۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۵۲۴۶۵۲

معرفی برگزیدگان جشنواره بین المللی داستان و خاطره اشراق

آیین اختتامیه دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق با معرفی برگزیدگان بخش های مختلف در سالن مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
داستان اشراق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام سید احمد بطحایی دبیر این جشنواره به روند برگزاری جشنواره اشاره کرد و گفت: نکته جالبی که این جشنواره دارد، رشد 400 درصدی در حوزه خاطره و سفرنامه است و در بخش خاطره نزدیک به 900 اثر و به صورت کلی بیش از 1600 اثر در قالبهای خاطره، داستان، سفرنامه و رمان به صورت صوتی، تصویری و مکتوب به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.

در ادامه حجت الاسلام مرادی مدیرکل فرهنگی جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به آثار بخش بین الملل این جشنواره اظهار کرد: 250 اثر از 27 ملیت به این جشنواره ارسال شد که گستره جغرافیایی این آثار قاره ها و کشورهای مختلف جهان را شامل می شود.

حجت الاسلام زائری به عنوان سومین سخنران این جشنواره به بیان اهمیت انتقال تجربیات در تبلیغ پرداخت و گفت: باید مبلغان تجربیات تبلیغی را به دیگران انتقال دهند و از ابزار خاطره و داستان برای نشان دادن چهره واقعی روحانیت بهره ببرند.

در بخش دیگری از این جشنواره حجت الاسلام والمسلمین واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت خاطره نویسی خاطرنشان کرد: خاطره نویسی و جریان داستان و خاطره می تواند به عنوان یک جریان فرهنگی برای انتقال سازواره های فرهنگی مناطق مختلف تأثیر گذار باشد.

حجت الاسلام سرلک یکی دیگر از سخنرانان این جشنواره بود که به موضوع خاطره نگاری و نقش آن در رشد معنوی طلاب پرداخت و بیان کرد: خاطره و خاطره نویسی یکی از شؤون معنوی دنیای طلبگی است که می تواند برکات معنوی فراوانی را نصیب جامعه کند.

استاد سرهنگی به عنوان سخنران پایانی این مراسم با اشاره به اهمیت خاطره نگاری تصریح کرد: اگر چیزی نوشته نشود انگار وجود ندارد و خاطره نگاری طلاب در واقع نوعی زنده کردن رویدادهای فرهنگی و تاریخ شفاهی تبلیغ است.

در بخش دیگری از این مراسم، با اهدای لوح و تندیس جشنواره از برگزیدگان بخش های مختلف تجلیل به عمل آمد.

در بخش بین الملل و در رشته خاطره نگاری این افراد صاحب رتبه های برتر و شایسته تقدیر شدند: خانم نور برتین ورونیکا از ماداگاسکار، عبدالرحیم فهیمی از افغانستان، ذاکر حسین از استرالیا، خانم نرجس هاشمی از عراق، خانم فاطمه ایلماز از بلژیک، خانم ساجده عبدالثانی از عراق، خانم بتول زهرا آکیوز از ترکیه، محمدمهدی الکنانی از عراق، خانم حوا حمزه از نیجریه، خانم بشری بتول از پاکستان، عاصف کاغندی از تانزانیا، موسی بندکالا از کنگو، محمد عجمیر از سریلانکا، علی اختر از هند و جعفر نسیم از کنگو.

در رشته داستان کوتاه داستان کوتاه؛ مهدی حمیدی پارسا با داستان «گزارش یک انفجار» خانم حبیبه جعفری با داستان « خاک باد» و  محمدعلی رکنی با داستان«رد برف» حائز رتبه های اول تا سوم شدند و خانم فائزه محمدی با اثر«دهران» شایسته تقدیر شناخته شد.

در بخش رمان نیز علی آرمین با اثر «کمیک استریپ های شهاب» و  امیرحسین معتمد با اثر  «کتاب یحیی» شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش خاطره کوتاه خانم فاطمه مریدی با اثر« امن» رتبه برتر را به خود اختصاص داد و خانم عطیه داودی نژاد با اثر «تازه نامزد کردیم» و سید جواد میرحسینی شایسته تقدیر شدند.

در بخش خاطره بلند «اولین منبر» اثر علی آرمین اثر برتر شناخته شد و آثار آقایان علی حسنی گرگانی،  محمدحسین محمدی، مهرداد خالقی، احمد صادقی منش و مجتبی شیخ شایسته تقدیر شناخته شدند.

در بخش سفرنامه نیز خانم زهرا کاردانی حائز رتبه برتر شد و از آقایان مجید نقیبی جوشانی، علی میری، محمدحسین محمدی و مهدی همازاده تقدیر به عمل آمد.

در بخش خاطره تبلیغی اربعین آقایان سید مهدی ربیعی،  علی جعفری و سید حسین هاشمی فرد مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش خاطره گویی اربعین و در قسمت خاطرات صوتی  از اختر عباس جوان از هند و خانم زینب عسکری،  امیر جلالیان و سید علی اکبر راستان جلالی تجلیل به عمل آمد و در بخش تصویری نیز امیرحسین هادی گشایش مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است؛ در بخش دیگری از این مراسم از چند  کتاب منتشر شده و در حال انتشار رونمایی شد.

کتاب «از لس آنجلس تا پنجره فولاد» برگزیده آثار اولین جشنواره داستان و خاطره تبلیغی،«سی و ده»؛ چهل روایت داستانی طلبگی تبلیغ اثر سید احمد بطحایی، «آسمان نزدیک است» اثر آیت الله محقق، «پایتخت»  اثر محمدمهدی بهداروند، «تبلیغ در سرزمین عجایب» اثر سیدعبدالرضا هاشمی ارسنجانی و «جهانی در میم» اثر سید حبیب نزاری از جمله آثاری بودند که در این همایش رونمایی شدند.

«مکاشفه و تماشا» کتابی که به جمع آوری عکس حوزه های علمیه از دوران ناصرالدین شاه تا معاصر پرداخته است و رایزنی فرهنگی ایران در آلمان با همکاری مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه این کتاب را به چاپ رسانده است نیز در این مراسم رونمایی شد./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات