۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
کد خبر: ۵۲۶۳۸۹
تولیت آستان قدس رضوی:

مرحوم آیت الله خزعلی فقیه وظیفه شناس بود

حجت الاسلام والمسلمین رییسی گفت: فقیه کسی است که باورها، اخلاق، سکوت و کلامش جلوه فقه داشته باشد و وظیفه خود را بشناسد که جلوه این شخصیت را در وجود آیت الله خزعلی دیدیم.
سخنرانی ‌آیت الله رییسی در همایش مجاهد بصیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی شامگاه یکشنبه در همایش »مجاهد بصیر» که به مناسبت سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله ابوالقاسم خزعلی در محل تالار قدس بارگاه منور رضوی برگزار شد، به بیان عوامل موفقیت مؤمنان در جهاد با نفس پرداخت و اظهار کرد: کسانی که جهاد اوسط را انجام دادند، در میانه راه جهاد قرار دارند اما کسی که عشق و حب را بر قوای عقلانی حاکم کند، جهاد اکبر انجام داده که البته تنها بخشی از مردم به این توفیق دست پیدا می کنند.

وی با اشاره به مفهوم جهاد اوسط خاطرنشان کرد: اگر مبارزه با شرور نفسانی و حاکم کردن قوای عقلانی بر قوای جسمانی و این که چشم و گوش انسان حکم عقلانی داشته باشد، در یک انسان به وجود بیاید، آن انسان در جهاد اکبر توفیق خواهد یافت اما این مبارزه جهاد اوسط اوست.

تولیت آستان قدس رضوی مرحوم آیت الله خزعلی را فقیه وارسته ای دانست که فقه در سرشت او نشسته و تمام جلوه های زندگی اورا رقم زده بود.

وی افزود: امیرمؤمنان(ع) دو نوع علم را معرفی می فرمایند؛ یکی علم شنیداری که حافظه خوب و استعداد خوب می خواهد تا شخص در این علم حفظ فرمول کند اما فقیه کسی نیست که فرمول بلد باشد و حتی حافظان قران هم با اینکه کار بزرگی را انجام می دهند فقیه نیستند بلکه تنها یکی از شروط فقاهت علم شنیداری است. فقیه کسی است که باورها، اخلاق، سکوت و کلامش جلوه فقه داشته باشد و وظیفه خود را بشناسد که جلوه این شخصیت را در وجود آیت الله خزعلی دیدیم.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی خاطرنشان کرد: ما اخلاص، انقلابی بودن و نظم را در محضر آیت الله خزعلی آموختیم و در این مدت همواره جلسات درس ایشان در زمان مقرر تشکیل می شد. از نظر روحیه انقلابی نیز ایشان کسی بودند که در زمان شهادت فرزندشان اثری از شکستگی در چهره شان دیده نشد و همواره یک شخصیت استوار و یک‌ استوانه دینی بودند./820/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات