۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۵۲۶۱۱۹

صد و هفتمین شمارۀ فصلنامه علمی ـ ترویجی رسانه منتشر شد

در این شماره هفت مقاله تخصصی درباره موضوعاتی چون: نقش مطبوعات اقتصادی در توسعه صادرات غیرنفتی، شاخص‌های برندسازی شخصی و سیاسی دونالد ترامپ، اثر تبلیغات رسانه‌های بازار کار، ساز و کار برجسته‌سازی در کنترل افکار عمومی و منتشر شده است.
سانه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، صد و هفتمین شمارۀ فصلنامه علمی ـ ترویجی رسانه ( ویژۀ تابستان 1396) منتشرشد.

در این شماره از فصلنامه رسانه هفت مقاله تخصصی در زمینه موضوعاتی چون: نقش مطبوعات اقتصادی در توسعه صادرات غیرنفتی، شاخص‌های برندسازی شخصی و سیاسی دونالد ترامپ، اثر تبلیغات رسانه‌های بازار کار، ساز و کار برجسته‌سازی در کنترل افکار عمومی،... و  تأثیر شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که به قلم نویسندگان و محققان حوزۀ ارتباطات و رسانه تحقیق و تحریر شده است.

فهرست گزیده مقالات ارتباطات جمعی در مطبوعات نیز بخش دیگری از مطالب این شماره از رسانه را به خود اختصاص داده که در فصل بهار 1396 در مطبوعات کشور به چاپ رسیده است.

 موضوع مقالات این شماره رسانه و نویسندگان آن عبارتند از:

- نقش مطبوعات اقتصادی در توسعة صادرات غیرنفتی/ نازنین ملکیان، معصومه صیاد علیجانی

این پژوهش در صدد آن است که به نقش و تأثیری که مطبوعات کشور می‌توانند بر توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشند بپردازد، و به این سؤال پاسخ دهدکه نقش مطبوعات اقتصادی در توسعه صادرات غیرنفتی کشور چیست؟ و با استفاده از مطبوعات اقتصادی چگونه می‌توان به توسعه صادرات غیرنفتی رسید؟

شیوه تحقیق حاضر توصیفی و جهت دستیابی به داده‌ها و اطلاعات لازم از روش پیمایشی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است.

- بررسی شاخص‌های برندسازی شخصی و سیاسی ترامپ و بازنمایی رسانه‌ای آن با تأکید بر رقابت‌های انتخاباتی 2016 ایالات متحده / جواد دلیری

تبلیغات سیاسی و مدیریت تصویر سیاسی و برند، الگویی جدید برای توسعه ارتباطات سیاسی است. از دیدگاه محققان برند شخصی چیزی فراتر از قدرت تأثیرگذاری در ارتباطات سیاسی است و اثر آن در ارائه تصویر فرد حائز اهمیت است. دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با بهره‌گیری از اصول و تاکتیک‌های بازاریابی سیاسی ‌توانست خود را در فضای انتخاباتی آمریکا به عنوان یک برند شخصی ارائه کند و برنده انتخابات باشد.

این پژوهش به واکاوی نحوه بازنمایی برند شخصی دونالد ترامپ و ایجاد آن با تأکید بر رقابت‌های 2016 ایالات متحده و بازنمایی رسانه‌ای آن می‌پردازد.

- بررسی اثر تبلیغات رسانه‌های بازارکار از دیدگاه جوانان 20 تا 30‌ساله تهرانی متقاضی کار در سال‌های 1395 ـ 1394 / غلامحسین بیابانی، وحید امینی‌نژاد

اشتغال یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در کشور، و یافتن شغل مناسب یکی از نیازهای ضروری هر فرد است. امروزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات رسانه‌ای بازار کار تأثیر بسزایی در یافتن شغل دارند. پژوهش حاضر با توجه به اهمیت این موضوع در ایران، به بررسی تأثیر تبلیغات رسانه‌ای بر معرفی فرصت‌های شغلی از دیدگاه جویندگان کار در بین جوانان 30 ساله متقاضی کار که در سال 95ـ 94 به مراکز کاریابی استان تهران مراجعه کرده‌اند، می‌پردازد.

در این پژوهش از پرسشنامه تأثیر تبلیغات رسانه‌ای بر معرفی فرصت‌های شغلی از دیدگاه جوینده کار استفاده شده است.

- نقش ساز و کار برجسته‌سازی در کنترل افکار عمومی اروپا در برابر موج تحریم رژیم صیهونیستی / سیّدوحید عقیلی، علی حاج‌محمدی

جنبش تحریم اسرائیل یک حرکت مردمی است که چند سالی است در اروپا شکل گرفته است. این مقاله قصد دارد با بررسی گزارش‌های خبری مرتبط نشان دهد دولت‌های اروپایی چگونه با کاربست نوعی برجسته‌سازی در سطح رسانه‌های جمعی و سیاست داخلی و خارجی تلاش کرده‌اند مانع از گسترش امواج جنبش تحریم رژیم صهیونیستی شوند و دامنه تاثیرات آن را بر افکار عمومی مردم اروپا کنترل کنند.

- تأثیر استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر سطح اعتماد به نفس جوانان / ندا سلیمانی، لاله کریمی

گسترش سریع و فراگیر شبکه های اجتماعی در بین جوانان پرسش‌هایی را درباره پیامدهای احتمالی آنها برای کاربران و جامعه پدید آورده است. این فناوری‌ سبک زندگی جوانان را بیش از سبک زندگی سایر گروه‌های سنی تغییر داده است. سؤال اساسی در این زمینه این است که جوانان چگونه هویت خود را در جهان فناوری می‌سازند؟ در این تحقیق پژوهشگر به دنبال آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که آیا رابطه‌ای بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی با سطح اعتماد به نفس جوانان وجود دارد؟

- بررسی تطبیقی دلایل گرایش دانش‌آموزان دختر و پسر مقاطع دبیرستانی منطقه 3 تهران به استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی (تلگرام، وایبر، واتس‌اپ و تانگو) / علی گرانمایه‌پور، زهرا کرمی

شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در دنیای امروز یافته‌اند و کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کرده‌اند و نمی‌توان تأثیرات آنها را بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی به‌خصوص جوانان نادیده گرفت. با توجه به اهمیت و ضرورت شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی موبایلی و تأثیر آنها بر زندگی نوجوانان، محقق در این پژوهش به‌دنبال اهدافی چون شناسایی و اولویت‌بندی گرایش به شبکه‌های اجتماعی، شناخت رابطه دموگرافیک و نیز بررسی تطبیقی و شناخت انگیزه‌های گرایش به شبکه‌های اجتماعی موبایلی در جامعه آماری مورد مطالعه است.

- بررسی رابطه میان میزان و نوع استفاده از اینترنت با سبک زندگی/ سمیه تاجیک ‌اسماعیلی، مژگان یوسف‌زاده

 هدف این پژوهش، بررسی رابطه میان فناوری‌های نوین ارتباطی (اینترنت) و سبک زندگی کارکنان سازمان فضایی ایران است.‌ پژوهشگر در این تحقیق از دو بعد به بررسی رابطه بین میزان و نوع استفاده ‌افراد از اینترنت و سبک زندگی آنها و اوقات فراغت پرداخته است./925/ د 103/ش

 

ارسال نظرات