۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۵۲۵۸۸۳
حجت الاسلام میرباقری:

مباهله جریانی برای اثبات حقانیت اهل بیت بود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: مسیحیان نجران در جریان مباهله با چشمان خود حق را دیدند؛ اما باز هم مسلمان نشدند و شهادتین را به زبان جاری نکردند.
حجت الاسلام حمید میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حمید میرباقری شامگاه پنج شنبه در سخنرانی خود که در محل صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن روز مباهله، به تشریح شأن نزول آیه مباهله پرداخت.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یکی از باورهای غلط مسیحیان این بوده که حضرت عیسی را پسر خدا می دانند اما اسلام آن را تکذیب می کند. در این آیه شریفه خداوند به پیامبر(ص) می فرماید «وقتی درباره عیسی(ع) به علم و یقین رسیدی و دیدی آن ها قبول نمی کنند، به آن ها بگو ما پسران، زنان و جان خود را می آوریم و شما هم پسران، زنان و جان های تان را بیاورید تا مباهله کنیم و لعنت و نفرین خدا را بر انسان دروغگو بفرستیم.»

وی افزود: مسیحیان نجران این پیشنهاد پیامبر(ص) را پذیرفتند و مهلتی از ایشان خواستند تا مشورت کنند. هنگام مشورت، بزرگ مسیحیان نجران خطاب به افراد خود گفت «فردا باید ببینیم پیامبر برای مباهله چگونه می آید؛ اگر با ساز و دهل و لشگر آمد، بدانید حرفی برای گفتن ندارند و در نتیجه با آن ها مباهله کنید اما اگر بدون جنجال آمد، بترسید و با او مباهله نکنید.»

حجت الاسلام میرباقری یادآور شد: نکته مورد اشاره بزرگ مسیحیان نجران امروز هم مورد توجه است. در عصر حاضر گاهی رسانه ها برای یک مسأله کوچک چنان جنجال و غوغایی به پا می کنند تا افکار عمومی را بمباران کنند اما همان رسانه ها در برابر کشتار هزاران مسلمان در میانمار هیچ خبری را منتشر نمی کنند.

وی با بیان این که «مباهله جریانی برای اثبات حقانیت اهلبیت است»، به مرور جریان مباهله ادامه داد و گفت: مسیحیان نجران صبح روز 24 ذی الحجه در محل مسجد مباهله حاضر شدند و دیدند پیامبر(ص) بدون لشگر و ارتش و ساز و دهل و همراه با امیرمؤمنان(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) به محل مباهله رهسپار شدند. از همین رو زمخشری که از مفسران مشهور اهل سنت است، می گوید «هیچ دلیلی بالاتر از قصه مباهله برای برتری و عظمت خمسه طیبه وجود ندارد.» و در ادامه می گوید «این مسأله دلیلی بر صحت نبوت پیامبر(ص) بود چرا که اگر حق نبود عزیزان خود را برای نفرین کردن به همراه نمی آورد.» 

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: بزرگ مسیحیان نجران آن ها را از نفرین کردن بازداشت چرا که گفت «اگر این افراد نفرین کنند، روزگارتان سیاه خواهد شد.» از همین رو مسیحیان نجران از مباهله سر باز زدند. جبرییل نازل شد و فرمود «ای پیامبر(ص) اگر لب به نفرین باز می کردی، تمام بیابان برای آن ها آتش می شد.» در نتیجه بنا شد جزیه بدهند اما مباهله نکنند.  

وی تصریح کرد: مسیحیان نجران با چشمان خود حق را دیدند اما باز هم مسلمان نشدند و شهادتین را به زبان جاری نکردند. وای از آن زمانی که تعصب و جهالت در زندگی انسان غوغا کند و لجاجت در زندگی پر رنگ شود چرا که این مسأله زندگی انسان را نابود خواهد کرد. مسیحیان نجران به خاطر لجاجت و تعصب بیچاره شدند.

حجت الاسلام میرباقری در پایان لجاجت را یکی از اخلاق تباه کننده زندگی قلمداد کرد و با بیان مصادیقی از آن، خاطرنشان کرد: مبادا در زندگی ما لجاجت باعث جدایی همسران شود و زندگی را متلاشی کند. وقتی کار یک زندگی به طلاق کشیده شود، ابتدای گرفتاری ها و مشکلات برای افراد است چرا که طلاق اگرچه در موارد نادری مانع ندارد اما عمدتا باعث گرفتاری در زندگی انسان می شود. جوان ها گمان نکنند طلاق زندگی آن ها را نجات می دهد./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات