۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۲
کد خبر: ۵۲۴۲۱۰

ماهنامه فکه در گام صد و هفتاد و دوم

مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هفتاد و دومین شماره ماهنامه فکه را روانه بازار نشر کرد.
ماهنامه فکه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هفتاد و دومین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه ویژه شهریور 96 را به سردبیری علی حسین‌پور منتشر کرد.

این ماهنامه در هفت بخش «یادداشت‌ها»، «چشم‌انداز»، «موج بیداری»، «گذر از تاریخ»، «روایت راوی»، «مدافعان حریم» و «فکه+» سامان یافته است.

«1377سال انتظار/ دچار تواييم» و «امام گونه ما را مي خواند» عناوین بخش «یادداشت» و «آينده متعلق به شماست»، «دهه شصت» و «عبرت هاي يك عهدنامه» نیز مطالب بخش «چشم انداز» است.

«امام گونه ما را می‌خواند» عنوان مطلبی از فتح الله نادعلی درباره آغاز جنگ تحمیلی در سال 1360 است، وی در این باره چنین نگاشته است:

31 شهریور، استکبار شرقی و غرب آمده بودند که بمانند. آنها اگر درصد ناچیزی احتمال شکست خود را می‌دادند هرگز با دم شیر بازی نمی کردند. گرچه قبل از سی و یکم، دهها بار مرزهای این مرز و بوم مورد تجاوز رژیم بعثی قرار گرفته بود ولی با حمله گسترده هوایی، زمینی در این روز، جنگ شکل رسمی به خود گرفت و بزرگترین چالشی نظام اسلامی متولد شد. سخت‌ترین بحران جمهوری اسلامی که امام، مسئولان و مردم را در امتحان سختی قرار داد. حضرت امام با ترکیب هنرمندانهٔ تمام مؤلفه‌های مدیریتی، در جریان مدیریت این بحران، شیوه‌های نو را عرضه کرد. این مدل انحصاری، ظرفیت بالای دین در مدیریت جوامع انسانی را نشان داد. امام با شناخت کامل از ظرفیت و قدرت نظامی کشور و توان دشمن، قاعده‌ای بومی در جنگ ابداع کرد که برگ برنده نظام اسلامی در مقابل ماشین جنگی استکبار و قواعد جنگ‌های کلاسیک شرق و غرب شد.

نتیجه این حرکت امام، بسیج نیروهای مردمی به جبهه‌های جنگ و تشکیل لشکرها و ایجاد تیپ‌های مردمی تحت فرماندهی سپاه و تقویت بنیه نظامی کشور در کنار ارتش بود .

به این ترتیب مدیریت و فرماندهی امام توانست دشمنی که برای نابودی ما کمر بسته بود، رژیمی شکست خورده به جای بگذارد. مردم نیز مشروعیت دفاع از سرمین را با حضور گسترده در تمام رده‌های مفاومت مقبولیت بخشیدند.

ضمنا در بخش «موج بیداری» این ماهنامه عنوان «انسان هاي وحشي‌تر از ربات هاي كشتار» بررسی و موضوعاتی همچون «جوخه، به جاي خود» و « ادوارد براون = سيد جيكاك» و « از بازار تا مبارزات سياسي نیز در بخش «گذر از تاریخ» واکاوی شده است.

چندین عملیات تروریستی در اروپا باعث شد تحلیل‌گران غربی نسبت به افزایش فراگیر موج داش هشدار دهند و از سوی دیگر، چهره به ظاهر جذاب این مجموعه‌ها که از جوان غربی می خواهد هدف مهمی را انتخاب کند و برای جهاد دست به مهاجرت بزند، باعث شده تعداد قابل توجهی از جوانان تازه مسلمان اروپایی و آمریکایی به این گروهک‌ها ملحق شوند، از این رو، محمدجواد مهدی‌زاده، در مقاله ای با عنوان «انسان‌هایی وحشی‌تر از ربات کشتار» به بررسی این موضوع پرداخته و آورده است:

نگاه رسانه‌های غربی نسبت به این گروهک‌ها که در اغلب موارد به جای کلمه «تروریست» از عبارت «پیکارجو» برای آنان استفاده می‌کنند، نشان از جهت‌گیری دستگاه‌های تبلیغاتی به نفع این گروهک دارد.

 موضوعی که نباید از آن غفلت کرد این است که رسانه‌های غربی همواره در قبال گروهک‌های تروريستى برخوردى دوگانه دارند. یک گروه که آمریکا ادعا می‌کند علیه آن ائتلاف تشگیل داده است را «تروریست» خطاب مى کنند. و دیگری که از سوی واشنگتن تغذیه اطلاعاتی و تسلیحاتی می‌شود «انقلابی» و «مبارز» می‌نامند.

از سوی ديگر، رژيم صيهیونيستى با پشتيانی کامل ارتباطی - نظلامی- امدادی از تحرک این گروه‌ها در مناطق جنوبی سوریه یعنی نواحی هم‌مرز با جولان اشغالی حمایت می‌کند. این حمایت همزمان با اوج گیری مراحل نخست جنگ در سوریه در اوایل سال ۲۰۱۱ آغاز شد.

در آن برهه زمانی به فاصله چند ماه، عمده شهرهای سوریه به دست تروریستها افتاد و آنها تا مرز اجرای عملیات برای تصرف دمشق نیز جلو رفتند، اما تهدید حرم مطهر حضرت زینب کبری(س) در حومه جنوبی این شهر باعث به هم خوردن محاسبات آمریکایی‌ها شد.

نیروهای مقاومت اسلامی لبنان و عراق وارد عمل شدند و توانستند تهدید را هم از این حرم مقدس و هم از بخش قابل توجهی از مناطق جنوب شهر دمشق دور کنند.

نکته‌ای که رسانه‌های وابسته به تروریست‌های تکفیری به شدت بر آن پافشاری دارند مشروعیت بخشیدن مذهبی به نبردهای تروریست‌ها تکفیری در برابر آتش سوریه و نیروهای هم پیمان به ویِژه حزب الله لبنان است.

در بخش «روایت روای» موضوعاتی همچون: «فرمانه كردستان»، «ليلاي زمانه»، «غرق ذكر»، «روزي، روزگاري»، «هنوز هم خروشان»، «شهاب كرخه» و « گربه وحشي در آسمان» به چشم می‌خورد.

«ابوعلي به گوشم»، «زيارت ضريح چشم هايش»، «نور چشم مرتضي»، «امان از دل زينب»، «سيندرلاي بابامرتضي» و «فرمانده عاشق» نیز عنوان بخش مدافعان حرم است. همچنین عنوان های «ابوعلی کجاست» و «پیشخوان »، هم در بخش «فکه + » آورده شده است.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هفتاد و دومین شماره ماهنامه فکه را با قیمت ۴۰۰۰ تومان در ۶۹ صفحه منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات