۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۵۲۶۱۲۴
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش مخالفت‌ها با اجرای همه‌پرسی در کردستان عراق

علمای عراقی خواستار تجدید نظر مقامات کردستان راجع به استقلال از عراق شدند و تاکید کردند که این اقدام به هیچ وجه به سود کشور نیست.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: کشتار و جنایت ها علیه مسلمانان میانمار و اصرار مسئولان کردستان عراق بر اجرای همه پرسی با اعتراضات فزاینده علما و نخبگان جهان اسلام مواجه شده است. ادامه آزادسازی مناطق سوریه و سرکوب معترضان بحرینی از دیگر موضوعات مهم هفته پیش در جهان اسلام است.

صدای مسلمانان میانمار را به دنیا برسانید
شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در گفت‌وگو با رسا با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در کشتار مسلمانان روهینگا تاکید کرد که استمرار این وضعیت به جنگ تمام عیار مذهبی منجر خواهد شد.

آیت الله سید کاظم حسینی حائری طی بیانیه ای نسل کشی مسلمان در کشور میانمار را محکوم کرد. وی افزود: باید صدای مسلمانان مظلوم میانمار به گوش نهادهای حقوق بشری و بین المللی که تاکنون گوش هایشان را نسبت به اخیار این وقایع بستند برسانیم تا نسل کشی مسلمانان میانمار پایان یاید.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی خاطرنشان کرد: «سکوت در برابر نسل کشی میانمار خجالت آور، عامل رسوایی سازمانهای حقوق بشر و نشان دهنده عدم صداقت سازمانهای بین المللی در انجام وظایف خود است.» وی  خاطرنشان کرد: «در حالی سازمانهای بین المللی و کشورهای مختلف از تحرکات هستهای کره شمالی به شدت ابراز نگرانی میکنند که چشم خود را در برابر کشتار دسته جمعی مسلمانان میانمار بستهاند و حتی از برگزاری یک نشست و یا تماس تلفنی برای محکوم کردن این اقدام وحشیانه دریغ میورزند.»

عباس شومان معاون شیخ الازهر مصر با اشاره به وضعیت مسلمانان روهینگا تاکید کرد که «اردوگاه‌های اسکان آوارگان راهکار حل بحران پناهندگی و آوارگی مسلمانان نیست.» وی افزود: «مشکل در آن نیست که اردوگاه‌های اسکان آوارگان در خاک میانمار، بنگلادش و یا غیر آن باشد بلکه مشکل اساسی در جنایت هایی است که علیه مسلمانان روهینگا فارغ از مکانی که در آن ساکن هستند، انجام می گیرد.»

مجدی عاشور مشاور مفتی مصر با محکومیت اقدامات بوداییان در نسل کشی مسلمانان تاکید کرد که جنایت های آنها کمتر از جنایت های گروهک تروریستی داعش نیست.

لزوم عادی سازی روابط لبنان و سوریه
شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: روسیه شریک مهمی در جهت شکستن جهان تک قطبی به رهبری آمریکاست و در ناکام گذاشتن طرح خاورمیانه جدید در سوریه سهم مهمی ایفا کرد. همچنانکه در دفاع از خواسته ملت های منطقه و مقابله با تروریسم تکفیری سهم داشت

حجت الاسلام محمد یزبک رییس شورای اجرایی حزب الله تأکید کرد که نیروهای مقاومت بلافاصله پس از حمله اسرائیل به لبنان در شهرک های صهیونیستی جولان خواهند داد.

سعد الحریری نخست وزیر لبنان از توافق با حزب الله درباره امنیت و ثبات خبر داد و افزود: هرگز اجازه نخواهیم داد آتش فتنه بین شیعه و سنی شعله ور شود.

حجت الاسلام حسن المصری نایب رییس جنبش امل نیز آزادی مرزهای شرقی لبنان را تبریک گفت و اظهار داشت: «هجمه علیه مقاومتی که آزادی مرزها از لوث تروریست ها را به همه ملت لبنان تقدیم کرد، عجیب است.» وی افزود: «ورود ما به جهان از راه سوریه امکان پذیر است و کسی که روابط با سوریه را نمی خواهد، در برابر پیشرفت اقتصادی لبنان ایستاده است.»

ابومصطفی که وظیفه فرماندهی نیروهای حزب الله را در دیرالزور بر عهده داشته است، تأکید کرد که شکست محاصره این شهر و فرودگاه نظامی آن به معنای واقعی کلمه یک پیروزی راهبردی است.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان گفت: لبنان هیچگاه به سوی فتنه داخلی که عربستان درصدد آن است، نخواهد رفت. همه مسؤولان لبنانی بر عدم اهتمام به خواسته های فتنه آفرین سعودی اتفاق نظر دارند که یک شکست مجدد برای آل سعود به شمار می آید.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان گفت:  گره خوردن جبهه های مقاومت در یمن و عراق و سوریه به هیچ وجه تصادفی نیست و جبهه آمریکا، رژیم صهیونیستی و داعش که سال هاست به ارتکاب جنایت علیه ملت های مسلمان می پردازد باید ضربه محکمی خورده تا به دشمنی و تروریسم و تجاوزهای مستمر پایان دهد.

سید علی فضل الله امام جمعه بیروت گفت: از کردها می خواهیم نسبت به خطرهای این مساله و پیامدهای منفی آن هوشیار باشند چرا که آثار این موضوع به مرزهای عراق منحصر نشده و بر منطقه تاثیر می گذارد.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله، لبنان را به دژی در برابر تهدیدهای داعش و جبهه النصره و مانور رژیم صهیونیستی عنوان کرد و افزود: اسرائیل بزرگترین مانور را با حضور ده ها هزار سرباز در مرزهای جنوبی لبنان انجام داده و به حاکمیت هوایی کشور تجاوز می کند اما در دریای ترس و هراس غرق شده و هیچگاه طعم تلخ شکست در سال 2006 را از یاد نبرده است.

لزوم تجدید نظر کردستان درباره تجزیه عراق
حجت الاسلام قبانچی با بیان اینکه برنامه جدایی اقلیم کردستان از عراق محکوم به شکست است، خاطرنشان کرد: «ملت عراق با صبر، بردباری و سعه صدر درپی حل عقلانی این مشکل است بنابراین طرفهای مختلف را به گفتوگو مسالمت آمیز دعوت میکنند.» وی تاکید کرد که اگر نیروهای امنیتی و بسیج مردمی نبودند اکنون اقلیم کردستان زیر سلطه جریان تروریستی داعش قرار داشت.

آیت‌الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق امروز در بیانیه ای سران منطقه کردستان را به اجتناب از ارتباط با رژیم صهیونیستی توصیه کرد و از آنان خواست که از تجربه روابط شاه ایران و جنوب سودان با رژیم صهیونیستی درس عبرت بگیرند.

حضرت آیت الله شیخ اسحاق الفیاض از مراجع تقلید نجف اشرف بیان داشت که مبلغان باید در منبر حسینی مشکلات مردم را بیان و از مسؤولان بخواهند که خواستههای آنان را برآورده کنند.

«احمد معتوق» اسیر حزب‌الله  که به تازگی از اسارت داعش آزاد شده  در میان استقبال عظیم مردمی وارد زادگاهش «صیر» در جنوب لبنان شد.

تغییر رییس دستگاه امنیتی بحرین بی فایده است
سعید الشهابی رییس جنبش آزادگان بحرین گفت: اگر جهانیان واقعا به حقوق بشر و آزادی ملت ها احترام می گذاشتند آمریکا و انگلیس سیاست های خود را در قبال نظام آل خلیفه به ویژه پس از این گزارش تغییر می دادند. بحرین در بدترین و سیاه ترین شرایط تاریخی خود قرار دارد و حمد بن عیسی در حال تخریب کشور و تجاوز به حرمت هاست.

جمعیت ملی دموکراسی (وعد) بحرین در پیامی نوشت: خروج از بحران به وسیله شیوه های امنیتی تا تصویب قوانینی که به حبس شهروندان می انجامد به هیچ وجه ممکن نیست بلکه با بازگشت به میز مذاکره و لغو احکام صادره علیه وعد و الوفاق و توقف فشار به جمعیت های سیاسی معارض محقق می شود.

علی الاسود نماینده سابق پارلمان و عضو فراکسیون الوفاق اسلامی بحرین درباره تغییر رییس دستگاه امنیت ملی این کشور تصریح کرد: تجاوز در زندان های بحرین و شکنجه زندانیان در اتاق مرگ با تغییر رییس دستگاه امنیت ملی متوقف نخواهد شد.

حجت الاسلام سید مرتضی السندی از رهبران جریان الوفای اسلامی بحرین با اشاره به نقشه امنیتی جدید آل خلیفه برای خاموش کردن صدای انقلاب و مقاومت مشروع این ملت گفت: این مساله نشان دهنده ورشکستگی نظام در داخل و خارج است. این نقشه که به تازگی اعلام شده است به هیچ وجه جدید نیست و نظام آل خلیفه این نقشه را با سرکوب ملت اجرا کرده است .

الازهر خواستار توجه علما به مسائل مستحدثه
شوقی علام مفتی مصر با تشریح نحوه شکلگیری مذاهب اربعه اهل سنت تاکید کرد که سیره علمای مذاهب اسلامی همواره بر احترام متقابل استوار بوده است.

عبدالفتاح العواری رییس دانشکده اصول الدین الازهر تاکید کرد که شیخ الازهر هیچ حقوقی را از دولت به عنوان شیخ الازهر دریافت نکرده و به صورت قربة الی الله مشغول به فعالیت است.

دارالافتای مصر با بیان آنکه نسبت دادن جنایتهای تروریستی به اسلام به دور از انصاف است، اسلام را دین صلح جهانی توصیف کرد.

عباس شومان معاون شیخ الازهر با اشاره به لزوم فراگیری مسائل مستحدثه از طلاب و روحانیان درخواست کرد که اهتمام ویژه‌ای نسبت به مسائل روز نشان دهند.

عربستان: رویترز گزارش داد که عربستان سعودی یک مقام مذهبی مهم به نام سلمان العوده را بازداشت کرد. این بازداشت به نظر می رسد بخشی از یک سرکوب علیه اسلام جویان منتقد حاکمان این پادشاهی است.

یمن: عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن تاکید کرد که کشورهای عربستان و امارات در تیررس موشک ها قرار دارند و پهپادهای یمنی بزودی بمباران اهداف خود در عربستان را آغاز خواهند کرد/۹۸۳/ب۹۵۳/ک

ارسال نظرات