۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۲۴۴۹۱
آیت الله سبحانی:

نهضت امام حسین مکتب است/ منابر علمی و انقلابی نظام اسلامی را بر پا می دارد

حضرت آ‌یت الله سبحانی با تأکید بر این که مطالب منبرها باید باید با مطالعه و صحیح باشد، گفت: اگر منابر علمی، اخلاقی و انقلابی به معنای حقیقی باشد نظام را هم بر پا می دارد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با بیان این که اسلام محمدی الحدوث و حسینی البقا است، گفت: پیامبر اسلام نهال اسلام را کاشتند و از آن حراست و حفاظت می کردند.

وی افزود: بعد از پیامبر اموی ها روی کار آمدند و هرگز راضی نبودند که این درخت به بار بنشیند و تنومند شود از این رو به عناوین گوناگون اسلام را تحریف می کردند تا این که امام حسین(ع) احساس کردند که دوره امر به معروف لسانی نیست بلکه باید اقدام عملی جدی انجام دهند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که تمام تلاش امام حسین(ع) این بود که در امت اسلامی حرکتی ایجاد کند تا به ثمر برسد، اظهار داشت: البته از روز اول به ثمر رسید، در برخی از مقاتل آمده عصر عاشورا زنی از لشکر عمر سعد در دفاع از خانواده حضرت برآمد یعنی این حرکت از همان زمان اثرگذار بود.

وی ادامه داد: اثر مهم نهضت امام حسین(ع) به تدریج برای همه آشکار شد و امت اسلامی برخاستند و اموی ها را از بین بردند، حضرت امام خمینی(ره) نیز می فرمود هر چه داریم از محرم و صفر داریم، نهضت امام حسین(ع) مکتب است و جریان به شمار نمی رود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که گاهی اوقات در تاریخ جریانی پیش می آید و می رود، ابراز داشت: این در حالی است که حرکت سیدالشهدا(ع) جریان نبود بلکه مکتب به شمار می رود و در طول زمان همین مکتب عنوان و الگو بوده که مردم حقوق خود را از افراد ناحق بگیرند.

وی عنوان کرد: امروزه این مکتب عظیم زنده بوده و تأثیرات فراوانی دارد؛ طلابی و روحانیانی که در ایام محرم به تبلیغ می روند باید توجه داشته باشند که منبرهای آنان علمی، اخلاقی و تحولی باشد تا وقتی مردم از پای منبر آنان بر می خیزند احساس ایمان و اخلاق کنند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: نباید اینگونه باشد که مردم تنها پای منبر سخنانی را بشنوند و به بیرون بروند، طلبه برای سخنرانی منبر خود باید مطالعه لازم را در زمینه های تاریخی، قرآنی و مسائل دیگر داشته باشد، اگر منابر علمی، اخلاقی و انقلابی به معنای حقیقی باشد نظام را هم بر پا می دارد.

وی اضافه کرد: اگر منبرها با هیاهو تمام شود تنها در مسجد اثر دارد و بیرون از آن خبری از اثر نخواهد بود، مرحوم فلسفی می گفت که برای هر منبر 8 ساعت مطالعه می کند، از این رو 60 سال منبر رفت و منبر او کهنه نشد، مقاتل و تاریخی که بیان می شود باید صحیح باشد./1323/۲۰۲/ح

ارسال نظرات