۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۵۲۴۷۰۹
آیت الله شب زنده دار در کنگره سیره اهل بیت:

«امامت» انتخاب انسان ها نیست/ ذکر ۲۴۶ وصف بلندمرتبه در کتب اهل سنت درباره مولا علی

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: سزاوارتر ترین فرد بعد از رسول الله برای تبعیت و برای این که امام باشد امیرمؤمنان علی(ع) است.
آیت الله شب زنده دار دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت علیهم السلام دومین کنگره بین المللی سیره اهل بیت علیهم السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان امروز در کنگره بین المللی سیره اهل بیت(ع) که با محوریت شخصیت امیرمؤمنان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، گفت: برای اثبات جایگاه و ضرورت تبعیت از اهل بیت و امیرمؤمنان سه منبع مهم داریم که شامل قرآن، فرمایشات پیامبر اسلام و سلوک امیرمؤمنان در تاریخ اسلام به شمار می رود که منابعی قابل اطمینان برای درک جایگاه حضرت است.

وی با اشاره آیاتی که در باره شخصیت امیرمؤمنان نازل شده است، افزود: قرآن شریف 8 عنصر اصلی که امهات مسائل امامت است را برای امام که در منظومه هدایت الهی رکن به شمار می رود را بیان می کند، اگر امامت از منظومه هدایت گرفته شود گویا رسالت انجام نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مسأله امامت انتخاب انسان ها نیست و امام را انسان ها نمی توانند انتخاب کنند بلکه مجعول خداوند متعال به شمار می رود، این که خداوند کسی را به عنوان اسوه و رهبر انتخاب کند نشان دهنده عظمت شخص منتخب و حجیت سیره، افعال، اخلاق و گفتار او است، حتی اگر از عصمت هم چشم پوشی کنیم کسی که از سوی خدا انتخاب می شود اگر هم اشتباه کند اقل خواهد بود.

وی امامت را عهدی الهی دانست و ادامه داد: این عهد بدون شرایط داده نمی شود، امری دیگر که از اصول امامت به شمار می رود عصمت است که امام از عصیان، گناه، خطا و اشتباه در رهبری مردم و سلوک زندگی شخص مبرا است.

 آیت الله شب زنده دار ابراز داشت: 4 صورت برای ظلم می توان تصور کرد، یا شخص در تمام دوران زندگی ظالم به شمار می رود یا این که ظالم نیست، اگر ظالم نبود سه صورت دارد یا این که در تمام زندگی بدون خطا و ظلم است یا این که خطا دارد و در ابتدا یا انتهای زندگی ظالم و با خطا بوده است.

وی عنوان کرد: امیرمؤمنان در تمام دوران زندگی خود پاک و بدون خطا بوده است، خداوند می فرماید عهد من شامل کسی نمی شود که زمانی ظالم بوده است؛ بنابراین کسی می تواند امام باشد که انسانی معصوم و منزه از گناه و خطا است.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان کسی است که لحظه ای از او ظلم سر نزده است و الا به مقام امامت نمی رسید، از اصول دیگر امامت این است که امام به تمام آنچه که بشر به آن نیاز دارد مطلع و آگاه است چون امام و رهبر جامعه به شمار می رود و می خواهد مردم را به سعادت دنیوی و اخروی سوق دهد.

وی اضافه کرد: رهبر بدون علم و آگاهی نمی تواند سعادت مردم را تأمین کند، کسی که داری این مرتبه است آیا سیره و بیان او می تواند حجت نباشد؟ مسأله بسیار مهمی که از قرآن استفاده می شود این است که هیچگاه زمین از امام به حق خالی نخواهد بود.

آیت الله شب زنده دار با بیان این که زمین نمی تواند از حجت و امام بر حق خالی شود، گفت: اعمال و رفتار بندگان پوشیده بر امام نیست و امام واقف بر همه اسرار عالم و مردم است، چه شخصی می تواند ارکان و عناصر باب امامت باشد؟ فرق مختلف می توانند در این زمینه بحث داشته باشند.

وی با اشاره به فرمایشات پیامبر اسلام درباره شخصیت امیرمؤمنان افزود: در کتب برادران اهل سنت اوصافی که پیامبر اسلام برای امیرمؤمنان بیان فرموده بسیار است و 246 وصف که همه ارزشمند و بسیار بلند مرتبه است برای حضرت بیان کرده اند.

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: بر این اساس علی(ع) آقای مسلمین، امام متقین، امیرمؤمنان و فارق بین حق و باطل است از جمله این اوصاف به شمار می رود، منبع دیگر درباره شخصیت امام علی(ع) تاریخ اسلام است.

وی ادامه داد: نهج البلاغه حضرت کفایت می کند که بر تارک عالم بدرخشد و همه انسان ها در برابر عظمت آن سر فرود پایین بیاورند، سزاوارتر ترین فرد بعد از رسول الله برای تبعیت و برای این که امام باشد امیرمؤمنان علی(ع) است./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات