۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۵۲۶۴۰۸
سرمقاله؛

راه حل دولت برای مقابله با تحریم‌های جدید چیست؟

آمریکایی‌ها در سوریه و عراق و افغانستان و لبنان کم آورده‌اند، می‌خواهند از طریق شل و سفت کردن برجام، مشکل خود را حل کنند.
هیأت دولت دوازدهم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روزنامه «رسالت»، این روزنامه در سرمقاله خود به قلم «سیدمسعود علوی» نوشت:

1- آمریکایی ها در خصومت ورزی با ملت ایران تردید ندارند. آنها تاکنون راه های گوناگون و متفاوتی را برای دشمنی با ایران طی کرده اند که از راه اندازی جنگ داخلی تا برپایی یک جنگ تمام عیار که هشت سال طول کشید را در برمی گیرد. آنها در جنگ نرم هم دو عملیات به فاصله 10 سال بر ملت ایران تحمیل کردند. اکنون در ادامه این خصومت ورزی ها در مسیر تحریم های فلج کننده، می روند تحریم های جدید را 25 مهر ماه که معروف به «کاتسا» است اجرا کنند. قرارداد الجزایر و توافق برجام نتوانست این خصومت ورزی را متوقف کند. آنها همچنان بر طبل انواع جنگ با ملت ایران در قالب تحریم ها، در پنج قاره می کوبند و انتظار دارند دنیا یا به تعبیر آنها جامعه جهانی همراهی شان کند. ملت ایران درک درستی از این دشمنی دارد. لذا شعار «مرگ بر آمریکا» لحظه ای از اجتماعات عظیم سیاسی ملت ما طی چهار دهه گذشته حذف نشده است.

اما متأسفانه برخی از دولتمردان در این سال ها با بستن چشم خود به روی این دشمنی ها، در رؤیای سر عقل آوردن یا آشتی با دشمن دیرینه ملت ایران به سر می برند و فکر می کنند معانی صلح، دوستی، آشتی و احترام متقابل در ادبیات دیپلماتیک و روابط خارجی آمریکا جایی دارد و می شود به آن تکیه کرد!2- قرار بود با توافق برجام، همه تحریم های هسته ای و غیر هسته ای برداشته شود. مقامات ما اطمینان داشتند چنین اتفاقی خواهد افتاد، لذا قول آن را به مردم دادند، اما چنین اتفاقی هرگز نیفتاد و هزینه های سنگینی به کشور وارد شد. ما بر اساس اعتمادی که به آمریکا کردیم، چهارده هزار سانتریفیوژ را اوراق کردیم، اندوخته یک دهه غنی سازی اورانیوم را به خارج فرستادیم، در قلب رآکتور اراک بتن ریختیم و صنعت هسته ای را به صورت نیمه تعطیل درآوردیم.

اما طرف مقابل با سونامی عهدشکنی به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد. میلیاردها دلار طی سه دهه اخیر در صنعت هسته ای سرمایه گذاری کردیم، اما با پذیرش تعهدات یک سویه در برجام همه این سرمایه گذاری ها را ضایع و تلف کردیم. با این وجود، باز هم هیچ علامتی از طرف آمریکایی برای کاهش خصومت ورزی و دشمنی، پدیدار نشده است! دولت، شعار «انرژی هسته ای، حق مسلم ماست» را از دستور کار مردم در سطح ملی خارج کرد، اما تحریم ها نه تنها برداشته نشد بلکه افزایش یافت و اکنون نمی خواهیم برگردیم به ماقبل برجام، بلکه آمریکایی ها ما را در 25 مهر می خواهند به شرایط بدتر از ماقبل برجام دعوت کنند! ترامپ با پررویی تمام، ایران را متهم به نقض برجام می کند، در حالی که هیچ سندی در دست ندارد.

وزیر خزانه داری آمریکا مرتب مصاحبه می کند، بر فهرست تحریم ها می افزاید و با وقاحت اعلام می کند به تحریم های ایران ادامه می دهیم. مجلس نمایندگان آمریکا فروش هواپیما به ایران را ممنوع می کند، در حالی که مطابق ماده 22 برجام و پیوست های 2 و 5 آن باید تحریم فروش هواپیمای مسافربری و قطعات آن به ایران، همان روز اول اجرای برجام برداشته می شد، اما نشد!

واکنش ها در برابر خباثت آمریکا از سوی رئیس جمهور و تیم هسته ای ایران بسیار تأسف بار است. گاهی گفته می شود؛ «حتی در صورت خروج آمریکا از توافق برجام، ایران متعهد به آن خواهد بود»! برجام بدون کدخدا چه فایده ای دارد؟ رعایای آمریکا در اروپا پس از خروج آمریکا، پشیزی برای برجام قائل نیستند.

آمریکایی ها در سوریه و عراق و افغانستان و لبنان کم آورده اند، می خواهند از طریق شل و سفت کردن برجام، مشکل خود را حل کنند. آمریکایی ها در آسیا در برابر چین کم آورده اند، در برابر کره شمالی به بن بست رسیده اند،می خواهند آن را با قبض و بسط برجام تنظیم کنند، در حالی که این موضوع اصلاً به برجام و ملحقات آن مربوط نیست. صدر اعظم آلمان با پررویی می گوید؛ می خواهیم تجربه برجام را در گفتگو با کره شمالی اعمال کنیم! فکر می کنند نیرنگ و حقه بازی آنها در مناقشات با کره جواب می دهد.

آمریکا و اروپا اکنون زیر چکش هسته ای کره شمالی و هژمونی اقتصادی چین قرار دارند. چینی ها خوب بلدند در این وادی با برگ کره چگونه بازی کنند. حماقت آمریکایی ها باعث خواهد شد یا تسلیم شوند یا ریسک یک نبرد اتمی را بپذیرند. در هر دو صورت، یک بازی دوسر باخت را شاهد خواهند بود.3- در باره این بدمستی آمریکایی ها چه باید کرد؟ هیئت نظارت بر اجرای برجام تا کنون جز حرف، اقدام دیگری نکرده است! پاسخگویی مجلس در برابر رجزخوانی کنگره آمریکا ضعیف است! دولت هنوز امیدوار است زیارتگاه برجام برخی دردها و مرض های اقتصادی را شفا دهد، سیل سرمایه گذاری ها به کشور سرازیر شود، آمریکایی ها سر عقل بیایند و برای تأدیب تندروها در ایران میانه روها را تقویت کنند و...! دستگاه قضائی برای احکام ظالمانه آمریکا در مصادره اموال بی زبان ایران در آمریکا تحرک جدی ندارد و اقدام مقابله به مثل نمی کند!افکار عمومی در ایران انتظار دارد که جلوی تحریم ها گرفته شود و هزینه های آن به آمریکا تحمیل گردد، اجماع ملی برای مقابله به مثل حاصل شود و چون دولت در مقابله به مثل کارآمد نیست و تعلل دارد، پرونده هسته ای به جمعی از نخبگان ملی سپرده شده و برخورد فراتر از قوه مجریه، مدیریت شود. مردم می گویند پاسخ بدعهدی، وفای به عهد و پیمانی که چیزی از آن باقی نمانده و یک سویه می باشد، نیست.

باید امتیازات واگذار شده را پس بگیریم و مسیری را برویم که آمریکا از بدعهدی و نقض پیمان پشیمان شود. این پشیمانی را اکنون در چهره آمریکایی ها در مواجهه با بحران کره شمالی به خوبی می توان دید. به آمریکایی ها باید تفهیم شود همه چیز با زور و تحریم، حل شدنی نیست. سبد گزینه های روی میز ایران تهی نیست. حد اقل آمریکایی ها طی چهل سال گذشته شاهد بوده اند که دست ایران خالی نیست. سفر رئیس جمهور به نیویورک، فرصتی است که در اعلام مواضع عمومی آقای روحانی در سازمان ملل و ملاقات های دیپلماتیک در واشنگتن تفهیم کند ملت ایران تواناتر از هر زمانی برای پاسخگویی به تهدیدات و مقاومت در برابر شرارت های آمریکا، آماده است. دیروز آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی فرمودند :«هر حرکت غلط در برجام با عکس‌العمل جمهوری اسلامی مواجه خواهد شد». دولت باید خود را برای این مواجهه آماده کند.مواضع روحانی در سفر به نیویورک باید نمادی از مواجهه باشد./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

ارسال نظرات