۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۲۶۳۹۸
علمای الازهر تأکید کردند؛

پوشیدن لباس روحانیت به معنای صلاحیت صدور فتوا نیست

اختلاف میان الازهر و دارالافتا در موضوعات مختلف فقهی سبب شد تا علمای الازهر نسبت به این اختلافات واکنش نشان دهند.
دارالافتای مصر

به گزارش خبرگزاری رسا، علمای الازهر از درگیری و اختلاف میان الازهر و وزارت اوقاف پیرامون صدور فتواهای متعدد در موضوعات واحد به شدت انتقاد کردند.

علمای الازهر خاطر نشان کردند: اینگونه نیست که هرکس عمامه و لباس روحانیت الازهر را بر تن کند حق صدور فتوا را دارد. فتواهایی که این مدت از برخی عالم‌نما صادر شد منجر به تشویش اذهان مردم شده است. مسند فتوا دارای جایگاه رفیعی در جامعه است بنابر این افرادی که این سمت را به عهده می‌گیرند بایستی علاوه بر شایستگی، درک صحیحی از مسائل روز داشته باشند.

در همین راستا چندی پیش دارالافتای مصر تاکید کرد که زن مسلمانی که در کشورهای غربی ساکن است برای مصون ماندن از آزار و اذیت می‌تواند با استناد به قاعده لاضرر کشف حجاب کند.

دارالافتا در پاسخ به سوال یکی از مسلمانان غرب‌نشین تصریح کرد: حجاب برای زن مسلمان در کشورهای غربی در صورت امکان واجب است. اگر حجاب برای زن مشقت داشته باشد مانند وجود قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب یا عرف و رسومات مخالف با حجاب، کشف حجاب جایز است.

این نهاد دینی مصر، شرط کشف حجاب در کشورهای غربی را آسیب دیدن بسیار زیاد دانست و افزود: قاعده «لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام» از جمله ادله‌ای است که عدم پوشش در کشورهای غربی را در فرضی که پوشش و حجاب سبب آزار رساندن دیگران به زن مسلمان می‌شود، جایز و مباح می‌سازد.

عبدالحلیم منصور رییس دانشکده فقه و حقوق الازهر با اشاره به این مساله گفت: اگر زن مسلمان مضطرّ به کشف حجاب شد، با توجه به اینکه اضطرار رافع بسیاری از احکام دینی است، از این رو برای زن مسلمان ساکن در کشورهای اروپایی جایز است که در صورت اضطرار کشف حجاب کنند.

وی با انتقاد از اختلاف میان هیأت‌های صدور فتوا که سبب ایجاد اختلافات شدید فقهی می‌شوند، تصریح کرد که هر نهاد و موسسه‌ای بایستی در حیطه تخصص خود فعالیت کند. مساله فتوا وابسته به دارالافتای رسمی مصر واقع در قاهره و سایر نهادهای زیر مجموعه آن است. /981/ب902/د

ارسال نظرات