۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
کد خبر: ۵۲۶۲۱۱

حمایت جمعیت علمای پاکستان از مسلمانان میانمار

جمعیت علمای پاکستان خواستار اقدام فوری ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی و دولت اسلام‌آباد برای کمک به مسلمانان میانمار شد.
حمایت علمای پاکستان از میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، صاحبزاده ابولخیر زبیر رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان(نورانی) با برگزاری کنفرانس خبری در باشگاه مطبوعاتی شهر حیدرآباد از توابع ایالت سند گفت: دولت پاکستان با درخواست برگزاری اجلاس فوری سازمان کنفرانس اسلامی به کشتار مردم میانمار پایان دهد.

وی در جمع مردمی که برای حمایت از مسلمانان میانمار تظاهرات برپا کرده بودند گفت: پاکستان باید روابط تجاری و دیپلماتیک با میانمار را قطع کند.

ابولخیر زبیر تأکید کرد: اگر «راحیل شریف» فرمانده ارتش کشورهای اسلامی است برای کمک به مسلمانان میانمار وارد عمل شود.

وی افزود: آیا ائتلاف کشورهای اسلامی به سرپرستی آل سعود برای حفظ منافع آمریکا به وجود آمده است و اگر چنین نیست مسلمانان میانمار منتظر کمک ارتش کشورهای اسلامی هستند.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام تأکید کرد: پاکستان باید با ارسال مواد غذایی و سایر تدارکات به مسلمانان بی‌پناه در مرز میانمار و بنگلادیش کمک کند.

دکتریونس دانش، ناظم علی آرائین، صاحبزاده محمود احمد قادری،حسین بخش حسینی،میر بلاج، محمد ارشد صدیقی و ارشاد نقشبندی از دیگر علمای عضو جمعیت علمای پاکستان با سخنرانی در جمع مردم خواستار اعلام جهاد علیه دولت میانمار و نجات مسلمانان این کشور شدند.

اعضای جمعیت علمای پاکستان با حمل پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود الجهاد الجهاد و لبیک لبیک مسلمانان میانمار حمایت خود را از آنها اعلام کردند.

اعضای جمعیت علمای پاکستان با در دست داشتن عکس فجایع میانمار خواستار اقدام فوری دولت اسلام‌آباد برای کمک به مردم میانمار شدند.

مسلمانان میانمار به آستانه فاجعه نزدیک می‌شوند

چالش کنونی مسلمانان آواره میانمار شامل سلب هویت، نداشتن مکانی برای زندگی، کمک‌های بسیار اندک از سوی مجامع بین‌المللی و کشورهای دارای امکان کمک به این آوارگان است، به گونه‌ای که مجامع حقوق بشری و کشورهایی که مدعی کمک به این افراد در هنگام بروز بحران هستند هنوز نتوانسته‌اند از این آزمایش سربلند بیرون آیند.

در حال حاضر وضعیت آوارگان مسلمان روهینگیایی بسیار اسفناک است تا جایی که ممکن است به زودی در میان این افراد، فاجعه‌ انسانی بزرگی رخ دهد. 

در این حال هرچه که زمان می‌گذرد، وضعیت افراد مستقر در کمپ‌های آوارگان روهینگیایی بحرانی‌تر و به نقطه آستانه بروز فاجعه‌ای انسانی نزدیک‌تر می‌شود.

کمپ‌های دست‌ساز؛ بحرانی در بین آوارگان

بنابر اعلام ارزیابان مجموعه‌های امدادرسان، مجموعه کمپ‌های دست‌ساز آوارگان، به نوبه خود به یک بحران بزرگ بشری در این منطقه از آسیا تبدیل شده است.

اکنون بسیاری از کشورهای اسلامی و سایر کشورها باید به این فکر باشند که چگونه عملا به آوارگان روهینگیایی کمک کنند، چرا که صدور بیانیه‌های محکومیت‌آمیز و یا بیان سخنان دلجویانه دردی از این مردم دوا نمی‌کند، به ویژه این‌که اکنون فصل باران‌های موسمی و سیل‌‌آسا در منطقه مرزی میان میانمار و بنگلادش و محدوده شهر «کاکس بازار» بنگلادش است.

ضرورت تشکیل مرکز امدادرسانی جهانی

با توجه به احتمال وقوع فاجعه انسانی در میان آوارگان مسلمان روهینگیایی، لازم است هرچه سریع‌تر یک «SOS»(مرکز امدادرسانی) جهانی تشکیل شود.

در این میان نبود آب آشامیدنی به میزان کافی، فقدان امکانات، وضعیت نامناسب بهداشتی و سوءتغذیه فراوان هر لحظه این جماعت ستمدیده را به احتمال وقوع بحرانی بزرگ نزدیک‌تر می‌کند. لذا بهتر است جامعه جهانی هر چه زودتر یک مرکز امدادرسانی و یک تیم عملیاتی مشترک و هم‌افزا را که در برگیرنده کشورهای فعال در این حوزه باشد، برای رسیدگی به وضعیت آوارگان میانماری تشکیل دهد.

بی‌شک تاکنون یکی از کشورهای مؤثر و دخیل در حوزه امدادرسانی سریع و فوری به اقلیت مظلوم مسلمان روهینگیا، جمهوری اسلامی ایران و ارگان جمعیت هلال احمر بوده است، در حالی که دیگر کشورها در این زمینه وارد عمل نشده و اقدامی تأثیرگذار انجام نداده‌اند؛ بنابراین بهتر است فعالان حوزه امدادرسانی، شامل هلال احمر در کشورهای اسلامی و صلیب سرخ در سایر کشورها نیز هرچه زودتر به داد این مردم برسند و برای تشکیل مرکز امدادرسانی همکاری کنند.

درخواست لغو شهروندی رییس‌جمهور میانمار در کانادا

صدها نفر از مسلمانان و غیرمسلمانان شهر «تورنتو» کانادا روز گذشته در تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه نسل‌کشی در میانمار لغو شهروندی کانادایی رییس‌جمهور این کشور را خواستار شدند.

هفته گذشته نیز، کمپینی در یک پایگاه اینترنتی برای لغو شهروندی افتخاری رهبر میانمار که در سال 2007 از کانادا دریافت کرد، راه‌اندازی شد و تاکنون بیش از 20 هزار نفر آن را امضا کرده‌اند.

گفتنی است «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا، روز چهارشنبه (22 شهریور) در یک گفت وگوی تلفنی از آنگ سان سوچی خواست به خشونت‌هایی که موجب کشته‌شدن صدها مسلمان روهینگیا و فرار و بی‌خانمان شدن بیش از 400 هزار نفر از آن‌ها شده است، پایان دهد.

سریلانکا و سناریویی شبیه روهینگیا

بسیاری از تامیل‌ها و مسلمانان سریلانکا، شرایط کشور خود و میانمار را شبیه می‌دانند. در هر دو کشور بودیسم دین غالب است و راهبان افراط‌گرای بودایی برای برانگیختن احساس نفرت علیه اقلیت‌های دینی و قومی تلاش می‌کنند. سریلانکا کشوری جزیره‌ای در جنوب آسیا بوده و اکنون شاهد افزایش حملات علیه اقلیت مسلمان است.

طی روزهای اخیر در این کشور هندوهای تامیل در کنار مسلمانان به خیابان‌ها آمده و با برگزاری تظاهرات با مردم روهینگیا در میانمار اعلام همبستگی کردند.

فریاد پیروان ادیان لکهنو در حمایت از مظلومان میانمار

با فرار هزاران مسلمان روهینگیا از آنچه سازمان ملل «پاکسازی نژادی» در شمال میانمار نامیده، مسیحیان و مسلمانان و پیروان سابر ادیان هند در شهر «لکهنو» گردهم آمدند تا اعتراض خود را نسبت به این جنایات اعلام کنند.

پیروان ادیان مختلف هند در این گردهمایی که روز جمعه(24 شهریورماه) برگزار شد، خواستار پایان خشونت‌های میانمار علیه اقلیت مسلمان روهینگیا شدند.

معترضان خواستار تحریم دولت میانمار از سوی سازمان ملل و قرار دادن عاملان شکنجه مسلمانان در فهرست تروریست‌ها شدند.

کمکهای ایران در میان مسلمانان میانمار توزیع شد

مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: نخستین مرحله توزیع محموله کمک‌های بشردوستانه این جمعیت با هماهنگی و نظارت هلال احمر بنگلادش در میان مسلمانان میانمار در اردوگاههای اوخیا، تن کالی، کوتوبالانگو انجام شد.

وی با اشاره به توزیع محموله کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در جنوب غربی بنگلادش و نزدیک مرز میانمار اظهار داشت: این محموله شامل 40 تن اقلام دارویی، زیستی، بسته‌های غذایی شرایط اضطراری، چادر، زیرانداز، پتو، کلمن و انواع کنسرو بود که درمیان مسلمانان روهینگیایی میانماری ساکن در اردوگاههای یاد شده توزیع شد.

سلیمی بیان داشت: مجموع محموله‌های کمک‌های بشردوستانه در نظر گرفته شده از سوی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای مردم مسلمان روهینگیایی 160 تن اقلام غذایی، زیستی، دارویی و بهداشتی است که در چند مرحله و در روزهای آتی از طریق هوایی به این کشور ارسال خواهد شد.

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود؛ جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور پاسخگویی به حوادث و سوانح داخلی، منطقه ای و بین المللی و بر اساس وظیفه ذاتی خود برای تامین نیازهای دارویی، بهداشتی، زیستی و غذایی مسلمانان روهینگیایی اعلام آمادگی کرده است.

گفتنی است نخستین محموله کمک های بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران حاوی اقلام زیستی، بهداشتی، درمانی و غذایی برای توزیع بین مردم مسلمان میانمار روز گذشته(جمعه) وارد فرودگاه شاه امانت بندر چیتگانگ کشور بنگلادش شد. این محموله شامل 40 تن اقلام امدادی، دارو، غذایی (برنج، روغن مایع خوراکی، چای کیسه ای و شکر)، دارویی، زیستی، ست ظروف آلومینیومی، بسته‌های غذایی شرایط اضطراری عمومی، چادر، زیرانداز، پتو و کلمن آب است./۹۹۴/ب۹۰۳/ف

ارسال نظرات