۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۵۲۵۸۷۷
استاد حوزه علیمه:

ضعف فرهنگی عامل جامعه شناختی مدگرایی است

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر ضرورت تولید الگوها و مدهای مناسب و مطابق با هنجارهای بومی در کشور، گفت: ضعف فرهنگی عامل جامعه شناختی مدگرایی است.
حجت الاسلام رییسی

حجت الاسلام علی رئیسی مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان با اشاره به مد و مدگرایی، ریشه ها و شیوه های مدیریت صحیح آن گفت: مدگرایی یا گرایش به مد یک شیوه، سلیقه و یا الگوی فرهنگی است که شخصی آن را می پذیرد.

وی در ادامه افزود: گستره مد و مدگرایی، تمامی قلمروها و سبک پوشش، آرایش و نوع چیدمان خانه و دکوراسیون و دیگر مسائل شامل می شود.

محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: میل به تغییر تنوع و زیبایی یکی از زمینه های گرایش به مد است که در ذات و فطرت انسان ها وجود دارد، انسان در نهایت دوست دارد از یکسانی در زندگی دست به تغییراتی بزند، بنابراین اگر این تغییرات و تنوع طلبی برپایه بسترهای عقلانی و ایمانی باشد مطلوب تلقی می شود.

گرایش به مد در بستر صحیح مدیریت شود 

حجت الاسلام رئیسی گفت: آسیب ها از جایی شروع می شود که شخصی بدون داشتن پایگاهی عقلی یا دینی، چشم بسته یا با رویکرد چشم و هم چشمی خود را از موجودی صاحب فکر و اندیشه به موجودی تابع دیگران درآورد و در انتخاب شیوه و الگوی فرهنگی از دیگران مقلد محض باشد یا چشم به دیگران بدوزد و در زندگی همیشه معطل دیگران بماند.

وی اضافه کرد: اگر گرایش به مد در بستر صحیح مدیریت شود می تواند مفید واقع شود و به زندگی، شادمانی و سرزندگی ببخشد درصورتی که گرایش به مد به مدپرستی تبدیل شود خطرناک است.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: مدپرستی به این معناست که فردی در برابر مدهای دیگران خاضع و خاشع بوده و از خود، هیچ گونه فکری نداشته باشد.

حجت الاسلام رئیسی گفت: در جهان مدرن که پایه های آن بر اباحیت و هوای نفس گذاشته شده، مراکزی در جهان با تولید الگوها و مدها سعی می کنند مدیریت افکار و سبک های زندگی را در دست بگیرند، همانطور که خوراک و طعام می تواند در روحیات و افکار ما موثر باشد، پوشش و تزیینات خانه و امور دیگر نیز در افکار و رفتار ما تاثیرگذارند.

وی بیان داشت: مدگرایی در دوره معاصر به نوعی استعمار فکری و فرهنگی جوامع مختلف تبدیل شده است و حضور مستمر مدهای مختلف در جوامع دیگر و پذیرش بی چون و چرای آنها نیز می تواند ذائقه ها را تغییر دهد و زمبینه جهانی سازی به سبک زندگی غربی را به راحتی به پیش ببرد.

مدگرایی از عوارض مصرف زدگی موجود در جهان است

محقق و پزوهشگر دینی ابراز داشت: مدگرایی از عوارض مصرف زدگی موجود در جهان به شمار می آید، وقتی غربی ها توانستند مصرف زدگی و مصرف گرایی را در بین ملت ها ترویج و اجناس خود را در بازارهای بین المللی عرضه کنند مدگرایی و مدپرستی فزونی یافت، بنابراین مدگرایی و مدپرستی موجود از مصادیق روحیه مصرف گرایی است.

حجت الاسلام رئیسی، ضعف فرهنگی را یکی دیگر از عوامل جامعه شناختی مدگرایی عنوان کرد و گفت: بسیاری از مدهای موجود در جامعه اسلامی، هیچ گونه سنخیتی با هنجارهای فرهنگی نداشته و 180 درجه برخلاف آنهاست.

وی ادامه داد: امروز با حضوری کوتاه در سطح جامعه می توان مدهای پوششی را در قشر جوان اعم از دختر و پسر مشاهده کرد که این نوع پوشش هیچ گونه سنخیتی با زیرساخت های فرهنگی و هنجارهای جامعه ندارد.

 استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: می توان به این نتیجه رسید که اگر جریان های فرهنگ ساز و سیاسی حاکم در کشور، زمینه بسط حضور فرهنگ دنیاگرایی و لیبرالیسم را در کشور فراهم کنند، مدهای رایج در جامعه، همانند مدهای غربی شده و با فرهنگ اسلامی فاصله خواهد داشت.

دستگاه های فرهنگی آسیب های افراط در عرصه مد را عالمانه تبیین کنند 

وی بیان داشت: برای مدیریت صحیح مسأله مدگرایی و علاقه به مد در بین جوانان، دستگاه های فرهنگی باید همزمان دو کار را آغاز کنند، کار فکری و ایجابی یا تبیین و نقد ریشه های فکری و فرهنگی مدهای کنونی برای افراد جامعه نخستین کاری است که باید انجام دهند و نشان دهند که فلان سبک آرایش یا جملات حک شده بر روی لباس های موجود هیچ سنخیتی با هنجارهای جامعه ندارد.

استاد حوزه گفت: همچنین معقولیت هنجارهای فرهنگی و برتری آنها را نسبت به الگوهای غربی بیان و آسیب های افراط در عرصه مد را عالمانه تبیین کنند به عبارتی دیگر، کاری ایجابی از ناحیه فکر و باورها صورت گیرد، چرا که ریشه این تقلیدها به ضعف در بینش ها برمی گردد بنابراین تقویت بینش ها می تواند استقلال فکری را در جوانان ایجاد کند.

وی اذعان داشت: ایجاد روحیه و اعتماد به نفس در بین جوانان نکته مهم دیگری است که با کار ایجابی مرتبط است، کشورهایی مانند مالزی و اندونزی امروزه با تقویت و تزریق اعتماد به نفس در بین مردم و جوانان خود توانسته اند در میان امواج مدرنیته و مصرف گرایی هنجارهای خود را در عرصه های مختلف نظیر پوشش حفظ کنند.

الگوهای بومی با قیمت مناسب در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد

حجت الاسلام رئیسی، تولید الگوها و مدهای مناسب مطابق با هنجارهای بومی را اقدام مناسب دیگری برای جلوگیری از گرایش به مدهای غربی دانست و گفت: این الگوها باید با قیمت مناسب در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: امروز یک زن با حضور در بازارهای پوشاک، اگر به دنبال سبک پوششی مناسب باشد یا به سختی می افتد و یا اینکه متحمل قیمت های سرسام آور باشد و این رقابت مدهای بومی را کاهش می دهد، نمی توانیم با صرف کار فکری و  فرهنگی غیرمرتبط با بازار و اقتصاد بتوانیم مروج مدهای صحیح در جامعه باشیم.

محقق حوزوی در پایان تاکید کرد: افزون بر کارهای فکری و فرهنگی می بایست در عرصه ترویج مد در جامعه نیز با کمک مباحث اقتصادی، مدیریت مد صحیح را در جامعه ایجاد کنیم./851/ت301/ب1

ارسال نظرات