۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۱
کد خبر: ۵۲۵۹۵۸

مروری بر نیم قرن فعالیت مجتمع آموزشی حضرت رقیه مشهد

مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) که در اواخر دهه ۴۰ آغاز به کار کرد امروز با برخورداری از مهدکودک و دبستان غیرانتفاعی به مجتمع آموزشی تبدیل شده و مطابق نظر مؤسس فقید آن، چشم انداز این مجتمع، شکل گیری یک دانشگاه است.
حوزه خواهران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم قانع، موسس مدرسه علمیه حضرت رقیه(س)، پیش از تأسیس آن در سال 1345، جلساتی را درقالب ختم انعام در منزل خود داشت و به این بهانه، سخنرانی های روشنگرانه انجام می داد. بعدها با استفاده از ارث پدری و اموال خود زمین بزرگتری در نزدیکی منزل خرید تا مکتب بسازد؛ مردم هم مشارکت کردند و مدرسه افتتاح شد که امروز از مدارس منحصر به فرد و پویای حوزه علمیه خواهران مشهد محسوب می شود. برای آشنایی بیشتر با فعالیت های آن پای صحبت خانم افشار، مدیر مدرسه می نشینیم.

وی می گوید: وقتی مدرسه افتتاح شد اول دبیرستان بودم؛ آن اوایل تنها درس احکام، اخلاق و قرآن گفته می شد و در مناسبت های مختلف هم برنامه داشتند. خانم قانع، دلسوز انقلاب و پیرو خط امام بود و تمام دستورات ایشان را اجرا و دیگران را نیز تشویق می کرد، دین را از سیاست جدا نمی دانست. از طرفی هم واقعا به روز بود و با نسل جوان ارتباط صمیمی داشت، من چنان جذب ایشان شده بودم که دائم مکتب می آمدم؛ اواخر دوران طاغوت بود و ایشان همچنان روشنگری می کرد و در راهپیمایی ها حضور فعال داشت. در همین زمان که خانم قانع داستان موسی و فرعون را تفسیر می کرد، شش ماه مدرسه را تعطیل کردند و ایشان را دستگیر کردند. اما جلسات خانگی ایشان همچنان ادامه داشت و با عنایت امام زمان(عج)، در آستانه انقلاب اسلامی، مدرسه بازگشایی شد.

وی ادامه می دهد: دروس طلبگی این مدرسه به شکل رسمی از سال 59 با نام نویسی و آزمون ورودی آغاز شد و من سال 1371 طلبه این مدرسه شدم. از سال 1345 به بعد به کمک خیرین به تدریج خانه های اطراف مکتب خریداری و به فضای آن اضافه شد. همچنین در سال 1374 مدرسه راهنمایی غیرانتفاعی با این مبنا که نسل جوان نیازمند و تشنه معارف الهی است و باید بر همین اساس پرورش یابد، تأسیس شد چرا که چشم انداز خانم قانع، این بود که مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) باید یک دانشگاه شود. سال 75 مدرسه به قصد زیرسازی تخریب شده و با کمک مردم و خیرین و برخی ارگان ها از جمله شهردار وقت که از اعضای هیأت امنا بود، بازسازی شد تا چهار طبقه اسکلت ساختمان با زیربنای هزار مترمربع در چهار طبقه بنا شد. در همین ایام، خانم قانع که عاشق امام زمان(عج) بود به جمکران مشرف شد .همانطور که گفتم وی به مسائل سیاسی ـ اجتماعی حساس بود؛ همیشه یک رادیوی کوچک همراه داشت و اخبار را دنبال می کرد از جمله در سفر جمکران که هنگام اقامه نماز ظهر، دعای «خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما» قرائت نشد از این رو خودشان می روند سخنرانی می کنند که حالشان منقلب می شود و هنگام خروج از درب مسجد به رحمت خدا می روند. خانم قانع تا آخرین لحظات در حال تبلیغ بود. وی شهریور سال 1377 در سن 70 سالگی دار فانی را وداع گفت و در محل سالن اجتماعات مدرسه به خاک سپرده شد. سه روز پس از رحلت ایشان، مدیریت به تصمیم هیأت امنا به بنده منتقل شد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت رقیه(س) با اشاره به خاطره ای از مرحومه قانع در خصوص هویت بخشی به طلاب جوان، می گوید: روزی خانم قانع برای سرکشی از شعبه غیررسمی مدرسه حضرت رقیه(س) رفته بودند، یکی از طلاب با خط خوش روی شومیز مطلبی نوشته بود که ایشان بیش از حد انتظار وی را مورد تشویق قرار داد. مدیر فقید مدرسه، خود را هیچ کاره و طلاب را آینده ساز کشور می دانست، بانوان را به حفظ حجاب و ادامه تحصیل و پیروی از ولایت تشویق می کرد.

افشار درباره نحوه پذیرش مدرسه توضیح می دهد: در آغاز به کار مدرسه، همه مراجعان را حتی از شهرستان می پذیرفتند. یادم هست همان روزها 50 طلبه شهرستانی را در منزل خود اسکان دادند که اکنون از میان همان 50 نفر، زبده ترین محقان و پژوهشگران پرورش یافته اند.

در ادامه، معاون آموزش مدرسه با اشاره به ورود 30 طلبه جدید در هر سال، می گوید: اکنون 170 طلبه (با حداقل تحصیلات دیپلم) در دوره پنج ساله سطح دو این مدرسه در حال تحصیل هستند و در مجموع بیش از 400 نفر تاکنون از این مرکز فارغ التحصیل شده اند که بیشتر رتبه های برتر کارشناسی ارشد در دانشگاه ها هستند. بخش های رایانه، فرهنگی، آموزش، پژوهش، فرهنگی، اعزام مبلغ، کتابخانه، مشاوره، امور مالی و اطلاعات، بخش های اصلی مدرسه هستند که از این میان تنها چهار معاونت تحت حمایت مالی مرکز مدیریت حوزه خراسان قرار دارد.

وی با اشاره به تأمین هزینه های مالی این مرکز از محل کمک های مردمی و خیرین ادامه می دهد: انجمن فارغ التحصیلان مدرسه، از طریق ارائه آموزش های تخصصی در زمینه احکام، نهج البلاغه و عقاید با مبلغان ارتباط مستمر دارد. فارغ التحصیلان این مدرسه اکنون در مراکزی چون شورای حل اختلاف، مدیریت و تأسیس مدرسه، مربی پرورشی مدارس، وکالت، محضرداری و تحصیل در مقطع ارشد و دکترا اشتغال دارند.

معاون آموزش مدرسه حضرن رقیه(س) در ادامه با اشاره به برگزاری کلاس نهج البلاغه با حضور اساتید مجرب در این مرکز می گوید: از میان 30 شعبه غیررسمی این مدرسه که در سطح شهر مشهد فعال هستند، در برخی شعبات مدرسه، درس نهج البلاغه زیر نظر سازمان تبلیغات ارائه می شود، در یکی دیگر از شعبات نیز دوره تحقیقاتی و مطالعاتی برای کتب شهید مطهری و نهج البلاغه وجود دارد.

در پایان، حامدمقدم، معاون فرهنگی مدرسه به جمع ما می پیوندد و  می گوید: مدرسه حضرت رقیه(س) جزء مدارس مطرح کشور از بعد سیاسی ـ اجتماعی است. در ارزیابی مرکز مدیریت حوزه خراسان نیز، معاونت های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی مدرسه برگزیده شده اند. کتاب یکی از فارغ التحصیلان مدرسه در خصوص امام خمینی(ره) نیز رتبه سوم کشور را کسب کرده است. همچنین نمایشگاه ها و نمایش های جذاب در مناسبت های مختلف با حضور طلاب مستعد که اموزش های هنری دیده اند برگزار می شود./930/پ
۲۰۰/ب۱

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طالبیان
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵
سلام کاش درگزارش بیشتربه پشینه و فعالیتهای مکتب در دوران جنگ پرداخته میشد.
0
0
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۲
من دانش آموز مدرسه بنت الحسین بودم.
راهنمایی که مدیریت آن حاج خانم قانع بودن.
من خودم رو دختر حاج خانم میدونم
خدا رحمت شون کند.
اون قسمت از متن که از ایشون یاد شده ونوشته شده که ایشون با جوون‌ها رابطه بسیار خوبی داشتن واقعا همینطور بود
0
0
س
Iran (Islamic Republic of)
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۲
سلام لطفاً تمامی شرایط ورود را هم بگذارید. و اینکه برای هر سطح چه مدت زمان می‌بره ؟ اطلاعات کامل تا اگر شرایط رو داشتیم شرکت کنیم
0
0