۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۵۲۶۲۰۲
مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان:

الگوسازی مبتنی بر دین باوری کارکرد مؤثر هیئات مذهبی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، الگوسازی مبتنی بر دین باوری را کارکرد بسیار مؤثر هیئات مذهبی عنوان کرد و گفت: آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعی هیئات مذهبی در جامعه و کارکرد آنها در برقراری تعاملات در سطوح مختلف مردمی است.
انصاری راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، حجت الاسلام علی اکبر انصاری راد مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، امروز در نشست هماهنگی برگزاری همایش توجیهی مسؤولان هیئات مذهبی در سالن کنفرانس تبلیغات اسلامی هرمزگان گفت: هیئات مذهبی از قدیمی ترین نهادهای مردمی و اجتماعی بوده که حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعظیم شعائر دینی به ویژه بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت می کنند.

وی در ادامه افزود: یکی از کارکردهای بسیار مؤثر هیأت های مذهبی، الگوسازی، مبتنی بر دین باوری و رعایت هنجارها، ارزشها و اصول انقلاب اسلامی است. افراد با حضور در دسته جات، تکایا و حسینیه ها و استماع احادیث و درسهای اخلاقی و بهره‌مندی از آیات الهی، سیره‌ علمی و عملی ائمه معصومین(ع) و اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت(ع) به صورت علمی و کاربردی، گام در مسیر فرهنگی می‌نهند که مبنای آن رعایت معنویات، اخلاقیات، اصول و مبانی اسلام ناب محمدی (ص) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: اصلی ترین رسالت هیئات مذهبی اقامه عزاداری و سوگواری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سید الشهدا(ع) و احیای فرهنگ پرشور و شعور و بالنده‌ی عاشورا و تعظیم شعائر مذهبی و دینی است، اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعی این هیئات در جامعه و کارکرد آنها در برقراری تعاملات در سطوح مختلف مردمی است.

حجت الاسلام انصاری راد ادامه داد: این کارکرد، انسان را برای رسیدن به یک هویت مذهبی و حیات دینی کمک می کند، فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) درس آموز ابعاد گوناگون زندگی بشر و متفکرین، خاصه شیعیان بوده است، به عنوان نمونه؛ ماهاتما گاندی، رهبر اندیشمند انقلاب و تحول بزرگ هند می گوید: من زندگی امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندم و توجه کافی به صفحات کربلا کردم و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین(ع) پیروی کند.

وی ابراز داشت: در این راستا و با توجه به شعائر و اهداف عالی و بلند حاکم بر حرکت حسین بن علی (ع) و فرهنگ عاشورا، هیأت های مذهبی نیز ضمن اقامه‌ عزاداری و سوگواری و بزرگداشت مناسبت های عظیم اسلامی در دیگر شئون اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی که در شرع مقدس اسلام و احادیث معصومین (ع) آمده است، وارد شده و نسبت به اجرای آن با جدیت فراوان می کوشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: در آستانه ماه محرم قرار گرفته ایم که بزرگترین مراسم مذهبی ما در دهه محرم برگزار می شود و همه کشور و آحاد مردم ما با همه سلایق، مذاهب و ادیان در این دهه به سوگ اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش می نشینند.

حجت الاسلام انصاری راد با تاکید بر زدودن آسیب های احتمالی از هیئات مذهبی افزود: در سالهای اخیر هیئات مذهبی و مبلغان، مراجع تقلید و صاحبنظران حوزه دینی و فرهنگی تلاش کردند خرافات از ساحت مقدس این عزاداری ها دور شود.

وی با تاکید بر لزوم ارائه تذکرات لازم به هیئات مذهبی، مادحین و مبلغان استان در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، تذکرات ارائه شده در این زمینه را نتیجه‌بخش دانست و گفت: اگر برخی هیئات مذهبی به حال خود رها شده و نظارتی بر آن‌ها وجود نداشته باشد در آینده مشکل‌ساز خواهند شد که در این راستا برخورد تدبیرانه باید صورت گیرد./۸۵۱/پ202/ب1

ارسال نظرات