۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۲۵۸۳۰

نشست «گفت وگوی فرهنگی ایرانی ـ عربی» در بیروت برگزار شد

نشست «گفت وگوی فرهنگی ایرانی ـ عربی» با سخنرانی رایزنی فرهنگی ایران در بیروت برگزار شد.
نشست «گفت وگوی فرهنگی ایرانی ـ عربی» در لبنان

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست «گفت وگوی فرهنگی ایرانی ـ عربی» از سوی موسسه امام حکیم بیروت با حضور محمد مهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان و همچنین جمعی از روحانیان و سیاستمداران برگزار شد.

شریعتمداری در این نشست به بیان مهمترین تحولات تاریخی ایران در روابط با اعراب پرداخت و گفت: مساله اول، ورود اسلام به ایران است که بر خلاف آنچه جلوه داده می شود، مسلمان شدن ایران به نفوذ این کشور نینجامید بلکه واژه های عربی در این کشور گسترش یافت. ورود امام رضا(ع) به ایران نیز دومین مساله به شمار می آید که آثار علمی و فرهنگی و ادبی بر جامعه گذاشت و مرحله جدیدی از تاریخ ایران را پایه گذاری کرد که به تشکیل دولت صفوی منتهی شد.

دولت صفوی سبب وحدت ملی و مذهبی شد

وی از حمله مغول و نهضت اسماعیلی به عنوان دیگر تحولات مهم ایران یاد کرد و افزود: تمدن ایرانی سبب شد تا این عنصر مهاجم علیه مناطق اسلامی تغییر رویه داده و اسلام را بپذیرد و بر اساس آن دولت تشکیل شد. نهضت اسماعیلی نیز در ایران شکل نگرفت بلکه در جهان عرب به وجود آمد و تنها برای مدتی در ایران نمایان شد که آثار منفی بر زندگی فرهنگی و دینی ایران گذاشت.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان درباره دولت صفوی و انقلاب اسلامی در ایران تصریح کرد: دولت صفوی با وجود اینکه شیعه نبود اما سبب پایه گذاری وحدت ملی و وحدت مذهبی در ایران شد که این یک مساله بی نظیر به شمار می آید. انقلاب اسلامی نیز یک دوره تاریخی سرنوشت ساز بود که ایران را به پایگاه دفاع از مسائل اساسی جهان عرب به ویژه فلسطین مبدل کرد.

وی ادامه داد: تفاوت اصلی میان ایران و جهان عرب این است که ایران از استعمار رنج نمی برد در حالی که روزگاری گذرگاه نیروهای بین المللی خارجی در جنگ جهانی بود. در هیچ شرایط شاهد نزاع عربی ـ فارسی نبودیم در حالی که سه نبرد میان ایرانیان و روس ها به انجام رسیده و ایران برخی از مناطق خود را از دست داد. همانگونه که که با دولت عثمانی جنگید و از برخی اراضی خود عقب نشینی کرد.

تشیع در ایران از تشیع عرب نشأت گرفت

شریعتمداری درباره تشیع در ایران نیز سخن گفت و اظهار داشت: آمدن اشعریین به قم، تاثیر حوزه های علمیه بغداد و نجف و هجرت علمای لبنان به ایران در دوران صفوی عامل اصلی تشیع در ایران بود و بر خلاف آنچه گفته می شود، تشیع در ایران از تشیع عربی نشأت گرفته است.

وی درباره روابط ایران و کشورهای عربی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: ایران تلاش کرد بهترین روابط را با کشورهای عربی داشته باشد و به دفاع از مسائل عادلانه جهان به ویژه جهان عرب و فلسطین می پردازد و وحدت اسلامی و همبستگی اسلامی و عربی را دنبال می کند.

رایزن فرهنگی ایران در لبنان درباره هجمه صورت گرفته علیه ایران خاطرنشان ساخت: نخبگان عرب با تاثیرپذیری از حاکمان اقدام به طرح مسائلی علیه ایران کرده اند که در ذهن اعراب نقش بسته است. متاسفانه چنین وانمود می شود که ایران درصدد صدور انقلاب، پروژه های ایرانی و سخن گفتن با اعراب از موضع قدرت است.

قدرت طلبی یک کشور در منطقه سبب نزاع می شود

وی درباره سیاست های ایران در قبال منطقه توضیح داد: دو دیدگاه وجود دارد؛ اول اینست که یک دولت در منطقه از قدرت برخوردار باشد و دوم نیز بر این نکته استوار است که منطقه در برابر دیگران قوی باشد. اگر برخی دولت های عربی به دنبال این هستند که قدرت برتر در منطقه باشد پس باید در انتظار نزاع نفوذ باشیم اما اگر به توافق برسیم که منطقه در قدرت باشد می توانیم با وحدت و همبستگی در برابر دشمن مشترک یعنی رژیم صهیونیستی قرار گیریم.

شریعتمداری بر لزوم گفت وگوی فرهنگی ایرانی ـ عربی تأکید کرد و افزود: تأکید بر نزاع و دوری به نفع هیچکدام از کشورهای منطقه نیست و متاسفانه توانایی و امکاناتی در منطقه داریم که مورد استفاده قرار نمی گیرند. اگر بر نزاع فائق آییم، می توانیم از این توانایی ها به خوبی بهره گرفته و بر قدرت منطقه بیفزاییم.

وی در پایان گفت: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچگاه با اعراب دشمنی نکرد بلکه به گسترش روابط با آنها پرداخت. این در حالی است که شاهد اقدامات دشمنانه از سوی اعراب علیه این کشور نظر جنگ صدام و سیاست های برخی کشورهای عربی هستیم./980/ب901/د

ارسال نظرات