۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۲۴۷۲۵
مدیر حوزه های علمیه قزوین:

برخی عرصه‌های مدگرایی مصداق «تشبّه به بیگانگان» است

مدیر حوزه های علمیه قزوین گفت: مدگرایی به شکل امروزی تفکری وارداتی است؛ نظام استکبار برای تهاجم و نفوذ فرهنگی به کشورهای اسلامی هزینه‌های بسیاری را صرف کرده است.
حجت الاسلام علی عباسی

حجت الاسلام علی عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین با اشاره به مدگرایی و عوامل گرایش به آن گفت:نداشتن استقلال فکری و ریشه اعتقادی ضعیف از جمله عوامل گرایش به سمت مد گرایی است؛ هنگامی که افراد دین شناس باشند به سراغ الگوهای دینی می‌روند؛ اما اگر  از مبانی خود دور باشند ممکن است در الگو گرفتن از سمت دینی فاصله بگیرند.

وی در ادامه افزود:‌ مد در جلوه‌های گوناگونی همچون نوع گویش و تقلید الفاظ از سایر زبان‌ها، سبک زندگی، جشن‌ها و عزاداری‌ها و شکل ظاهری پدیدار می‌شود.

حجت الاسلام عباسی سپس با تاکید بر نقش اعتقادات در گرایش به مدگرایی اظهار داشت: ضعف اعتقادات و عدم استفاده از منابع دینی عامل مهم گرایش افراطی به سمت مدگرایی است، در واقع در این موارد فرد به این نکته که اسلام کامل‌ترین دین بوده و توان ارایه الگو  را دارد توجه نمی‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین با بیان اینکه مدگرایی تفکری وارداتی است ابراز داشت: مدگرایی به شکل امروزی تفکری وارداتی است؛ افراد و شرکت‌هایی که در این زمینه فعالند ممکن است به بیگانه وصل باشند، چرا که نظام استکبار برای تهاجم و نفوذ فرهنگی به کشورهای اسلامی هزینه‌های بسیاری را صرف کرده و یکی از راه‌های آن مدگرایی و منتقل کردن مد نامطلوب از خارج به داخل و در کنار آن رسیدن به سود اقتصادی است.

وی درباره رابطه مدگرایی با مصرف زدگی خاطرنشان کرد:‌ در کنار مدگرایی تجملات نیز مطرح می شود که مصرف گرایی، مصرف زدگی و اسراف نیز در کنار آن رخ می‌دهد.

این کارشناس دینی سپس به بیان جایگاه مدگرایی در فرهنگ دینی پرداخت و ابراز داشت: عنوان «تشبّه» در منابع دینی که به معنای خود را به غیر مسلمانان تشبیه کردن است از راه‌های گوناگونی همچون شکل و ظاهر و صحبت کردن نمودار می‌شود و ‌این گونه تشبه در منابع دینی نهی شده است؛ چرا که شبیه شدن به بیگانه شبیه شدن به فرهنگ آنان را در پی خواهد داشت که امری مذمت شده است.  

وی در پایان با اشاره به میزان رواج مدگرایی در میان زنان و مردان گفت: از آنجایی که به دنبال تجمل و زینت گرایی رفتن در زن‌ها بیشتر است و این امر در ذات آنان است، گرایش به مد نیز در بین آنان بیشتر است که لازم است ‌این گرایش تربیت دینی شده و مانع از نا به جا به کاربردن آن شود./955/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات