۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
کد خبر: ۵۲۴۶۴۵
کدخدایی:

سکوت در مقابل نسل‌کشی میانمار سندی محکم بر ابزاری بودن سازمان ملل است

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه سکوت سازمان ملل نشان دهند نقش ابزاری این سازمان است، گفت: صدور بیانیه هیچ تأثیری ندارد باید توجه داشت که نهادها می‌توانند در چهارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، تصمیمات مؤثر و عاجلی را انجام دهند.
کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، سکوت فراگیر سازمان‌های بین‌المللی را عامل تقویت‌کننده نسل‌کشی مسلمانان مظلوم میانمار توصیف کرد و  اظهار داشت: چشم بستن نهادهای بین‌المللی نسبت به جنایات و نسل‌کشی وحشیانه مسلمانان میانمار زمینه رشد روزافزون اقدامات ضد بشری گروه‌های تندروی میانمار و ارتش این کشور شده است.

سخنگوی شورای نگهبان به مسئولیت حقوقی دولت میانمار بر اساس قوانین بین‌المللی رسمی دنیای بشری اشاره کرد و گفت: صیانت از جان مردم هر کشوری بر عهده دولت و حکومت آن ملت است؛ این در حالی است که دولت میانمار نه‌تنها به مسئولیت ملی و حقوق ملت خود توجهی ندارد؛ بلکه بنا بر گزارش رسانه‌های شناخته‌شده جهانی ارتش این کشور در جنایات آشکار این نسل‌کشی شریک بوده و افراطیون بودائی میانمار با کمک ارتش جنایت‌کار علیه مردم مسلمانان هرروز با ابعاد گسترده‌تری به جنایات خود ادامه می‌دهند.

کدخدایی بابیان این‌که مسئله نسل‌کشی مسلمانان مظلوم میانمار از منظر حقوق بین‌المللی موضوعی روشن است، و ابراز داشت: جنایتی که از سوی دولت میانمار در حال انجام است، ابعاد آن برای کل جهان بشری روشن‌شده است؛ بر این اساس احکام حقوقی شناخته‌شده در بین تمام ملت‌های جهان دولت این کشور را مسئول جان مسلمانان مظلوم میانمار می‌داند؛ این در حالی است که صیانت از اتباع هر کشوری از سوی هر دولتی بدون در نظر گرفتن رنگ و قومیت یک وظیفه حقوقی برای دولت‌ها بشمار می‌آید.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به این‌که بر اساس احکام حقوق بین‌الملل اگر حادثه‌ای ضد بشری در بین ملتی روی دهد باید دولت مربوطه زمینه‌های رفع مسأله را فراهم کند، اظهار داشت: در جریان میانمار شاهد آن هستیم که ارتش این کشور علیه ملت مظلوم مسلمان میانمار مرتکب جنایات شدید ضد بشری شده است؛ این در حالی است که متأسفانه به‌جز گزارش‌های پراکنده‌ای که از سوی سازمان ملل و سازمان‌های جهانی داشته‌ایم هنوز هیچ گزارش دیگری مبتنی بر این‌که«چه اقدام حقوقی مستقل و قوی را در حل این بحران صورت پذیرفته است» منتشرنشده است.

کدخدایی با اشاره به دامنه گسترده جنایات که در رسانه‌های مختلف پوشش داده‌شده است، ابراز داشت: قطعی بودن ابعاد این جنایت برای همه جهان محرز شده است؛ بر این اساس باید دبیر کل سازمان ملل، شورای امنیت  که مصونیت و امنیت ملت‌ها را بر عهده دارد با تشکیل جلسه اضطراری از اختیارات خود استفاده کنند تا علاوه بر تحت‌فشار قرار دادن دولت میانمار اقدامات دیگری را برمدار فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد صورت دهد این در حالی است که هنوز چنین موضوعی به چشم نمی‌خورد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر دیوان کیفری بین‌المللی هم اگرچه«در ابتدا نیاز به طرح دعوا دارد» ولی از منظر احکام حقوقی محدود به این رفتار حقوقی هم نشده است؛  دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند رسماً به موضوع ورود کرده و یا این‌که سازمان ملل از این دیوان بخواهد مسأله را در دستور کار قرار داده و با تشکیل کمیته‌های تحقیقی ابتدا به روشنگری نسبت به ابعاد این جنایات پرداخته و پس‌ازآن متهمان این جنایات اعم از آمرین و مباشرین محاکمه و نتیجه به جهان بشری اعلان شود.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر این‌که به‌اندازه کافی سند و راهکارهای بین‌المللی برای تعقیب موضوع میانمار وجود دارد، عنوان داشت: متأسفانه از هیچ‌کدام از این راهکارها هیچ استفاده‌ای نشده و ما منتظریم که دولت‌های اسلامی دیگر از حقوق رسمی خود استفاده کرده و برای حل مسأله ورود کنند؛ بر این مدار سازمان همکاری‌های اسلامی می‌تواند با تشکیل جلسات فوق‌العاده در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

کدخدایی با تصریح بر این‌که سازمان همکاری‌های اسلامی و دولت‌های اسلامی هیچ اقدام قابل‌بیانی برای ورود به حل مسأله میانمار نداشته‌اند، ابراز داشت: کشورهای بزرگ و تأثیرگذار در سازمان‌های بین‌المللی خیلی تمایلی ندارند درجایی که منافع خود آن دولت به خطر نیفتاده است ورود کنند؛ بنابراین در مورد کشوری مانند میانمار چون منافع آنان مورد تهدید نیست هیچ واکنشی ندارند و همین عدم ورود آنان زمینه سکوت نهادهای بین‌المللی شده است.

وی ادامه داد: سازمان ملل به این دلیل که برای تشکیل شورای امنیت نیاز به تائید کشورهای صنعتی دارد هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهد درحالی‌که نهادهای بین‌المللی از سوی این کشورها پالس‌هایی دریافت می‌کنند که اقدامی از خود بروز ندهد.

سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر این‌که چنین الگویی از رفتار حقوقی سازمان ملل نشان دهند نقش ابزاری سازمان ملل متحد است، گفت: این نهادها تا زمانی که منافع آن کشورها را تأمین کنند با سازمان ملل متحد همراه خواهند بود در غیر این صورت هیچ همکاری با سازمان ملل نخواهند داشت.

کدخدایی بابیان این‌که نهادهای مسئول داخل کشور برای حمایت از مردم مظلوم مسلمان میانمار باید اقدام عملی از خود نشان دهند، عنوان داشت: بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب قوه قضائیه باید به موضوع ورود کرده و همچنین وزارت خارجه با فعالیت‌های خود می‌تواند پای مراجع ملی و بین‌المللی را به موضوع باز کنند که آن‌ها با اعلان گزارش‌های بتواند معضل قتل‌عام میانمار را خاتمه دهند.

وی در پایان تصریح داشت: صدور بیانیه هیچ تأثیری ندارد باید توجه داشت که نهادها می‌توانند در چهارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد می‌توانند تصمیمات مؤثر و عاجلی را انجام دهند./837/ ۳۰۱/ص

ارسال نظرات