۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۵۲۵۷۷۵
حجت الاسلام والمسلمین مدنی مطرح کرد؛

ضعف ساختاری مجموعه‌‌های تبلیغی در امر اعزام مبلغ

مدیر جامعه الزهرا(س) ساختار مجموعه های تبلیغی را در امر اعزام مبلغ ضعیف خواند و گفت: مبلغان توانمندی در حوزه های علمیه حضور دارند که جایگاهی در امر تبلیغ ندارند.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمود مدنی، مدیر جامعه الزهرا(س) ظهر امروز در همایش مبلغان«زینبی» که در تالار بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با بیان اینکه تبلیغ، زنده نگه داشتن سیره و سبک زندگی اهل بیت(ع) در جامعه است، گفت: هدف از تحصیل در حوزه های علمیه کسب علوم و معارف دینی و نشر این علوم و معارف از طریق تبلیغ در جامعه است و هدف قرآن کریم از اینکه می فرماید عده ای برای یادگرفتن علوم دینی هجرت کنند نیز همین موضوع است زیرا اگر تبلیغ نباشد وجود حوزه های علمیه نیز بی دلیل بوده و حوزه های علمیه نیز مانند سایر مراکز آموزشی تنها افرادی را تربیت خواهند کردند که برخلاف دیگران بر حکمت و علوم دینی مسلط هستند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر در زمینه تبلیغ و امر تبلیغ از سوی طلاب و حوزه های علمیه کوتاهی و غفلت می شود، افزود: باید در جامعه به ازای هر نفر یک مبلغ داشته باشیم و مبلغان در تمامی عرصه های در کنار مردم باشند و طلاب و مبلغان نباید صرفا به تحصیل و نشستن در خانه و کنج حجره ها اکتفا کنند و باید دقت کرد که رسالت طلاب تبلیغ دین است.

حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: به دلیل بی توجهی به امر تبلیغ با وجود اینکه در آستانه ماه محرم هستیم هنوز با جایگاه تبلیغی چندین هزار مبلغ در این ایام فاصله وجود دارد.

ضعف ساختاری مجموعه های تبلیغی

وی با بیان اینکه بعد از گذشت بیش از سه دهه، هنوز ساختار مجموعه های تبلیغی ما ضعیف است، گفت: مبلغان توانمندی در حوزه های علمیه حضور دارند که جایگاهی در امر تبلیغ ندارند و مجموعه های تشنه‌ای در جامعه هستند که در ماه محرم از حضور مبلغان دینی محروم هستند.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(س) با بیان اینکه جایگاه منبر، جایگاه آیت الله شوشتری‌ها بوده است، افزود: ما هنوز جایگاه تبلیغ را نفهمیده ایم، در حالی که جایگاه تبلیغ، جایگاه شخصیت هایی بوده است که از لحاظ علمی هیچ کمبودی از دیگر علما نداشتند و روضه خوان حضرت اباعبدالله(ع) بودند.

طلاب مدافعان عرصه فرهنگی و دفاع از حریم اهل بیت(ع) هستند

حجت الاسلام والمسلمین مدنی با اشاره به اینکه جایگاه مهم تبلیغ نباید مورد غفلت واقع شود، ادامه داد: اگر رهبر معظم انقلاب در رهنمودهای خود بر موضوع شبیخون فرهنگی تأکید دارند این طلبه ها هستند که به عنوان سرداران جنگ نرم باید با حضور مؤثر در میدان تبلیغ با دشمن به صورت عملی بجگند و دشمن را از عرصه بیرون کنند و به عبارت دیگر طلاب مدافعان عرصه فرهنگی دفاع از حریم اهل بیت(ع) هستند.

وی با بیان اینکه آیه شریفه «الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ کَفي‏ بِاللَّهِ حَسيباً» در سوره احزاب بیانگر جایگاه مبلغان است، ادامه داد: مبلغان باید «رسالات الله» را در جامعه تبلیغ کنند.

اثر گذاری منبر در گرو متقن بودن محتوای تبلیغی است

مدیر جامعه‌الزهرا‌(س) با تأکید بر اینکه در جلسات بانوان، آسیب ها بیشتر است، افزود: بانوان مبلغ باید آنچه را که در آیات، روایات و مسلمات دین می خوانند تبلیغ کنند تا برای مخاطبان ایجاد شبهه و بدبینی نسبت به دین ایجاد نشود.

حجت الاسلام والمسلمین مدنی به انجام بعضی از مراسم ها در روضه های خانگی اشاره و تصریح کرد: سفره ها و یا ختم هایی که در مراسم های خانگی برگزار می شود، باید مبتنی بر روایات باشد و به اصل دین لطمه ای وارد نکند.

وی در توصیه به مبلغان تصریح کرد: مطالبی که برای مردم عرضه می شود، باید محکم و مستند باشد و باید از بیان مطالب بی‌مبنا و بی‌اساس باید پرهیز کرد.

مدیر جامعه‌الزهرا‌(س) افزود: اضافه بر محتوا، نحوه ارائه محتواهای دینی نیز بسیار مهم است و  مبلغان در امر تبلیغ باید هنر سخنوری داشته باشند تا مخاطبان جذب معارف دین و اهل بیت(ع) شوند و لازمه این کار تسلط مبلغان بر مهارت های  تبلیغی است.

برنامه ریزی دوره های مهارت تربیت مبلغ در جامعه الزهرا

حجت الاسلام والمسلمین مدنی اظهار داشت: برگزاری دوره های آموزشی مهارتی تربیت مبلغ باید به صورت عمومی، تخصصی و گرایشی در جامعه‌الزهرا‌(س) برنامه ریزی شود.

وی با بیان اینکه مبلغان باید اهل عمل باشند و متواضعانه و خاشعانه با مخاطبان رفتار کنند، گفت: مبلغان باید نگاه طبیبانه و مشفقانه نسبت به مخاطبان خود داشته باشند و به مهارت های تبلیغی توجه کرده و از آنها در امر تبلیغ استفاده کنند.

مدیر جامعه الزهرا(س) ادامه داد: مبلغان سهم بسیار زیادی در اثرگذاری تبلیغ دارند، به طوری که اخلاق، رفتار عالمانه و موقرانه مبلغان در صحنه تبلیغ، بسیار موثر و تأثیرگذار است./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات