۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۵۲۵۸۳۵
آیت الله نوری همدانی:

محبت مولای متقیان سرمایه بزرگی برای ملت ایران است/ امیرمؤمنان فتح کننده میدان های فضیلت و عظمت

حضرت ‌آیت الله نوری همدانی گفت: محبت مولای متقیان علی(ع) سرمایه بزرگی برای ملت ایران است.
حضرت آيت الله نوری همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی به کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) که با محوریت شخصیت امیرمؤمنان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، خواستار پیاده کردن دستورات اهل بیت(ع) در جامعه شد.

متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و الصوة و السلام علی خیر خلقه و اشرف بریته محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین.

عید سعید غدیر را که بزرگترین اعیاد اسلامی است به همه مسلمانان  جهان مخصوصا به مجمع محترم که به مناسبت عید بزرگ غدیر جلسه ای را به عنوان سیوه علوی(ع) برگزار نموده اند پس از تقدیم سلام و تحیت تبریک می گویم.

پیشنهاد به بنده این بود که افتتاحیه ای برای آن مجمع شریف تقدیم بدارم، در این رابطه خود را حقیرتر و ناتوان تر از آن دیدم درباره شخصیت با عظمتی که می گوید ینحدر عنی السیل و لا یرقی الطیر بتوانم مطلبی را بیان کنم.

لذا فکر کردم که چون حضرت امیرمؤمنان(ع) خود افتتاح کننده همه میدان های فضیلت و عظمت است و رمز انتخاب او نیز از جانب خداوند متعال برای امامت امت اسلام که موجب اکمال دین و اتمام نعمت خداوندی است همین است.

لذا مناسب است با ذکر نمونه هایی از احادیث اهل بیت عصمت و طهارت(ع) که در ضمن آن، حضرت آغازگر فضیلت ها قلمداد گردیده و افتتاح کننده این میدان ها معرفی شده است، آن مجمع باشکوه و محترم مزین و منور شود ولی قبل از بیان این موضو توجه به تعبیر حضرت رسول اکرم(ص) که بیانگر جامعیت حضرت امیرمؤمنان در قلمرو همه کمالات است به عنوان شاهد عنوانی که در صدر مطلب ذکر گردیده مناسب است، تعبیر حضرت پیغمبر اکرم(ص) این است:

هر کس بخواهد به علم آدم و فهم نوح و حلم ابراهیم و زهد یحیی بن زکریا و شهامت و شجاعت موسی بنگرد به علی(ع) نگاه کند.

اکنون به احادیثی که حضرت امیرمؤمنان را آغازگر فضیلت ها معرفی می کند می پردازیم، پیامبر اکریم فرمودند اولین موجوی که خداوند آفرید نور وجود من بود و خداوند من و علی را از یک نور آفرید.

یکی از سرمایه های بزرگ مملکت اسلامی ایران این است که مردم مسلمان و متعهد این مملکت دل در گرو محبت مولای متقیان امیرمؤمنان دارند، شخصی که در خانه خدا پای به عرصه این جهان نهاد و خانه خدا را از بیت ها و خانه دل ها را از آلودگی شرک پاک ساخت و سرانجام در خانه خدا سر به آستان شهادت گذاشت و با گفتن فرت و رب الکعبه به ملاقات خدا شتافت، او محبوب خاص خدا و پیامبر خدا است، اما سیره علوی را می توان اینگونه معرفی کرد:

1 . نخستین کمال انسانی حق جویی و حق خواهی است.

پیامبر اسلام به گواهی تاریخ تشیع و تسنن،  علی بن ابی طالب را به امر خداوند متعال به خلافت بعد از خود برگزید و بارها به این موضوع تأکید و تصریح کرد که حق با علی است و حق بر محور وجود او می چرخد، او مظهر حق است و پس از من با فتنه ها پدید خواهد آمد ولی بدانید که اگر مردم در یک راه و علی بن ابی طالب (ع) در راه دیگر گام بردارد حق با علی است و حق در آن راهی است که علی(ع) آن را می پیماید.

2 . در کمالات دیگر نیز او سرامد همه انسان ها است.

او در شجاعت که یکی از صفات برگ انسانی است ممتاز و منحصر است و تاریخ مانند او را سراغ ندارد، او قهرمان میدان جهاد در راه خدا است، او هرگز ترس به دل خود راه نداد و هیچ وقت پشت به دشمن نکرد و هیچگاه ضربت او احتیاج به ضربت دوم نداشت.

23 ساله بود در میان رختخواب حضرت پیغمبر(ص) خوابید، هنگامی که از چهل قبیله عرب  چهل نفر شمشیر زن انتخاب شدند که شبانه به رختخواب پیامبر حمله کنند و آن حضرت را قطعه قطعه کنند، در آن هنگام پیغمبر از جانب خدا مأموریت یافت که شبانه از مکه خارج شود، پیامبر حضرت امیرمؤمنان علی(ع) را خواست و به او فرمود که امشب در میان رختخواب من بخواب، علی(ع) گفت یا رسول الله اگر من این کار را انجام بدهم شما سالم می مانید؟ پیامبر فرمودند بلی، علی(ع) سجده شکر به جا آورد و گفت جانم به فدای شمت من حاضرم و آن شب را در مقابل شمشیرهای بران به صبح رساند.

خداوند متعال از این فداکاری در قرآن مجید تقدیر کرد و فرمود: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ» او 24 ساله بود در جنگ بدر شرکت کرد و 36 مبارز که برای نابودی اسلام نوپا همت گماشته بودند را به خاک هلاکت افکند و افق فتح و ظفر را به روی مسلمانان گشود.

او 25 ساله بود در جنگ احد شرکت جست و هشت نفر پرچم دار سپاه کفر را به هلاکت رساند و ندای لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار از آسمان درباره اش نازل گردید.

او 27 ساله بود که در جنگ خندق شرکت کرد تمام احزاب کفر قدرت های خود را برای نابودی اسلام بسیج کرده بودند شرکت جست و قهرمان مشهور عرب عمرو بن عبدود را از میان برداشت و پیامبر فرمود« ضربة علی یوم الخندق افضل من عبادة الثقلین»

او 29 ساله بود در جنگ خیبر شرکت کرد و قلعه خیبر آن رو مانند مرکز صهیونیستی امروز بود که مرکز منافقین و و جاسوسان علیه اسلام بود، حضرت پیغمبر فرمود در این جنگ پرچم را به دست کسی می دهم که خدا و رسول خدا او را دوستمی دارند و او نیز خدا و رسول خدا رو دوست می دارد.

او در این جنگ سرنوشت ساز درب محکم این قلعه را از جا کنده و راه آن مرکز را به روی سپاهیان اسلام باز کرد و خود، مرحب را کشت و عزت و عظمت اسلام را به نمایش گذاشت.

او 31 ساله بود که در جنگ حنین و طائف شرکت کرد و با دو نیم ساختن چهل مبارز فتح و ظفر را برای لشکر اسلام به وجود آورد. ولی او در عین شجاعت و صلابتی که در برابر جبهه کفر و شرک داشتدر مقابل یتیمان  و مظبومان و محرومان اجتماع دلی بسیار رقیق و قلبی مهربان داشت، به حال مستمندان و مظلومان اشک می ریخت و همیشه در فکر آن ها بود.

یک دنیا شجاعت را با یک دنیا عاطفه و مهربانی جمع کرده بود، در شجاعان و قهرمانان نوعا حس انتقام جویی شدید است ولی حضرت علی بن ابی طالب(ع)دارای عفو و گذشت فراوانی بود، شجاعان در هنگام ظفر و دست یافتن به دشمن نوعا تملک نفس ندارند ولی او در این شجاعت مالک نفس خود بود.

افراد شجاع که عمری در میدان های جنگ گذرانده اند معمولا از رموز و دقایق علمی آگاهی ندارند ولی او در عین این که قهرمان میدان نبود بود هنگامی که دهان به سخن گفتن می گشود، دل او مانند دریایی از معارف بسیار بلند اسلامی موج می زد به طوری که دانشمندانی که پس از او پا به عرصه وجود نهادند همه آن ها را در رشته های مختلف علوم و معارف از خرمن فضیلت و علم او خوشه چینی کردند.

در پایان لازم می دانم از برگزار کنندگان آن مجمع محترم تشکر کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت می نمایم.

حسین نوری همدانی

/۱۳۲۳/۲۰۲/ح

ارسال نظرات