۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۵۲۶۲۷۷

گزارش رسا از شرایط نا بسامان حوزه علمیه ماکو

حوزه علمیه ماکو از شرایط نا بسامانی برای تحصیل طلاب برخوردار است و به رغم قول مساعد تولیت این مدرسه علمیه جهت بهسازی و تعمیر بافت فرسوده آن، این اقدام تا نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی به تأخیر انداخته شد.
حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو حوزه علمیه ماکو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حوزه علمیه ماکو از شرایط نا بسامانی برای تحصیل طلاب برخوردار است و به رغم قول مساعد تولیت این مدرسه علمیه جهت سازی و تعمیر بافت فرسوده آن، این اقدام تا نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی به تأخیر انداخته شد.

حجت الاسلام صادقی مدیر حوزه علمیه ماکو در توصیف شرایط نا بسامان این مدرسه علمیه می گوید که بافت فرسوده ساختمان خوابگاه ها به گونه ای است که حتی طلاب در مباحث بهداشتی نیز دچار مشکل هستند و خطرات برق و وجود حیوانات خطرناک چون مار در دیوارها، خوابگاه را عملا غیر قابل سکونت کرده است به طوری که طلاب برای دو روز حوزه را تعطیل و آن را ترک کردند.

وی همچنین با اشاره به دعوت دوباره از طلاب برای حضور در مدرسه علمیه، گفت: برای قابل تحمل کردن این شرایط خوابگاه طلاب به ساختمان کلاس ها که شرایط مساعدی نسبت به ساختمان خوابگاه داشت انتقال پیدا کرد و کلاس های درس در چادر و در محوطه برگزار شد، اما با فشار مسؤولان کلاس ها به ساختمان خوابگاه انتقال یافت تا آبروی مسؤولان حفظ شود.

این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که طلاب و اساتید حوزه ماکو در اعتراض به شرایط نا بسامان حوزه علمیه ماکو اعلام کرده اند اگر اوضاع حوزه علمیه ماکو از سوی مسؤولان سر و سامان پیدا نکند در روزهای آینده به نشانه اعتراض چادرها را در داخل شهر نصب کرده و در مقابل چشمان مردم مشغول درس می شوند.

بعد از پیگیری های طلاب مدرسه علمیه ماکو و حضور در مرکز مدیریت حوزه علمیه استان و همچنین حضور در دفتر امام جمعه ارومیه جهت پیگیری و اعلام اعتراض خود نسبت به شرایط نابه سامان در ماکو برای تحصیل علوم دینی مدیریت استان در پیامی طلاب را به خویشتن داری دعوت کرد و چنین اعلام کردند که مسأله مدرسه علمیه ماکو از طرف مدیریت استان و شورای حوزه علمیه استان در حال پیگیری است و ان شاءالله در نزدیک ترین زمان نتایج اطلاع رسانی خواهد شد.

طلاب این حوزه علمیه می گویند که با مقایسه دو حوزه علمیه خوی و ماکو متوجه می شویم ظاهرا معاونت های استانی ارتباطی با موفقیت های حوزه های علمیه استان ندارند و وجود یا عدم آنها در موفقیت های حوزه های استان هیچ تاثیری ندارد، آنها می گویند ماکو رسیدگی خواهد کرد با اینکه همه مسؤولان از مشکلات این مدرسه علمیه خبر دارند چه کسی به مشکلات حوزه علمیه رسیدگی خواهد کرد؟

حجت الاسلام صادقی مدیریت حوزه علمیه ماکو با بیان اینکه در دو جلسه هیأت امناء مدرسه علمیه ماکو قرار بر این شد تا روند بهسازی این مدرسه با سرعت آغاز شود، افزود: در جلسه ۱۶ خرداد مصوب شد بعد از عید فطر این تعمیرات آغاز شود، جلسه دیگری را تشکیل دادیم و از امام جمعه خواستیم که در این جلسه حضور داشته باشند، اما وی در این جلسه حاضر نشد و متوجه شدیم در محضر امام جمعه ارومیه قبول استعفاء خود را خواستار شده است.

وی افزود: با استعفاء و شانه خالی کردن مشکلات حل نخواهد شد، تیرماه قرار بر انجام تعمیرات اساسی بود اما تا به امروز این اقدامات به تأخیر افتاد، به جهت این تعمیرات دوره تابستانی و بسیاری از برنامه های مدرسه تعطیل شد اما هیچ اقدامی تا به امروز صورت نگرفت.

برخی طلاب می گویند که حوزه علمیه ماکو دارای موقوفات فراوانی است و دارای منابع درآمدی دیگری نیز هست و به حد کافی از لحاظ مالی تامین است، اما با این وجود حوزه علمیه ماکو مورد توجه امام جمعه نبوده است.

امروز شاهد آن بودیم که اقداماتی در بهسازی این مدرسه علمیه آغاز شده است، طلاب می گویند این اقدامات در آستانه سفر شورای عالی حوزه های علمیه است، از امام جمعه ماکو متشکر هستیم اما این اقدامات با عجله وی در آستانه سفر شورای عالی حوزه های علمیه دارای شائبه است.

مدیر مدرسه علمیه ماکو می گوید: بعد از اعتراضات و در آستانه سفر شورای عالی حوزه های علمیه که قرار بود پیش از اینها به استان و شهر ماکو سفر کند اما آنها نیز سفر خود را به تأخیر انداختند و با بیشتر شدن اعتراضات تصمیم به سفر به این شهر گرفتند، شاهد آن هستیم که لودرها اطراف مدرسه را از وضعیت نا بسامان پاکسازی می کنند، درب های خوابگاه ها تعویض می شود و برق و لوله کشی ساختمان تعمیر می شود، از اصحاب رسانه خواستار آن هستیم که در جلسه شورای عالی حوزه های علمیه حضور داشته باشند و این جلسه را انعکاس دهند./۸۵۴/پ200/ب1

ارسال نظرات