرآن کریم، گفت: خداوند شاعرانی را که برای دیگران شعر می‌سرایند و می‌خوانند ولی خود به آن عمل نمی‌کنند مورد مذمت قرار داده است؛ اگر کسی در مجالس اهل بیت(ع) دیگران را به گریه ‌افکند اما خودش گریه نکند و در حال دیگری به سر ببرد بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به دسته دیگر از شاعران، عنوان کرد: خداوند در قرآن کریم دسته دیگر از شاعران را با این اوصاف بیان می‌کند که آنان براساس ایمان در مسیر حق و هدایت حرکت کرده و افرادی عامل هستند این شاعران اهل ذکر بوده و با اشعارشان به مقابله با دشمنان اسلام و ستمگران می‌پردازند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه مجالس امام حسین(ع) باید ظلم ستیز باشد، گفت: پیامبر(ص) فرمودند: عده‌ای از انسان‌های مومن با شمشیر و دسته دیگر با زبانشان با دشمن مبارزه می‌کنند؛ لسان ذاکران اهل بیت(ع) باید زبان مجاهدت باشد.

رییس دانشکده علوم و حدیث، اظهار داشت: ذاکران و مادحان باید برای رضای خداوند در مجالس اهل بیت(ع) مداحی و یا مرثیه سرایی کنند تعیین مزد و مقدار هزینه برای ذکر مصیبت اهل بیت(ع) تاسف انگیز است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: اخلاص و مستند سخن گفتن مهمترین شرط برای مداحی و ذکر اهل بیت(ع) است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات