۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۵۲۶۴۳۰
معاون تهذیب مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین:

برترین ذکر و تسبیح الهی نماز است

معاون تهذیب مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین نماز را مصداق اتم و اکمل ذکر دانست و گفت: هنگامی که انسان در مادیات فرو می‌رود به طور طبیعی با هزاران وسیله نسیان و غفلت روبرو می‌شود؛ از این رو تنها با اقامه نماز می‌تواند از مادیات بیرون آمده و با توجه و ذکر خود را به سوی هدف نهایی و معشوق واقعی رهنمون سازد.
حجت الاسلام محمد اسماعیل بهشتی فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام محمداسماعیل بهشتی فرد معاون تهذیب مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین ظهر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به مسئله قرب الی الله گفت: آنچه که از قرآن، سنت و تحلیل عقل برمی‌آید این است که راه قرب الی الله و درک صحیح عبودیت تنها به وسیله ذکر ممکن شده و بدون آن هیچ مقام عرفانی برای انسان پیش نخواهد آمد.

وی در ادامه با اشاره به نقطه مقابل ذکر افزود: غفلت و نسیان در مقابل ذکر است مومن به خداوند متعال همواره در حال ذکر بوده و لحظه‌ای غفلت و نسیان بر او حاکم نمی‌شود از این رو توجه دائمی و همیشگی دل به سوی خداوند مصداق روشن و بارزی از ذکر است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در ادامه نماز را مصداق اتم و اکمل ذکر دانست و اظهار کرد: هنگامی که انسان در مادیات فرو می‌رود به طور طبیعی با هزاران وسیله نسیان و غفلت روبرو می‌شود از این رو تنها با اقامه نماز می‌تواند از مادیات بیرون آمده و با توجه و ذکر خود را به سوی هدف نهایی و معشوق واقعی رهنمون سازد.

وی در ادامه با بیان اینکه در بسیاری از احادیث معصومین(ع) در مرتبه دوم پس از ایمان و معرفت به اقامه نماز تاکید و سفارش شده است خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد که قرآن مجید خواسته است امر به خوبی‌ها و نیکی‌ها کند یا اینکه عمل نیک و پسندیده انبیا را یادآوری کند پس از ایمان به خداوند متعال به نماز آنها اشاره فرموده است.

معاون تهذیب مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در ادامه با اشاره به روایاتی از حضرت زهرا(س) پیرامون اهمیت و عظمت نماز به عنوان مصداق اکمل ذکر الهی ابراز کرد: حضرت زهرا(س) در خطبه‌ای که ایراد فرمودند نخستین امر مهم را پس از ایمان و اعتقاد به خداوند متعال نماز دانسته و فرموده‌اند خدای عالم ایمان را برای پاک ماندن از شرک و نماز را برای منزه گشتن از کبر واجب فرمود.

حجت الاسلام بهشتی‌فرد در ادامه معیار حق و باطل و محک کفر و باطل را از منظر امیرمومنان(ع) نماز دانسته و تصریح کرد: امیرمومنان(ع) می‌فرماید شیعه مرا به وسیله دو خصلت بیازمایید محافظت به اوقات نماز و خواندن نماز اول وقت و دیگر مواسات در امور مالی با برادران مسلمان پس اگر چنین نبودند از آنان فاصله بگیرید.

وی در پایان گفت: نمازی که از سوی خداوند متعال بر انسان واجب شده است نمونه‌ای از یک عمل اعجازآمیز است که در آن به تمام ابعاد وجودی انسان و به همه شرایط زندگی او توجه شده است اگر ما تنها به همه شرایط نماز عمل کرده و به ابعاد آن توجه کنیم در واقع به همه وظایف انسانی عمل کرده و از همه مفاسد و زشتی‌ها در امان خواهیم ماند./873/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات