۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
کد خبر: ۵۲۶۲۹۰
هویت طلبگی(۴۱)

طلبه نباید به امید تصدی منصب و جایگاه وارد حوزه شود

استاد درس خارج حوزه رسیدن به کمالات معنوی، کسب قله های فقاهت و خدمت به مردم را از مهم ترین اهداف مسیر طلبگی برشمرد و تأکید کرد که طلبه نباید به امید تصدی جایگاه اداری وارد حوزه شده باشد.
واعظ موسوی

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ‌ موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، ورود به این عرصه و افتخار شاگردی مکتب امام صادق(ع) را بسیار بزرگ توصیف کرد و اظهار داشت: این توفیق نصیب هرکسی نمی شود، اما صرف تعلق به عنوان روحانیت موجب نیل به همه آمال و آرزوها و پیشرفت ها نمی شود.

استاد درس خارج حوزه تأکید کرد: فردی که می خواهد وارد حوزه شود ابتدا باید توانمندی ها و شایستگی های مناسب ورود در این عرصه را داشته باشد و با انگیزه لازم وارد شود تا بتواند عنوان شاگردی مکتب اهل بیت(ع) را پیدا کند، بنابراین طلاب عزیزی که با احساس وظیفه دینی و علمی وارد حوزه می شوند باید نسبت به ادامه مسیر توجیه شوند.

وی با اشاره به لزوم برگزاری جلسات توجیهی جهت ایجاد انگیزه های قوی و بیان راه های رسیدن به آینده روشن خاطرنشان کرد: کم نیستند جوان هایی که با انگیزه های غیر الهی وارد حوزه می شوند و وقتی متوجه می شوند که رسیدن به آن اهداف امکان پذیر نیست، پشیمان شده و پس از چندین سال درس خواندن در حوزه دچار یک شخصیت سرخورده می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ‌موسوی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: بعد از انقلاب اسلامی و شکل گیری نظامی اسلامی، پست ها و مسؤولیت های حساسی به روحانیت واگذار شد، این توقع را برای برخی ایجاد کرد که به لزوما باید به جایگاه اجرایی مناسبی اشتغال پیدا کنند و از این رو برخی طلاب برای پیشرفت اخلاقی و تحصیلی تلاش زیادی از خود نشان نمی دهند.

وی ادامه داد: برخی طلاب گمان می کنند که عمری از آنها گذاشته و به آنچه توقع داشتند نرسیده اند، درحالی که یک طلبه نباید به جایگاه های اجرایی به عنوان یک هدف نگاه کند، بلکه انگیزه اصلی او باید رسیدن به اوج قله های کمالات معنوی، فقاهت در دین و رسیدن به نقطه ای باشد که بتواند در مسیر ارشاد جامعه قدم بردارد و مشکلات و سختی ها او را از راه به در نکند.

نماینده سابق مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم دقت مسؤولان حوزه در گزینش و پذیرش طلاب ابراز داشت: باید در مرحله تثبیت به راحتی با طلاب جدیدالورود ارتباط برقرار کرد تا آینده و هدف طلبگی آنها مشخص شود و افرادی به عنوان طلبه در حوزه بمانند که از شایستگی های لازم برای این عرصه برخوردار باشند.

وی تأکید کرد: در روزهای ابتدایی نیز باید از زندگانی علما و بزرگان دین برای طلاب مثال زده شود تا مسیر طلبگی و سختی های آن را بشناسند، چراکه نشان دادن عملی راه می تواند بسیاری از پژمردگی های بعدی را از بین ببرد؛ طلبه حقیقی برای ماندن در حوزه و خدمت به مردم در هر نقطه ای از کشور حتی پس از رسیدن به مراتب بالای علمی و معنوی نیز همه مشکلات را به جان می خرد و برخوردهای نامناسب نیز او را برای رسیدن به آینده روشن باز نمی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ‌موسوی با اشاره به این که باید سنخ مباحث حوزوی نیز از ابتدا برای طلاب توضیح داده شود، ابراز داشت: طلبه باید بداند که مباحث حوزه از جمله مباحث عمیق علوم انسانی و اسلامی است و به آسانی هم قابل فهم نیست، به هرحال باید همه نکات مربوط به حوزه برای طلاب توضیح داده شود تا آنها خودشان را برای همه سختی های احتمالی آماده کنند.

وی ابراز امیدواری کرد که با نشان دادن راه صحیح به افرادی که تازه وارد حوزه می شوند می توانیم در آینده طلابی با انگیزه های معنوی قوی داشته باشیم که آمادگی کافی برای بر دوش کشیدن مشکلات و مسائل اسلام داشته باشند؛ ما ان شاءالله با تلاش در آینده حوزه انسان هایی متوقع نخواهیم داشت، بلکه افرادی داریم که مسؤولیت شناس، وظیفه شناس و آماده برای پویا کردن مکتب اسلام هستند./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات