۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵
کد خبر: ۵۲۴۵۸۴
هویت طلبگی(۴۳)

حکومت اسلامی محصول عقلانیت حوزه است

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با تأکید بر این که حکومت اسلامی محصول عقلانیت حوزه است، گفت: طلبه باید بداند که او در جایگاه نیابت از امام زمان(عج) است و قوام و استحکام معنوی و علمی با قدمت ۱۴۰۰ ساله دارد.
مهاجرنیا

حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به لزوم شفاف سازی هویت حوزه و روحانیت برای طلاب جدید الورود اظهار داشت: حوزه های علمیه یک هویت صنفی دارند که همان جایگاه اجتماعی حوزه است و باید به صورت شفاف مشخص باشد؛ اگر مجموعه تشکیلات حوزه به صورت شفاف مشخص باشد هم برای خودش باعث شناخت هویت است و هم برای طلاب.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: یکی از مشکلاتی که بعد از انقلاب اسلامی دامن حوزه های علمیه را گرفته یک سری وظایف اقتضایی حوزه گسترده برای تبیین مبانی تئوریک حکومت اسلامی است و با توجه به همین مسأله ضرورت ها، تخصص ها و انواع مطالبات متعدد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی به حوزه فشار آورده است.

وی با بیان این که مجموعه این مسائل گاهی اوقات باعث سردرگمی طلاب می شود، ابراز داشت: گاهی اوقات برخی دستورها، برخی تصمیم ها و برخی حرکاتی به صورت ناخواسته از حوزه دیده می شود که بسیاری از اوقات طلبه جوان به عنوان هویت ذاتی حوزه تصور می کند و یا برخی اوقات عکس العمل هایی در قبال مسائل سیاسی روز از حوزه دیده می شود که حقیقتا هویت او را دچار ابهام می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا ادامه داد: برخی سیاست ها، موضع گیری های حوزه به صورت جناحی است و دیگرانی برای حوزه تصمیم گیری می کنند، در حالی که باید عکس این مسأله را شاهد باشیم و این حوزه باشد که به عنوان یک نهاد بالادستی به هدایت و اشراف بر امور سیاسی بپردازد، بله قبول داریم خیلی از اوقات بین حوزه و جناح های سیاسی همسویی دیده می شود ولی باید حوزه خودش را در این بین تعریف کند.

وی با تأکید بر این که حوزه باید اعتبار علمی و جایگاه خود را درک کند، ابراز داشت: این مسأله به معنای تکبر ورزی از سوی حوزه نیست بلکه با توجه به این که حوزه مرکز شناخت متون دینی و اجتهاد است نباید جایگاه مواضع لحظه ای باشد؛ یک فردی که در حوزه به جایگاهی دست پیدا کرده نباید به سرعت نظر و موضع خود را تغییر بدهد، چراکه همین مسأله در انحراف هویت طلبه تأثیر زیادی دارد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: طلبه باید بداند که او در جایگاه نیابت از امام زمان(عج) است، قوام و استحکام معنوی و علمی با قدمت 1400 ساله دارد و فقاهت و علوم دینی که در حوزه به طلبه آموزش داده می شود جایگاه او را مشخص می کند.

وی با تأکید بر این که این سخنان به معنای جدا شدن حوزه از حکومت اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: اصلا حکومت اسلامی محصول عقلانیت حوزه است که امام راحل ما آن را به منصه ظهور رساند، بنابراین این وظیفه ما است که با تمام توان از موجودیت آن دفاع کنیم و این را هم وظیفه خود می دانیم، اما باز هم تأکید می کنیم که باید جایگاه خود را فراموش نکنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجرنیا ابراز نگرانی کرد: وقتی طلبه ما ببیند که نظر عالمی بزرگ با یک بیانیه یا اطلاعیه جابه جا می شود، مسلما دچار تشویش می شود، در مجموع وظایف اصلی طلبه که هویت او را نیز نشان می دهد، تبلیغ، تبیین مسائل دینی، پاسخ گویی و دفاع همه جانبه از دین در همه عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است و باید در این عرصه ها پیشگام باشد.

وی افزود: حوزه نباید منتظر باشد تا بانک ها معاملات حرام را راه بیاندازند، وام های ربوی به مردم بدهند و هرکاری که می خواهند بکنند بعد بیاید و بگوید این ها حرام است، بلکه باید از ابتدا برنامه بدهد؛ معلوم است که بانک حاضر نمی شود کاری بدون سود برای مردم انجام دهد، بنابراین پژوهشگر و عالم حوزوی که می گوید این وام ها حرام است که حرام هم هست چه برنامه ای برای جایگزینی آن دارد؟

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که زبان حوزه های علمیه باید به روز و متناسب با نیازهای جامعه روز باشد، یادآور شد: حوزه باید متناسب با دنیای امروز و با حفظ اصالت خود، هویتش را تعریف کند و به رویکردهای مدرن آموزشی و پژوهشی مجهز شود، چراکه امروز دیگر تنها منبر رفتن برای 10 نفر تأثیر چندانی ندارد و ما باید حرف خودمان را با تکنولوژی های روز به جهان برسانیم./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات