۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۵۲۵۸۷۸

تبیین شبهات اعتقادی در مساله خاتمیت رسول الله

آیت الله سیدان به تبیین شبهات اعتقادی در مساله خاتمیت رسول الله(ص) پرداخت و از طلاب خواست تا به دو کتاب «الهیات» و «خاتمیت آخرین پیامبر» در راستای رفع شبهات مراجعه کنند.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، در ادامه سلسله جلسات هفتگی خود با اشاره به مساله خاتمیت رسول خدا(ص) گفت: مسائل اعتقادی در راستای خاتمیت در دو کتاب «الهیات» و «خاتمیت آخرین پیامبر» به خوبی مطرح شده و پاسخگویی به بسیاری از شبهات صورت گرفته است.

استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: جلد دوم کتاب الهیات آیت الله سبحانی از نظر آیات و روایات مفصل بحث کرده و در پایان نیز شبهات مطرح شده را به صورت جامعی پاسخ داده و در کتاب «خاتمیت آخرین پیامبر» از تالیفات مرحوم آیت الله شیخ محمد مظفری نیز از نظر روایی مباحث و روایات فراوانی جمع آوری شده است.

آیت الله سیدان با اشاره به حدیثی در جلد یازدهم کتاب شریف بحار الانوار با مضمون «إنّما سُمّيَ اُولو العَزمِ اُولي العَزمِ لأنّهُم كانوا أصحابَ الشَّرائعِ و العَزائمِ ؛ و ذلكَ أنَّ كُلَّ نَبيٍّ بعدَ نُوحٍ عليه السلام كانَ على شَريعَتهِ و مِنهاجِهِ و تابِعا لكِتابِهِ إلى زَمَنِ إبراهيمَ الخليلِ» خاطر نشان کرد: این حدیث از نظر دلالت و مذمون به صورت های مختلف مساله خاتمیت را مطرح کرده و برای هر انسانی که بنا دارد تا این جریان را درک کرده و به خوبی بفهمد، کفایت می کند.

وی با بیان این که این حدیث مساله خاتم النبیین را به عنوان رسول آخر و شریعت نهایی به خوبی معرفی کرده، ابراز کرد: این حدیث نشان می دهد پیامبران پس از حضرت نوح، همه تابع شریعت حضرت نوح بودند تا زمان ابراهیم خلیل الرحمن و سپس با حضور رسول خدا(ص) همه امت تا قیامت باید تابع این روش و منش باشند و به عبارتی دیگر نبی مکرم اسلام(ص) نخستین پیامبر از نظر خلقت و آخرین پیامبر از نظر بعثت هستند.

استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به حدیثِ «و شریعه محمدٍ(ص) لا تنسخ الی یوم القیامه و لا نبی بعده الی یوم القیامه فمن ادعی بعده نبوه او اتی بعد القرآن بکتاب فَدَمُهُ مباح لکل من سمع  ذلک منه» در جلد یازدهم بحار الانوار گفت: عبارت «لا نبی بعده» از آن جهت آمده که عده ای خیال نکنند همچنان پس از رسول خدا(ص) نبی وجود دارد و پس از او کسانی شریعتی بیاورند و بدین نتیجه این شریعت رسول الله(ص) تا روز قیامت باقی می ماند و استمرار دارد.

آیت الله سیدان با اشاره به روایتی از حضرت رضا(ع) بیان کرد: بر این اساس هر کس مدعی شود من پیامبر هستم و کتاب آوردم، هر کس این را بشنود و قدرت داشته باشد می تواند او را بکشد و این حدیث از نظر دلالت معتبر و قوی است.

وی با بیان این که نبی آن کسی است که از سوی خداوند متعال با خبر است خواه مأمور به تبلیغ باشد و یا خیر اما رسول حتما رسالت تبلیغ بر دوشش گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: وقتی از زمان رسول الله(ص) ختم نبوت شد، طبیعتا ختم رسالت نیز صورت گرفت چرا که هرگاه نبوتی در کار نباشد، طبیعتا رسالت نیز منتفی است./864/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات