۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۵۲۵۷۹۰
اسقف اعظم ارامنه ایران:

شخصیت امام علی باید فراتر از اندیشه های فرقه گرایانه بررسی شود

سرکیسیان گفت: امام علی(ع) بیشتر به عنوان یک امام شیعی تصویر شده اند اما متفکران معاصر جهان اسلام اعم از سنی و شیعه به این نتیجه رسیدند که شخصیت امیرمؤمنان را باید جدای از مسائل فرقه ای مورد مطالعه قرار دهند.
دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت علیهم السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سبوه سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه ایران امروز در کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) که با محوریت شخصیت امیرمؤمنان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به عدالت اجتماعی در سیره امیرمؤمنان گفت: جای افتخار است که در سمینار بین المللی که برای یکی از مهم ترین شخصیت ها یعنی امام علی(ع) است، حضور پیدا می کنم.

وی افزود: بدون تردید آن حضرت نقش فراوان و بسیار مهمی در صدر اسلام داشته اند، بدون شک مطالعه دقیق و جدی تاریخ صدر اسلام و بازخوانی آن دوران به روشن تر شدن ابعاد زندگانی و سیره آن امام همام می انجامد، چون که آن امام از همان آغاز مسؤولیت به تمام معنا دلداده و پیرو صدیق پیامبر اسلام بودند.

سرکیسیان با بیان این امام علی(ع) رهبری بزرگ در تاریخ اسلام است، اظهار داشت: امام علی(ع) بیشتر به عنوان یک امام شیعی تصویر شده اند اما متفکران معاصر جهان اسلام اعم از سنی و شیعه به این نتیجه رسیدند که شخصیت امیرمؤمنان را باید جدای از مسائل فرقه ای مورد مطالعه قرار دهند.

وی ادامه داد:  ابعاد شخصیتی امام علی(ع) را باید مورد مطالعه و بررسی قرار داد، حضرت در زمان حیات پیامبر نقش پیشاهنگ را ایفا می کردند، زمانی که پیامبر بحث اخوت مهاجران و انصار را مطرح کردند آن حضرت امام علی(ع) را به عنوان برادر خود پذیرفتند.

اسقف اعظم ارامنه ایران با بیان این که نقش بی بدیل ایشان در جنگ های گوناگون برای همه روشن است، ابراز داشت: امام علی(ع) بود که بت های کعبه را از بین برد و خانه کعبه را همانند حضرت ابراهیم مجددا بنا کرد، پیامبر پس از بازگشت از حجة الوداع درباره امام علی(ع) فرمودند من کنت مولاه فهذا علی مولاه.

وی عنوان کرد: در طی زمان خلیفه اول امام علی(ع) خود را از فعالیت آشکار سیاسی جامعه کنار کشید اما در عوض ترجیح دادند به جمع آوری و تدوین قرآن کریم بپردازند، دوران زمامداری حضرت یادآور دوران حکومت پیامبر اسلام بود که سبب جذب بسیاری از مردم به سوی ایشان شد.

سرکیسیان خاطرنشان کرد: دوران خلافت حضرت کوتاه و در جنگ و ناامنی قرار داشت اما ایشان به خوبی از عهده مدیریت جامعه بر آمدند و به جامعه نظم بخشیدند، نظام حکومتی امام علی(ع) بر پایه مساوات و عدالت اجتماعی بود.

وی اضافه کرد: نخستین اقدام حضرت تمرکز بر ایجاد وفاق و یکپارچگی امت اسلامی بود، ایشان نهایت سعی خود را برای زمامداری جامعه اسلامی به کار گرفت، حضرت افراد متقی و درستکار را به جای افراد غیر شرافتمند گمارد، مساوات و عدالت حضرت زمینه را برای برادری در جامعه ایجاد می کرد.

اسقف اعظم ارامنه ایران با بیان این که امام علی(ع) اعتقاد داشتند که همه افراد جامعه باید از ثروت بهره داشته باشند، گفت: عدالت اجتماعی تنها زمانی محقق می شود که فهم متقابل بین حاکم و افراد تحت حکومت وجود داشته باشد، هدف حضرت ایجاد جامعه ای جدید بود و بدون تردید معرفی اصول توزیع یکسان ثروت در جامعه تازه متولد شده اسلام دیدگاهی انقلابی به شمار می رفت.

وی افزود: نامه های بسیاری وجود دارد که ایشان درباره توزیع ثروت به فرمانداران خود توصیه هایی دارند و بر حق فقرا و یتیمان تأکید می کنند، امام علی(ع) اصلاح گر بزرگی بودند که اقدامات مؤثری انجام دادند، شخصیت امام علی(ع) باید فراتر از اندیشه های فرقه گرایانه بررسی شود./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات