۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۵۲۴۷۳۸
در مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور؛

بزرگترین اطلاعات دیجیتال جهان اسلام جمع آوری شد

مدیر مرکز تحقیقات اسلامی نور از جمع آوری بزرگترین اطلاعات دیجیتال جهان اسلام در مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور خبرداد.
حجت الاسلام شهریاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید شهریاری در مراسم رونمایی از نرم افزار«مقتل الحسین» که صبح امروز در مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور برگزار شد با اشاره به فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی نور عنوان کرد: در طول 21 سال که از عمر این مرکز می گذرد، فعالیت ها و مجاهدت های فراوانی از سوی دست اندرکاران این مرکز صورت گرفته است.

وی افزود: امروز به سبب این تلاش ها می توانیم ادعا کنیم که به دلیل تولیدات مرکز تحقیقات علوم اسلامی نور فضای آموزش و پژوهش در حوزه دچار تحول جدی شده است.

مدیر مرکز تحقیقات اسلامی نور تصریح کرد: این مرکز در حال حاضر واجد بزرگترین اطلاعات دیجیتال جهان اسلام است و برای دستیابی به چنین گنجینه ای، سالها تلاش زیرساختی انجام شده است.

وی توجه به زیرساخت ها را از مهم‌ترین فعالیت های این مرکز دانست و خاطرنشان کرد: فضای فناوری در جهان دچار تغییر شده است و ما از 7 سال پیش با درک این موضوع تلاش کردیم در بحث زیرساخت های خود فعالیت جدی انجام دهیم و امروز توانسته ایم در سطح بسیار خوبی از ایجاد زیرساخت و جمع آوری گنیجنه عظیم علمی باشیم.

حجت الاسلام شهریاری اضافه کرد: سه گروه بزرگ متن کاوی در سال های اخیر مسؤولیت کارهای پژوهشی ما را برعهده داشته اند و تا سال 89 بر روی بحث الفاظ کار کردیم اما از آن تاریخ تا امروز تلاش فراوانی در بحث معنا داشته ایم و تاکنون تحول چشمگیری در این زمینه شکل گرفته است.

وی تأکید کرد: ارزیابی سند روایات، اعراب گذاری هوشمند متون عربی، مشابهت یابی لفظی احادیث، مشابهت یابی معنایی احادیث، شناسایی هوشمند عبارات قرآنی در متون عربی و فارسی، تقلب یابی مقالات علمی و استناد سنجی به متون کهن از جمله دستاوردهای چند سال فعالیت این مرکز است.

 مدیر مرکز تحقیقات اسلامی نور ادامه داد: بیش از 40 هزار جلد کتاب دیجیتال، 8 میلیون صفحه مقالات متنی و تصویری، 377 هزار سند، 344 هزار روایت، 55 هزار فهرست اعلام و 68 هزار فعل یا تقریر معصوم، تنها بخشی از مطالب استخراج شده توسط این مرکز است.

حجت الاسلام شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: زیرساخت های بسیار خوبی آماده شده است اما تا تبدیل به محصول باید فرصت زیادی بگذرد و امیدواریم که با این منابع عظیم در دسترس، بتوان تحولی عظیم در علوم اسلامی ایجاد کرد./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات