۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
کد خبر: ۵۲۵۸۳۳
سخنگوی شورای علمای فلسطین در گفت‌وگو با رسا:

سرکوب مسلمانان میانمار به جنگ مذهبی منتهی می‌شود/ نقش اسرائیل در نسل‌کشی مسلمانان روهینگا

سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در کشتار مسلمانان روهینگا تاکید کرد که استمرار این وضعیت به جنگ تمام عیار مذهبی منجر خواهد شد.
شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی شورای علمای فلسطین در لبنان

شیخ محمد صالح الموعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در لبنان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری رسا با اشاره به کشتار بی‌رحمانه مسلمانان میانمار گفت: مردم روهینگا، مردمی فقیر و مظلوم هستند که سال‌ها است تحت فشار و سرکوب حکومت میانمار‌ قرار گرفته‌اند. از کشورهای اسلامی انتظار داریم که ضمن ابراز همدردی با برادران مسلمان میانماری از این فرصت استفاده لازم را برده و کمک‌های انسانی و بشردوستانه را به سوی این ملت مظلوم مسلمان ارسال کند تا این اقدامات تشدید نشده است.

شیخ صالح الموعد افزود: از سازمان ملل متحد، شورای امنیت، سازمان‌ همکاری اسلامی، کشورهای عربی و اسلامی و سازمان‌های حقوق بشر درخواست داریم تا در کنار مردم مظلوم میانمار بایستند و از حقوق آنها دفاع کنند. هرچند برخی ساختگی بودن تصاویر و مبالغه در این فاجعه انسانی را مدعی هستند اما نمی‌توان در برابر سرکوب، پاکسازی نژادی و کشتار دسته جمعی مسلمانان روهینگا ساکت بود از این رو کشورهای جهان باید با مردم میانمار ابراز همدردی کرده و در مسیر رفع ظلم از این ملت بیگناه ذره‌ای کوتاهی نکنند.

وی خاطر نشان کرد: این حوادث اگر یک پیام داشته باشد آن هم کشتار دسته جمعی، پاکسازی نژادی و تغییر جغرافیای زیستی منطقه‌ای است که بی‌شک این پیام‌ها لکه ننگی بر پیشانی عاملان این جنایت است همانگونه که جامعه جهانی نیز اگر در برابر این جنایات ساکت بماند، شریک جرم خواهد بود. دین اسلام دین رحمت، محبت و همزیستی مسالمت آمیز است. ما به عنوان مسلمان اندیشه تکفیری داعش را که بر مبنای کشتار، آوارگی و اسارت دیگران استوار بود تماما محکوم کردیم و این جنایات را مخالف با تعالیم دینی و انسانی برشمردیم. ما آموزه‌های خود را از پیامبر اکرم(ص) فرا گرفتیم که پیامبر رحمت و مهربانی بود. هر انسانی حق دارد که نظراتش را بیان کند بنابر این ما معتقدیم که جنایات بوداییان علیه مسلمانان مخالف با تمامی قوانین انسانی، حقوق بشری و آموزه‌های دینی است.

وحدت موضع شیعه و اهل سنت قابل تجلیل است
عالم اهل سنت فلسطین با اشاره به وظیفه سازمان ملل و نهادهای رسمی حمایت از حقوق بشر تاکید کرد: درخواست ما از جامعه جهانی آن است که نه تنها با کلام و صدور بیانیه بلکه با اقدام عملی فوری منافع قانونی مسلمانان روهینگا را تضمین کند. ما بارها این مساله را در کنفرانس‌ها و همایش‌های مختلف مطرح کردیم که سازمان ملل متحد باید ارتش صلح خود را برای حمایت از مردم بیگناه و شهروندان به خاک میانمار اعزام کند. کشورهای عربی و اسلامی نیز می‌توانند ارتشی را برای حمایت از مسلمانان مظلومی که در چنگال این جنایتکاران قرار گرفتند به میانمار اعزام کند.

سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در لبنان با تشریح تاثیر این اقدام بر آینده میانمار گفت: اگر وضعیت به همین شیوه ادامه پیدا کند شاهد درگرفتن یک جنگ تمام عیار دینی هستیم. بنده در موضوع میانمار شیعه و سنی را در یک سنگر ضد این جنایت دیدم و این مساله یک پیام آشکار دارد که مسلمانان همچنان با یکدیگر وحدت کلمه دارند. موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران نیز بار دیگر به همگان اثبات کرد که قومیت، مذهب و یا نژاد برای ایران مهم نیست بلکه حمایت از مظلوم ملاک عمل است زیرا مسلمانان روهینگا از اهل سنت هستند. اندونزی به عنوان یک کشور مسلمان نیز این جنایت را محکوم و تاکید کرد که کشتار مسلمانان میانماری ظلم علیه انسانیت است. ترکیه نیز موضع خوبی اتخاذ کرد. از کشورهای عربی نیز انتظار داریم که موضع فعال و شجاعانه‌ای اتخاذ کند و جامعه جهانی را برای دخالت مستقیم برای پایان دادن به این بحران تشویق کند.

شیخ صالح الموعد ادامه داد: ارسال کمک به مسلمانان روهینگایی باید به صورت دائمی و نه مقطعی باشد زیرا آنها در چنان فقری هستند که تنها مقداری طعام برای قوت روزانه خود دارند و تنها به دنبال یک زندگی کریمانه هستند. اگر کشورهای اسلامی مقداری از مصرف‌گرایی خود بکاهد میلیون‌ها دلار می‌تواند برای کمک به مسلمانان میانماری ارسال کند. دولت میانمار نیز باید بداند که اگر سازمان‌های بین‌المللی سکوت کردند اما کشورهای اسلامی هیچگاه ساکت نمانده و به زودی اقدام جدی را برای پایان دادن به این مساله انجام خاهد داد. این مسلمانان نیازمند و محتاج برادران ما هستند که باید دست مساعدت و یاری به سوی آنان دراز کنیم.

رژیم صهیونیستی عامل کشتار مسلمانان میانماری است
وی با اعلام رضایت از وحدت مسلمانان در برابر مشکلات جهان اسلام اظهار داشت: امروز به همه اثبات شد که شیعه و سنی برای منافع امت اسلامی و به دور از هرگونه دخالت‌های غربی و صهیونیستی با یکدیگر همکاری می‌کنند. اسرائیل بسیار تلاش کرد تا منطقه خاورمیانه را تقسیم کند اما شکر خدا از این توطئه عبور کردیم. تکفیری‌ها و تروریست‌های حمایت شده از سوی غرب امروز در حال نابودی هستند اما باز تلاش می‌کنند تا منطقه را به سمت درگیری پیش ببرند. وحدت امت اسلامی به عنوان نقشه راه جهان اسلام هنوز پابرجاست و با حمایت از مسلمانان و مظلومان سراسر جهان این نقشه بیش از پیش تقویت خواهد شد.

عضو ارشد شورای علمای فلسطین با بیان نقش رژیم صهیونیستی در فاجعه کشتار مسلمانان میانمار تصریح کرد: لابی‌ رژیم صهیونیستی همواره درصدد است تا فتنه مذهبی، قومیتی و نژادی را در سراسر جهان ایجاد کنند اما تمرکز ویژه آنها بر کشورهای اسلامی و اقلیت‌های مسلمان سراسر جهان است. ما هیچگاه شعار امام خمینی(ره) را فراموش نمی‌کنیم که فرمود «اسرائیل غده سرطانی است و باید از صحنه روزگار محو شود» زیرا ایشان به درستی درک کرده بود که اگر این غده سرطانی نابود نشود، آسیب‌هایش تمامی کشورها و جوامع مسلمان و غیر مسلمان را در بر می‌گیرد. اسرائیل دشمن انسانیت و دشمن بشریت است.

شیخ الموعد با مقایسه میان سرکوب مردم مسلمان فلسطین و میانمار خاطر نشان کرد: رژیم صهیونیستی سرزمین مقدس فلسطین را اشغال کرده و اکنون نیز در این سرزمین مبارک هستند تا موجودیت خود را به اثبات برسانند. منافع اسرائیل در ایجاد اختلاف میان کشورهای عربی و اسلامی با استفاده از شیوه اختلافات مذهبی، قومیتی، نژادی و فرقه‌ای است. هدف از این اقدامات تجزیه منطقه و شکل گیری خاورمیانه جدید است. اسرائیل تروریست‌های تکفیری را حمایت کرد و اکنون در میانمار نیز با حمایت از شورشیان و فروش سلاح به آنها، اختلافات و درگیری‌های مذهبی را به اوج خود رسانده‌ است.

عالم اهل سنت فلسطین گفت: تاریخ نشان داده که رد پای رژیم صهیونیستی در تمام مشکلات مسلمانان جهان وجود دارد. این رژیم جعلی از کسانی که به دنبال تخریب و نابودی سرزمین‌های اسلامی است حمایت می‌کند. ایجاد اختلافات مذهبی و طایفه‌ای از شیوه‌های مختص رژیم صهیونیستی است. اسرائیل می‌داند که تنها با اختلافات مذهبی و جنگ‌های قومیتی است که می‌تواند بر کشورهای اسلامی مسلط شود. اسرائیل دشمن عرب، عجم، مسلمان و مسیحی است و حمایت آنها از دولت‌های افراط‌گرا نیز با هدف سیطره بر منطقه است. شما در تاریخ به موردی بر نخواهید خورد که مسلمانان به قومیت یا نژادی تعدّی کنند. مسلمانان همواره به دیگران احترام می‌گذارند بنابر این دیگران نیز باید به مسلمانان احترام بگذارند. آموزه‌های اسلامی احترام به شعایر دینی و مذهبی سایر ادیان و مذاهب را آموخته پس آنها نیز باید به شعائر مذهبی ما را محترم بشمارند. دولت میانمار بداند که این مساله به این صورت نخواهند ماند بنابر این بهتر است پیش از تشدید بحران دست از اقدامات جنایت آمیز خود بر دارد./981/ب913/ر

ارسال نظرات