۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۵۲۴۲۳۵
تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت:

عدم توجه به شایسته سالاری آسیب آفرین است

آیت‌الله سعیدی عدم توجه به شایسته سالاری را یک ضایعه و خسارت بار توصیف کرد.
دیدار اعضای  خبرگزاری رسا با آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) در نخستین گردهمایی خادمان فرهنگی و فرهیخته که با عنوان مشعل داران علم، دانش و خدمت در سالن همایش‌های مجتمع اداری آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد، با قرائت آیه 5 سوره مائده، به تشریح مفاهیم این آیه پرداخت.

آیت‌الله سعیدی اظهار داشت: گرچه روز هجدهم ذی‌الحجه که روز عید غدیر خم در آن واقع شده بود، به پایان رسیده است اما باید توجه داشت که آغاز غدیر و ولایت از این روز و مناسبت بزرگ بوده است.

وی با اشاره به آیه اکمال دین، ابراز داشت: خداوند متعال در ابتدای آیه پنجم سوره مائده می‌فرماید؛ امروز روزی است که کفار از دین شما مسلمانان مأیوس شده‌اند و در ادامه با بیان «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ ...» این آیه را به پایان می‌رساند.

کفار پس از معرفی ولی و اکمال دین توسط پیامبر اکرم(ص) مأیوس شدند

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع) تصریح کرد: معمولا در مجامع علمی، قسمت نخست آیه اکمال نادیده گرفته شده و به قرائت قسمت دوم بسنده می‌شود، حال آن که باید به این مهم توجه داشت که بر چه حساب و کتابی خداوند متعال یأس کفار از دین را در مرتبه نخست آیه قرار داده است و اکمال دین را پس از آن مطرح می‌سازد؟

وی ادامه داد: کفار با آمدن ولایت، از دین مسلمانان مأیوس شده‌اند و این بدان معنا است که کفار برای منحرف ساختن مسلمانان به هر حیله و نیرنگی متوسل خواهند شد.

امام جمعه قم عنوان کرد: به مجرد آن که پیامبر اکرم(ص) از آخرین حج خود وداع کرده و در مسیر بازگشت قرار گرفتند، قبل از آن که نمایندگان مسلمانان سراسر جهان در چهار‌ راه از یکدیگر جدا شده و به سرزمین خود بازگردند، مسأله ولایت امیرمؤمنان(ع) را اعلام کردند تا شاهدان این ماجرا، خبر ولایت حضرت علی(ع) را به مردمان سرزمین خود برسانند.

وی با تأکید بر این که طمع کفار علیه مسلمانان بیجا و بی‌راه نبوده است، خاطرنشان کرد: در مسیر بازگشت، عده‌ای که بدخواه ولایت و منکر نصب امیرمؤمنان(ع) به عنوان ولی مؤمنین از سوی خداوند متعال بودند، از این رو توطئه کردند تا رسول خدا(ص) را ترور کنند اما با هوشیاری حضرت موفق نشدند.

آیت‌الله سعیدی گفت: از آنجایی که زمینه توطئه و فریب بسیار بالا بود، پیامبر اکرم(ص) در ادامه راه طرحی اجرا کردند که هیچ دو نفر یا بیشتر اجازه سخن‌گفتن در گوش یکدیگر را نداشتند تا مبادا نیرنگ دیگری طرح و پی‌ریزی شود.

وی با بیان این که در جای جای خطبه غدیر نگرانی و دغدغه رسول خدا(ص) نسبت به حیله و نیرنگ دشمنان ولایت آشکار است، اظهار داشت: در این خطبه پیامبر اکرم(ص) از یک سو به سبب امر الهی، آنچه بر او نازل شده بود ابلاغ کرد و از سوی دیگر پس از معرفی ولایت حضرت علی(ع)، حاضرین واقعه غدیر را مسؤول اطلاع رسانی بر غائبین کرد.

اسلام دینی بر اساس شایسته سالاری است

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(ع)، اسلام را دینی بر اساس شایسته سالاری معرفی و تصریح کرد: عدل به معنای قرار گرفتن هر چیزی در جای خود است اما از آفات بزرگی که دستگاه‌ مدیریتی همه نظام‌های جهان را تهدید می‌کند آن است که افراد در جای خود قرار نگیرند.

وی عدم توجه به شایسته سالاری را ضایعه و آسیبی بزرگ ارزیابی و خاطرنشان کرد: شایسته سالاری به اندازه‌ای مهم است که آیات متعددی در قرآن کریم و روایات فراوانی از ائمه اطهار(ع) در این باره وجود دارد، از این رو هر شخص تا حدی که می‌تواند باید به این مهم اهتمام بورزد تا افراد در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرند.

امام جمعه قم ابراز داشت: در اسلام توصیه شده است اگر کسی از شما درخواست کمک کرد، درخواست کمک او را رد نکنید و تا اندازه‌ای که می‌توانید نیازش را برآورده سازید، به همین علت بیشتر مردم گمان می‌کنند مقصود از کمک کردن به نیاز‌مندان کمک مالی به آنها است.

وی با بیان این که کمک به نیازمندان در سیره نبی‌ اکرم(ص) معنای وسیع‌تری دارد، گفت: زمانی که یک نیازمند به پیامبر اکرم(ص) مراجعه کرد، ایشان به جای کمک نقدی به آن نیازمند، او را به کار، کوشش و بهره‌گیری از دسترنج خود راهنمایی کردند که در نتیجه آن شخص با کشف استعداد خود توانست انسان ثروتمندی شود.

آیت‌الله سعیدی ابراز داشت: در صورتی که پیامبر اکرم(ص) به آن نیازمند کمک مالی کرده بودند، دیگر آن شخص به استعداد درونی خود پی‌نمی‌برد و تا ابد مستمند باقی می‌ماند.

وی افزود: یکی از وظایف مردم نسبت به یکدیگر، کمک برای شناسایی ظرفیت انسان‌ها است تا مردم بر اساس استعداد و توانایی‌های خود، بتوانند در جایگاه حقیقی خود قرار بگیرند.

امام جمعه قم با بیان این که تولیت آستان مقدس در اقدامی کوشیده است تا با برنامه‌‌های مختلفی ظرفیت‌های افراد شکوفا شود، اظهار داشت: بشر نباید از تلاش خود در راستای بهتر شدن زندگی دریغ کند. زندگی بشری باید به گونه‌ای باشد که هر روزش بهتر از دیروز شود، چرا که در غیر این صورت چنین شخصی زیان دیده است./878/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات