۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۷
کد خبر: ۵۲۴۶۹۰
آیت الله ری شهری:

جریان مباهله دلیل بر حقانیت خلافت بلافصل امیرمومنان است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه در جامعه اسلامی جریان مباهله باید فرهنگ سازی شود، کفت: جریان مباهله دلیل بر حقانیت اهل بیت(ع) و خلافت بلا فصل امیرمومنان علی(ع) دارد.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمحمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو بنیاد بین المللی غدیر، شامگاه چهارشنبه در همایش تبیینی مباهله که با همکاری و مشارکت مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه استان تهران، بنیاد بین المللی غدیر و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در تالار شیخ صدوق(ره) برگزار شد، گفت: امید که این همایش مقدمه‌ای باشد برای تبیین و تعریف یوم الله مباهله باشد.

وی افزود: واقعه مباهله از موضعات بسیار مهم و حساس جهان اسلام است این جریان از یک سو به واقعه غدیر و از سوی دیگر به جریان نزول آیه تطهیر و حدیث کسا مربوط می‌شود که این سه جریان ارتباط تنگا تنگی با یکدیگر دارند.

آیت الله محمدی ری شهری ادامه داد: مایه تاسف است جریان مهمی مانند مباهله نه تنها در جهان اسلام بلکه در میان پیروان و علاقمندان اهل بیت(ع) مورد غفلت قرار گرفته است و بسیاری از بزرگان هنوز به اهمیت این ماجرا پی نبرده‌اند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه مساله بزرگداشت روز مباهله باید در جامعه فرهنگ سازی شود، گفت: برای فرهنگ سازی این واقعه تبیین و بررسی ابعاد مختلف این ماجرا حائز اهمیت است.

عضو بنیاد بین المللی غدیر با اشاره به اعتبار حدیث مباهله، عنوان کرد: منابع معتبر حدیثی، تفسیری، کلامی و تاریخی شیعه و سنی این واقعه را نقل کرده است بنابراین کسی نمی‌تواند صحت آن را به سبب متواتر بودنش انکار کند.

آیت الله ری شهری درباره زمان وقوع این واقعه، اظهار داشت: در مورد تاریخ وقوع ماجرای مباهله اختلاف نظر وجود دارد اما بین اقوال مختلف بیشترین قول مربوط به تاریخ پس از واقعه غدیر می‌شود.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به جریان مباهله، ابراز کرد: در اوج اقتدار اسلام عده‌ای از بزرگان مسیحی به مکه آمدند تا با پیامبر(ص) درباره حضرت عیسی(ع) مباحثه کنند. در این مباحثه پیامبر(ص) به تمام سوالات و استدلالهای آنان پاسخ دادند اما آنان به سبب عناد و لجاجت پاسخ‌های پیامبر(ص) را نپذیرفتند، در این هنگام خداوند به پیامبر(ص) دستور مباهله داد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در روز مباهله پیامبر(ص) به همراه اهل بیت(ع) خودش حضرت زهرا(س)، امیرمومنان علی(ع) و حسنین به مصاف با نصاری آمدند و حضور اهل بیت(ع) بیانگر حقانیت پیامبر(ص) بود که سبب شد طرف دیگر به حقانیت پیامبر(ص) اعتراف کرده و به پرداخت جزیه تن دهند.

وی با اشاره به پیام‌های ماجرای مباهله، گفت: جریان مباهله دلیل بر حقانیت اهل بیت(ع) و خلافت بلا فصل امیرمومنان علی(ع) دارد که بسیاری از امامان معصوم نیز بارها با استناد به حدیث مباهله حقانیت خود را برای مردم ثابت کرده‌اند.

عضو بنیاد بین المللی غدیر در ادامه خاطر نشان کرد: مسلمانان باید از جریان مباهله یاد بگیرند که در برای منکران دین ابتدا به ارائه برهان و دلیل اقدام کنند اگر این روش جواب نداد با موعظه نیکو و خیرخواهانه با آنان سخن بگویند در غیر این صورت به مناظره نیکو اقدام کرده و در پایان اگر این سه روش پاسخ نداد به مباهله اقدام کنند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات