۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۵۲۶۰۵۳
رییس موسسه فرهنگی راه روشن:

مطمئن ترین ابزار شناخت در مسیر معرفت الهی قوه عقل و اندیشه است

رییس موسسه فرهنگی راه روشن با بیان این که در ابتدای مسیر معرفت نخستین و مطمئن ترین وسیله شناخت عقل است، گفت: عقل چراغی فروزان در درون انسان هاست و خداوند متعال نیز نور عقل را حجت خود قرار داده است.
حجت الاسلام مهدی عدالتیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، استاد حوزه علمیه خراسان، ظهر امروز در تالار نور مشهد در ادامه سلسله جلسات تفسیری موسسه راه روشن با اشاره به حس و تجربه به عنوان ابزار های شناخت گفت: حس و تجربه توام با ابزار عقل معنا و مفهوم پیدا می کند و در مسیر معرفت و شناخت عقل نخستین و مطمئن ترین راه است.

وی با بیان این که در ابتدای مسیر معرفت نخستین و مطمئن ترین وسیله شناخت عقل است، خاطر نشان کرد: عقل چراغی فروزان در درون انسان هاست و خداوند متعال نیز نور عقل را حجت خود قرار داده یعنی عقل چراغی است که انسان را در جهان هستی از گمراهی و ضلالت نجات داده و در روایات نیز به عنوان حجت الهی معرفی شده است.

رییس موسسه فرهنگی راه روشن با اشاره به بیان امام کاظم(ع) مبنی بر اینکه خداوند متعال دو حجت بر انسان قرار داده تصریح کرد: حجت ظاهری همین انبیا و ائمه اطهار هستند که می توان با استناد به سخنان آنان استدلال کرد و حجت باطنی عقل انسان است که حجت باطنی سرانجام در روز قیامت به سبب اعمال مرتکب شده مورد مواخذه و بازخواست قرار می گیرد.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که عقل ابزار شناختی است که هم خود انسان آن را درک کرده و هم زمانی که به شرع یعنی به خداوند متعال و رسولان رسید آنان آن را تایید می کنند، ابراز کرد: قرآن کریم مفصلا درباره عقل سخن گفته چراکه دین اسلام دین تعقل بوده و عقل را احیا می کند که این عقل و اندیشه در دین جایگاه رفیعی دارد.

وی با بیان این که انسان ها باید در خلقت آسمان ها و زمین، آمد و رفت شب و روز و حرکت کشتی های سنگین در دریا تامل و تدبر کنند، یادآور شد: این ابرهایی که بین زمین و آسمان معلق هستند در آن تدبر کنید که اینان همه نشانه هایی برای وجود و عظمت و قدرت خداوند هستند و انسان نباید نسبت به خلق اینان بی تفاوت باشد.

رییس موسسه فرهنگی راه روشن با بیان این که عقل عاملی در نجات انسان از بیراهه رفتن است که به وسیله آن از خطا و خطر حفظ شده و از گمراهی و ضلالت نجات پیدا می کند، گفت: خداوند متعال در آیات 53 و 54 سوره مبارکه طه نیز عقل را به عنوان وسیله شناخت معرفی کرده و می گوید به خداوند ایمان بیاورید همان قدرتی که زمین و آسمان را محل آسایش قرار داد.

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که نباتاتی که خداوند به شما داده استفاده کنید که در این شگفتی ها نشانه هایی است برای کسانی که صاحبان عقل و خرد هستند، گفت: قرآن با تعابیر مختلف عقل را به عنوان وسیله هدایت امت معرفی کرده است.

وی با بیان این که عقل نور است اما گاهی جلوی نور را غبار می گیرد که آن غبار نیز همین هوا و هوس است، خاطر نشان کرد: انسان باید بهره گیری از قوه عقل در خلقت تدبر کند، هوا و هوس را کنار بگذارد و منصفانه در خلقت خداوند متعال همچون آسمان و زمین و شگفتی های جهان هستی تامل و قضاوت کند تا به بیراهه و گمراهی نرود./864/پ202/ب1

ارسال نظرات