۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
کد خبر: ۵۲۶۳۳۹
آیت الله سیدان:

ذات خدا مبرا از تمام تعلقات است

آیت الله سیدان با بیان اینکه ذات خدا مبرا از تمام تعلقات است، گفت: ذات خداوند مراتبی دارد که مرتبه ای از آن احدیت است.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان در ادامه شرح نهج البلاغه در جمع طلاب حوزه علمیه آیت الله خویی، گفت: امام علی(ع) تعبیری دارد که می‌فرماید: من اعلم هستم به طرق آسمانها تا زمین، که البته این تعبیر به معنای آن نیست که طرق آسمان نسبت به زمین تغییر کرده است.

وی ادامه داد: این تعبیر اعلم به اعتبار اکثر بودن طرق آسمان هاست، معلوم در طرق آسمانها بیشتر است و به علت کثرت معلوم است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه درجات عرفان مختلف است، اظهار داشت: درجات شناخت خدا متفاوت است و شخص در خواست کننده، نسبت به این شناخت از خداوند جود و بخشش را می طلبد.

آیت‌الله سیدان مطرح کرد: صفت جود و بخشش نسبت به ذات خدا، قابلیت کم و زیاد شدن ندارد و به انسان به اندازه درخواست و ظرفیتش، اعطا می شود.

این استاد اخلاق یادآور شد: صفات خداوند به نحو کمال هستند و فرق کمال صفات از حد تصور ما بیرون است، برای این صفات حد و نهایتی نیست، از این رو تعبیر به افعل التفضیل در مورد صفات خداوند بی معناست.

آیت الله سیدان با اشاره به اینکه ذات خداوند مراتبی دارد که مرتبه ای از آن احدیت است، گفت: هیچ کسی در ارتباط با ذات خدا راه ندارد، هیچ چیز معلوم نیست و مطلق از همه قیود و تعینات است./۹۷۰۵/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات